byd atto 2

Τι προτείνουν οι Συγκοινωνιολόγοι για τις σιδηροδρομικές διαβάσεις;

σύγκρουση τρένου

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων προσδιορίζει ενέργειες και παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της ασφάλειας.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, με την υποστήριξη της επιστημονικής του επιτροπής σε θέματα σιδηροδρόμου, με αφορμή τα επαναλαμβανόμενα συμβάντα σε ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις (ΙΣΔ) προσδιορίζει ενέργειες και παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα, οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της ασφάλειας του δικτύου στις θέσεις αυτές.

Οι ισόπεδες διαβάσεις αποτελούν διαχρονικά την κρισιμότερη διεπαφή/τομή σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, με σημαντικό αντίκτυπο στην ασφάλεια τόσο των χρηστών της οδού, όσο και εκείνων του σιδηροδρομικού συστήματος, καθώς και στην αξιοπιστία του ευρύτερου συστήματος μεταφορών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παρά τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί και τα έργα που έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) χρήζει σημαντικών βελτιώσεων προκειμένου αυτές να καταστούν πλήρως ασφαλείς και λειτουργικές. Οι σχετικές παρεμβάσεις απαιτούν άμεση και συντονισμένη αντιμετώπιση, με αξιοποίηση των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών και της διεθνούς εμπειρίας.

Γενικότερα, η βελτίωση της ασφάλειας στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο και ο εκσυγχρονισμός του, ιδίως σε ό,τι αφορά τις Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις, παραμένουν κρίσιμο και πολυπαραγοντικό ζήτημα.

Ο ΣΕΣ και η επιστημονική του επιτροπή έχουν συγκεντρώσει τις σημαντικότερες προτάσεις του Συλλόγου, καθώς και θέσεις επιστημονικών και εκπαιδευτικών φορέων, παράλληλα με τις παρεμβάσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί από την Πολιτεία. Πέραν των δράσεων που έχουν δρομολογηθεί από τον ΟΣΕ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης με μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, ο Σύλλογος καταθέτει πρόσθετες προτάσεις παρέμβασης που μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά τόσο στο επίπεδο ισχυροποίησης του οικείου θεσμικού πλαισίου για τις ισόπεδες διαβάσεις, όσο και στη διαχείρισή τους με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο

-Αναμόρφωση του Κανονισμού Ισόπεδων Διαβάσεων, ώστε να προσαρμοστεί στους ισχύοντες Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και να αντανακλά τις σημερινές ανάγκες ασφάλειας και λειτουργικότητας.

-Αναθεώρηση των Τεχνικών Προδιαγραφών των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) ώστε να ενσωματώνουν σύγχρονες γεωμετρίες οδών, αυξημένες απαιτήσεις οδικής ασφάλειας, όπως η εγκατάσταση ελαστικών τάπητων τύπου STRAIL σε οδούς με σημαντική κυκλοφορία (π.χ. επαρχιακες και εθνικές οδοί) ή αστικές περιοχές και νέες ανάγκες, όπως η ασφαλής διέλευση πεζών και ποδηλατών, ειδικά σε αστικό περιβάλλον ή η εγκατάσταση.

-Επικαιροποίηση των κανονισμών του Διαχειριστή Υποδομής (ΟΣΕ) που σχετίζονται με την εγκατάσταση και λειτουργία των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ), με στόχο τη σαφήνεια αρμοδιοτήτων μεταξύ ΟΣΕ και Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας στην υλοποίηση έργων και παρεμβάσεων.

-Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου και των τεχνικών προδιαγραφών με σκοπό να είναι ξεκάθαρες οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες για την μελέτη, έγκριση, χρηματοδότηση και εφαρμογή της απαιτούμενης προειδοποιητικής και ρυθμιστικής σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας) στις ισόπεδες διαβάσεις. Ο ρόλος του ΟΣΕ στην ανάπτυξη τεχνικών προδιαγραφών και στην παροχή τεχνογνωσίας και εκπόνησης μελετών σήμανσης και άλλων πρόσθετων μέτρων ασφαλείας είναι κρίσιμος παρότι στις οδούς που θα εφαρμοστούν τα μέτρα αυτά αρμοδιότητα έχουν οι Δήμοι και Περιφέρειες. Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες θα πρέπει να είναι σύμφωνες και υπεύθυνοι της εφαρμογής αυτών των μελετών καθώς και της συντήρησης τους (απαιτείται χρηματοδότηση).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-Ανάπτυξη πλαισίου και σχετικών πρωτοκόλλων για την επικοινωνία και συντονισμό της φωτεινής σηματοδότησης οδικών κόμβων με τα συστήματα ΑΣΙΔ σύμφωνα και με την εμπειρία που υπάρχει από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

-Για οποιαδήποτε νέα διάνοιξη οδού που τέμνει σιδηροδρομική γραμμή, να κατασκευάζεται υποχρεωτικά ανισόπεδη διάβαση. Ενώ δε σε οποιοδήποτε έργο νέας σιδηροδρομικης γραμμής, να προβλέπεται δημιουργία ανισόπεδων διαβάσεων με το βασικό οδικό δίκτυο (εθνικό) εκτός αστικών περιοχών και με το πρωτεύον οδικό δικτυο εντός αστικών περιοχών. Η υποχρέωση αυτή, δεν θα αφορά προϋπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή, σε περίπτωση αναβάθμισης ή επαναλειτουργίας, οι οποίες μπορούν να διατηρήσουν τις προυπαρχουσες νόμιμες ΙΔ με την προβλεπόμενη εγκατάσταση ΑΣΙΔ.

-Οι Σιδηροδρομικες Γραμμές Υψηλής Ταχύτητας (με ταχύτητα σχεδιασμού άνω των 120 χλμ/ω) πρέπει να διαθέτουν μονάχα ανισόπεδες διαβάσεις και να έχουν πλήρη περίφραξη εκατέρωθεν του διαδρόμου σε όλο το μήκος τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-Αναβάθμιση ποινών ΚΟΚ και αστικών αποζημιώσεων προς τους Σιδηροδρομικούς Παρόχους στο μέγιστο δυνατό βαθμό, για περιπτώσεις δυστυχημάτων από παραβιάσεις ΙΣΔ από οδικά οχήματα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ