Θεσπίζεται ένα ενιαίο ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ανάπτυξη και χρήση των Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών.
Το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2023/2661 για τα ευφυή συστήματα μεταφορών παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο.
Όπως επισήμανε ο κ. Κυρανάκης χαρακτηριστικά: «Το αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι η θέσπιση ενός ενιαίου ευρωπαϊκού πλαισίου για την ανάπτυξη και χρήση των Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών (ITS) και η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας και σύνδεσης των εγχώριων συστημάτων με τα αντίστοιχα ενωσιακά.»
BUY NOW
Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2023/2661 για τα ευφυή συστήματα μεταφορών περιλαμβάνει:
-Ορισμός ITS: Τα συστήματα, στα οποία εφαρμόζονται τεχνολογίες των πληροφοριών και των επικοινωνιών στον τομέα των οδικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων της υποδομής, των οχημάτων και των χρηστών και στους τομείς της διαχείρισης της κυκλοφορίας και της κινητικότητας, καθώς και οι διεπαφές με άλλους τρόπους μεταφοράς. Με τα ITS, οι πολίτες μπορούν να λαμβάνουν καλύτερη ενημέρωση μέσω εφαρμογών στο αυτοκίνητο, π.χ. σχετικά με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και τα οδικά έργα. Συστήματα όπως το eCall, τα οποία ειδοποιούν αυτόματα τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ατυχήματος, είναι ήδη εγκατεστημένα σε 12 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Έτσι τα ITS συμβάλλουν σε μια συνολικά ασφαλέστερη, αποδοτικότερη και πιο άνετη εμπειρία οδήγησης.
-Η διασυνοριακή συνεργασία, ώστε τα συστήματα μεταφορών να λειτουργούν ομοιόμορφα και αποτελεσματικά μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών.
-Η ανάπτυξη προδιαγραφών και προτύπων για τα ITS, ώστε να υπάρχει κοινή τεχνική βάση.
-Η παροχή δεδομένων και υπηρεσιών ITS, σύμφωνα με συγκεκριμένα γεωγραφικά κριτήρια που ορίζονται στα Παραρτήματα του νόμου.
-Η διασύνδεση των οδικών μεταφορών με άλλα μέσα μεταφοράς, όπως λιμάνια, αεροδρόμια και μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις συμβάλλουν ώστε να αντιμετωπιστούν:
-Η έλλειψη ενιαίου συστήματος μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο - κάθε χώρα έχει διαφορετικές προσεγγίσεις, γεγονός που δυσκολεύει τη συνεργασία και τη διασύνδεση.
-Η περιορισμένη ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, κάτι που εμποδίζει την ανάπτυξη "έξυπνων" υπηρεσιών μετακίνησης. Ένα ευφυέστερο και διαλειτουργικό σύστημα μεταφορών επιτρέπει την αποτελεσματικότερη διαχείριση της κυκλοφορίας και της κινητικότητας με διαφορετικούς τρόπους μεταφοράς, διευκολύνοντας τον συνδυασμό των πιο βιώσιμων τρόπων μεταφοράς.
-Η αναποτελεσματική χρήση ψηφιακών εργαλείων στις μεταφορές, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις και κόστος.
-Η έλλειψη προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα.
-Κλιματικές και περιβαλλοντικές πιέσεις, καθώς απαιτείται άμεση μείωση εκπομπών ρύπων και προώθηση πιο «πράσινων» μεταφορών. Επίσης, οι φορείς εκμετάλλευσης μεταφορών θα μοιραστούν τις απόψεις τους με τις αρχές, για τη λήψη καλύτερων αποφάσεων σχετικά με τη διαχείριση της κινητικότητας. Αυτό με τη σειρά του θα μειώσει τη συμφόρηση και τις εκπομπές.
-Η ελλιπής οδική ασφάλεια, καθώς οι υπάρχουσες πολιτικές δεν εξασφαλίζουν την επίτευξη του στόχου «Vision Zero».