Tα ελλιπή προσόντα υπονομεύουν την οδική ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα παγκοσμίως
To International Road Transport Union (IRU) κάλεσε τα Ηνωμένα Έθνη να θεσπίσουν παγκόσμια πρότυπα για τους επαγγελματίες οδηγούς, προειδοποιώντας ότι τα ελλιπή προσόντα υπονομεύουν την οδική ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα παγκοσμίως.
Πιο συγκεκριμένα μιλώντας στο Παγκόσμιο Φόρουμ των Ηνωμένων Εθνών για την Οδική Ασφάλεια την περασμένη εβδομάδα, η Σύμβουλος Παγκόσμιας Πολιτικής Υποστήριξης της IRU, Clara Sánchez López, υπογράμμισε την ανάγκη επαγγελματικοποίησης των επαγγελματιών οδηγών και εναρμόνισης των προτύπων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
BUY NOW
Τα βαρέα οχήματα εμπλέκονται σε ένα σχετικά μικρό ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων, η πλειονότητα των οποίων (85%) προκαλείται από ανθρώπινο λάθος. Από αυτά, τα τρία τέταρτα προκαλούνται από άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Η πιστοποίηση, η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση των οδηγών - τόσο για τους οδηγούς βαρέων οχημάτων όσο και για τους άλλους οδηγούς - είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση του ανθρώπινου παράγοντα.
Η τυποποίηση των αδειών οδήγησης πρέπει να συνοδεύεται από εναρμόνιση των επαγγελματικών προσόντων για την προώθηση της οδικής ασφάλειας. Η επαγγελματοποίηση βρίσκεται στο επίκεντρο της λύσης για τους οδηγούς.
Ενώ οι κανόνες της ΕΕ επιβάλλουν τυποποιημένη πρόσβαση στο επάγγελμα, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών προσόντων, τα ψηφίσματα του ΟΗΕ δεν είναι εξειδικευμένα και είναι προαιρετικά. Η νομική αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια.
Ένας τυποποιημένος, επαγγελματικός τομέας θα πρέπει να βασίζεται σε διεθνή πρότυπα. Αλλά τα πρότυπα δεν αρκούν, πρέπει να εφαρμόζονται και να παρακολουθούνται αποτελεσματικά.
To IRU προτείνει μια προσέγγιση τεσσάρων πυλώνων – τυποποίηση, επαγγελματικοποίηση, επικύρωση και διαχείριση – ως πρακτικό πλαίσιο για τη θέσπιση, εφαρμογή και παρακολούθηση προτύπων επαγγελματιών οδηγών παγκοσμίως. Ένα βασικό στοιχείο είναι το IRU Examiner, το οποίο βοηθά τις αρχές και τους εξεταστικούς φορείς να δημιουργήσουν δίκαια, διαφανή συστήματα πιστοποίησης προσαρμοσμένα στο εθνικό πλαίσιο.
Το μοντέλο ενσωματώνει επίσης μια προσέγγιση συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, διασφαλίζοντας ότι όλα τα στοιχεία – από την παροχή εκπαίδευσης έως την πιστοποίηση – είναι ευθυγραμμισμένα, κλιμακώσιμα και σε τοπικό επίπεδο. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στις χώρες να δημιουργήσουν γρήγορα ικανότητες, ακόμη και χωρίς πλήρες νομικό πλαίσιο, και να προχωρήσουν προοδευτικά προς την επίσημη αναγνώριση.
Επεξηγώντας το σημείο, η Clara Sánchez López αναφέρθηκε σε μια πρόσφατη μελέτη για λεωφορεία και φορτηγά που διεξήγαγε το IRU για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πολλές χώρες εκτός ΕΕ έχουν πρότυπα εκπαίδευσης και προσόντων συγκρίσιμα με το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) της ΕΕ. Τα θεμελιώδη στοιχεία υπάρχουν ήδη, με δομημένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, υποχρεωτικές εξετάσεις και σαφή έμφαση στην ασφάλεια. Αυτά τα πρότυπα χρειάζονται παγκόσμια αναγνώριση και εναρμόνιση. Αυτό θα διευκολύνει επίσης την κινητικότητα των οδηγών ενόψει της έλλειψης οδηγών σε πολλά μέρη του κόσμου.
Αφού το IRU προέτρεψε το φόρουμ να συγκαλέσει εμπειρογνώμονες για να θεσπίσουν σαφείς παγκόσμιες κατευθυντήριες γραμμές για την εναρμόνιση των προσόντων των επαγγελματιών οδηγών, ο πρόεδρος τόνισε την επείγουσα ανάγκη συμπερίληψης των προσόντων των επαγγελματιών οδηγών ως μόνιμου θέματος της ημερήσιας διάταξης.