Τι ετοιμάζει η Κομισιόν για τα νέα πρότυπα εκπομπών CO2;

SUV CO2

Η Επιτροπή ξεκινά δημόσια διαβούλευση σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά αλλά και για την σήμανση των οχημάτων.

Η Κομισιόν δρομολόγησε προσκλήσεις για την υποβολή στοιχείων μέσω κοινής δημόσιας διαβούλευσης σχετικά με την αξιολόγηση και την αναθεώρηση των προτύπων επιδόσεων για τις εκπομπές CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά.

Στόχος είναι η συγκέντρωση των απόψεων του κοινού και των ενδιαφερόμενων μερών σχετικά με το εύρος και την κατεύθυνση της αξιολόγησης και των αναθεωρήσεων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν έναν κλάδο με ιδιαίτερη βαρύτητα στην οικονομία της ΕΕ. Αντιπροσωπεύει 1 τρισεκατομμύριο ευρώ στο ΑΕΠ και έχει δημιουργήσει περίπου 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, συμπεριλαμβανομένων 3 εκατομμυρίων που σχετίζονται με τη μεταποίηση. Ο τομέας αυτός διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της ΕΕ, την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας.

Τα ισχύοντα πρότυπα CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά για το 2023 (Κανονισμός (ΕΕ) 2023/851, που τροποποιεί τον κανονισμό (ΕΕ) 2019/631), καθορίζουν τις απαιτήσεις απόδοσης για τις εκπομπές CO2 για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά που ταξινομούνται στην ευρωπαϊκή αγορά. Στόχος του είναι να συμβάλει στους στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ για το 2030 και στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, να προωθήσει την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών και να τονώσει την καινοτομία στις καθαρές τεχνολογίες, ενισχύοντας έτσι την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του τομέα και υποστηρίζοντας τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας στην ΕΕ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με αυτήν τη δημόσια διαβούλευση, όπως ανακοινώθηκε στο βιομηχανικό σχέδιο δράσης για τον ευρωπαϊκό κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών, η Επιτροπή επιταχύνει τις προετοιμασίες για την αναθεώρηση του εν λόγω κανονισμού. Η αναθεώρηση θα βασίζεται σε μια ισχυρή βάση τεκμηρίωσης, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές τεχνολογικές εξελίξεις και την ανάγκη για μια οικονομικά βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Όπου είναι σκόπιμο, θα επιδιώξει επίσης την απλούστευση των κανόνων και τη μείωση του διοικητικού φόρτου.

Παράλληλα, η Επιτροπή προετοιμάζει αναθεώρηση της οδηγίας για την σήμανση των αυτοκινήτων, με σκοπό την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών που αγοράζουν νέα οχήματα και κάνουν βιώσιμες επιλογές, ιδίως όσον αφορά τις εκπομπές CO2 και την αποδοτικότητα καυσίμου, και την υποστήριξη των κατασκευαστών στην επίτευξη των στόχων τους για τις εκπομπές CO2. Ως αποτέλεσμα, επιδιώκει να αυξήσει την ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών εκπομπών στην ΕΕ. Η αναθεώρηση αυτή θα βασιστεί στα ευρήματα της αξιολόγησης της οδηγίας, η οποία δημοσιεύθηκε στις 4 Ιουνίου 2025.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι πολίτες και τα ενδιαφερόμενα μέρη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας, των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, των επιχειρηματικών οργανώσεων και της κοινωνίας των πολιτών, καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους σχετικά με τις προσκλήσεις υποβολής στοιχείων και την κοινή δημόσια διαβούλευση μέσω της πύλης «Πείτε την άποψή σας» έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2025. Τα σχόλια θα τροφοδοτήσουν το έργο της Επιτροπής για την αξιολόγηση και την αναθεώρηση και των δύο νομοθετικών πράξεων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ