Φρενάρισμα χωρίς να πατήσω το πεντάλ του φρένου -Η τεχνική που πρέπει να ξέρει κάθε οδηγός

Engine braking gear selector

Είναι πολύ πιθανό να το εφαρμόζετε μηχανικά και υποσυνείδητα, αλλά το μηχανικό φρενάρισμα είναι μία από τις βασικές παραμέτρους της καθημερινής οδήγησης. Διαβάστε πως λειτουργεί και ποια είναι τα πλεονεκτήματά του.

Το μηχανικό φρενάρισμα είναι μια λειτουργία που επιβραδύνει κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης (βενζίνης ή diesel) χωρίς να απαιτεί τη χρήση του φρένου από τον οδηγό. Σχετίζεται με το κιβώτιο ταχυτήτων και τον έλεγχο του πεντάλ του γκαζιού, και χρησιμοποιεί την αντίστροφη ισχύ από αυτή που απαιτείται για την επιτάχυνση του αυτοκινήτου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για τη λειτουργία του μηχανικού φρεναρίσματος πρέπει να αφαιρέσουμε το δεξί μας πόδι από το γκάζι και να κατεβάζουμε μία ή περισσότερες ταχύτητες για να επιβραδύνουμε το αυτοκίνητο μέσω της αύξησης του ρυθμού περιστροφής του κινητήρα (στροφές ανά λεπτό).

Η επιβράδυνση προκύπτει από το γεγονός ότι η πίεση που ασκεί το κιβώτιο ταχυτήτων με τα μικρότερα γρανάζια των χαμηλότερων σχέσεων του κιβωτίου είναι μεγαλύτερη από την πίεση που ασκείται από την ταχύτητα κύλισης του αυτοκινήτου όταν δεν επιταχύνουμε με το γκάζι.

Αν δεν κατεβάσουμε εκ νέου μια σχέση στο κιβώτιο, η ταχύτητα με την οποία κινείται το αυτοκίνητο θα εξισορροπηθεί με την ταχύτητα που επιτρέπει το γρανάζι της σχέσης που έχουμε επιλέξει. Κατά συνέπεια, το μηχανικό φρενάρισμα λειτουργεί σε συνάρτηση με τις στροφές του κινητήρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φυσικά, αν πιέζουμε το συμπλέκτη το μηχανικό φρενάρισμα θα πάψει να λειτουργεί, καθώς πλέον το κιβώτιο ταχυτήτων δεν θα εμπλέκεται στην όλη διαδικασία. Όλα τα παραπάνω ισχύουν για κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, με μηχανικό κιβώτιο είτε με αυτόματο που όμως επιτρέπει τη χειροκίνητη επιλογή σχέσεων από το χειριστή του αυτοκινήτου.

Το μηχανικό φρενάρισμα υφίσταται και στα υβριδικά αυτοκίνητα, και μάλιστα με περισσότερα οφέλη: τα ενσωματωμένα συστήματά τους ανακτούν την κινητική ενέργεια από το φρενάρισμα, και την αποθηκεύουν στη μπαταρία για τη μελλοντική χρήση τους από τον ηλεκτροκινητήρα τους.

Τα μόνα αυτοκίνητα που δεν δύναται να έχουν μηχανικό φρενάρισμα είναι τα ηλεκτρικά, τα οποία όμως χρησιμοποιούν ισχυρά συστήματα ανάκτησης της ενέργειας του φρεναρίσματος κι έτσι η αίσθηση με την απελευθέρωση του γκαζιού είναι σχετικά παρεμφερής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποια είναι, όμως, τα οφέλη του μηχανικού φρεναρίσματος; πρώτα, αποφεύγουμε τη φθορά στα επιμέρους εξαρτήματα των φρένων, όπως τα δισκόφρενα και τα τακάκια. Κάτι τέτοιο είναι πολύ χρήσιμο ειδικά στους κατηφορικούς δρόμους διαρκείας, όπου τα φρένα μπορούν να υπερθερμανθούν και να χάσουν την απόδοσή τους.

Ένα άλλο πλεονέκτημα του μηχανικού φρεναρίσματος είναι η ομαλότητα στο ρυθμό της οδήγησης, καθώς πολλές φορές κάνει περιττό το άγγιγμα του φρένου - αρκεί να αποκτήσει κανείς την εμπειρία στην απόκριση του αυτοκινήτου του. Φυσικά, είναι ευνόητο ότι σε καμία περίπτωση -ειδικά σε καταστάσεις ανάγκης- δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε το μηχανικό φρενάρισμα ως υποκατάστατο των κανονικών φρένων.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ