οmoda

Τέλος στα φρένα όπως τα ξέραμε -Τι φέρνει το μέλλον με το brake-by-wire

Brake-by-wire

Το BbW είναι η φυσική μετεξέλιξη του συστήματος πέδησης που για πάνω από έναν αιώνα βασιζόταν σε μηχανικά και υδραυλικά μέσα - και τώρα ετοιμάζεται να γίνει πλήρως ηλεκτρονικό. Τι οφέλη, όμως, θα προσφέρει;

Μπορεί οι τεχνολογικές εξελίξεις να προχωρούν με ιλιγγιώδη ρυθμό, όμως ορισμένες βασικές αρχές της αυτοκίνησης παραμένουν σχεδόν απαράλλακτες εδώ και δεκαετίες. Τα υδραυλικά φρένα, για παράδειγμα, παρουσιάστηκαν στις ΗΠΑ αμέσως μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και από τότε εξελίχθηκαν εντυπωσιακά: καλύτερα υλικά, πιο αποδοτικός σχεδιασμός, συστήματα υποβοήθησης και φυσικά ABS.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, σύμφωνα με τη ZF Friedrichshafen -η οποία παρήγαγε πάνω από τρία δισεκατομμύρια εξαρτήματα φρένων μέσα σε μόλις τρία χρόνια- η εποχή των υδραυλικών φρένων οδεύει προς το τέλος της.

Η άνοδος των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, των ηλεκτρικών κινητήριων συνόλων και ο γενικότερος ψηφιακός «διάλογος» μεταξύ των επιμέρους μηχανικών μονάδων οδηγεί, κατά τη ZF, σε μια αναπόφευκτη μετάβαση στο brake-by-wire (BbW).

Η λεγόμενη «στεγνή» τεχνολογία φρεναρίσματος κάνει ήδη την εμφάνισή της τόσο σε ολοκληρωμένα συστήματα όσο και σε υβριδικές διατάξεις που συνδυάζουν BbW και υδραυλικά φρένα, κυρίως για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.

Στο BbW, η πίεση που απαιτείται για να σφίξουν τα τακάκια πάνω στους δίσκους δεν παράγεται πια μηχανικά μέσω του πεντάλ, αλλά ηλεκτρικά από μοτέρ μέσα σε κάθε δαγκάνα. Ένα ηλεκτρονικό πεντάλ μετρά τη δύναμη που ασκεί ο οδηγός και στη συνέχεια τα ηλεκτρομηχανικά φρένα ενεργοποιούνται άμεσα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ZF υποστηρίζει ότι αυτά τα συστήματα είναι πιο άμεσα σε δυναμικές καταστάσεις -όπως έντονο φρενάρισμα ενώ το αυτοκίνητο στρίβει- και παράλληλα βελτιώνουν την ανάκτηση ενέργειας στα ηλεκτρικά μοντέλα. Με τα σύγχρονα αυτοκίνητα να γίνονται ολοένα και βαρύτερα, η ταχύτητα με την οποία «χτίζεται» η πίεση στο κύκλωμα πέδησης είναι κρίσιμη, και εκεί το BbW υπερέχει.

Υπάρχουν κι άλλα πλεονεκτήματα: μειωμένη συντήρηση, αφού δεν υπάρχει υγρό φρένων που αλλοιώνεται ή πρέπει να αντικατασταθεί, ούτε κίνδυνος για διαρροές από γηρασμένους κυλίνδρους ή σωληνάκια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επίσης, το φαινόμενο του «residual drag torque» ελάχιστη αλλά υπαρκτή τριβή των τακακιών πάνω στους δίσκους όταν δεν έχουν αποσυρθεί πλήρως- μειώνεται σχεδόν στο μηδέν. Αυτό το «αόρατο» φρένο που κουβαλούν τα παλιά αυτοκίνητα επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση καυσίμου και, στα EV, την αυτονομία. Επιπλέον, το υγρό φρένων είναι βρώμικο, διαβρωτικό για τα χρώματα και απορροφά υγρασία με τον χρόνο.

Η ZF εξελίσσει δύο λύσεις: πλήρη BbW για επιβατικά αυτοκίνητα και υβριδικά συστήματα για την αγορά των ΗΠΑ, ειδικά για πιο βαριά pick-up και ελαφρά επαγγελματικά. Στις υβριδικές διατάξεις, οι πίσω τροχοί φρενάρουν με EMB, ενώ οι εμπρός λειτουργούν υδραυλικά.

Σε βαρύτερα οχήματα, τα συνηθισμένα ηλεκτρικά χειρόφρενα συχνά δεν έχουν την απαιτούμενη δύναμη για να κρατήσουν με ασφάλεια το όχημα σταθερό. Αντίθετα, τα ηλεκτρομηχανικά φρένα των BbW συστημάτων μπορούν να προσφέρουν αυτή τη δύναμη, ενώ το πίσω EMB αναλαμβάνει διπλό ρόλο: και για κανονικό φρενάρισμα και ως αποτελεσματικό χειρόφρενο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ