Τα μεγάλα οδικά έργα που περιμένουμε στην Αθήνα –Πώς θα δώσουν λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας

Ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο οδικός χάρτης της Αθήνας μέσα στα επόμενα χρόνια, καθώς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών θέλει να δώσει άμεσα λύση στον έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι οδηγοί.
Ανάσα στους δρόμους του Λεκανοπεδίου αναμένεται να δώσουν οι νέοι δρόμοι που βρίσκονται στα σκαριά και αφορούν το σύνολο – σχεδόν – της περιφέρειας της Αττικής. Εκτός της Γραμμής 4 του Μετρό και της επέκτασης του Προαστιακού στη Δ. Αττική, που είναι εξίσου σημαντικά για τους κατοίκους της πρωτεύουσας, μια σειρά από νέες οδικές αρτηρίες θα δημιουργηθούν στην πολυπληθέστερη περιοχή της χώρας, οι οποίες και θα αλλάξουν κατά πολύ τις μετακινήσεις των κατοίκων.
Ελευσίνα - Οινόφυτα
Το χάος του Κηφισού έχει απασχολήσει έντονα τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, που έχει προτείνει -μεταξύ άλλων- τη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των εισόδων-εξόδων, την απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών κατά τις ώρες αιχμής όπως και την αναβάθμιση σε 4 λωρίδες κυκλοφορίας +ΛΕΑ ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος του οδικού άξονα.
BUY NOW

Παράλληλα, σημαντική για τον ΣΕΣ κρίνεται και η κατασκευή ενός οδικού άξονα ο οποίος θα παρέκαμπτε τον Κηφισό, απορροφώντας σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο. Πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο Οινόφυτα-Ελευσίνα που προωθείται από μεγάλη κατασκευαστική εταιρεία, μέσω των Πρότυπων Προτάσεων, ενός μηχανισμού που μπορεί να δώσει λύσεις στην ωρίμανση και την εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομών.
Ο εν λόγω θεσμός παρέχει τη δυνατότητα σε ιδιώτες επενδυτές και κατασκευαστές να προτείνουν προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την υλοποίηση έργου υποδομών, καταθέτοντας μελέτη με κοστολόγηση, χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα, εκμετάλλευση του έργου. Εφόσον η μελέτη γίνει αποδεκτή τότε οι υπηρεσίες προχωρούν σε ανοικτό διαγωνισμό.
Στο πλαίσιο της πρόσφατης Γ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο επικεφαλής της εταιρείας, Γιώργος Περιστέρης, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα του μηχανισμού των πρότυπων προτάσεων, εξηγώντας βέβαια ότι προσώρας δεν υπάρχει ενημέρωση σχετικά με τους υποβληθέντες φακέλες, συμπεριλαμβανομένου εκείνου που αφορά τον οδικό άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την υλοποίηση αυτοκινητοδρόμου μήκους 40 χλμ. με αφετηρία κόμβο στο ύψος των Οινοφύτων κατάληξη στον Άγιο Λουκά σε κόμβο με την Αττική Οδό.

Mέσω του νέου οδικού άξονα, εκτιμάται ότι τα φορτία από τον λιμένα Ελευσίνας θα διακινούνται γρηγορότερα προς την Βόρεια Ελλάδα, θα ανακουφιστεί η κυκλοφορία από τα βαρέα οχήματα στο Θριάσιο Πεδίο και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής, ενώ θα μετριαστεί η κυκλοφορία των φορτηγών στη Λεωφ. Κηφισού.
Το έργο έχει πέσει στο τραπέζι εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά δεν έχει καταφέρει να φτάσει στη γραμμή της εκκίνησης. Αρχικά προβλεπόταν η κατασκευή του οδικού άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, με αφετηρία την Υλίκη στη Βοιωτία σε κόμβο με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και κατάληξη στον Άγιο Λουκά σε κόμβο με την Αττική Οδό.
Θα δημοπρατούνταν ως σύμβαση παραχώρησης, αλλά το 2015 ακυρώθηκε, διότι κρίθηκε ότι η ολοκλήρωσή του θα οδηγούσε σε αξιώσεις για καταβολή αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους γειτονικών αυτοκινητοδρόμων οι οποίοι, δεδομένα, θα είχαν μειωμένα έσοδα από τα διόδια.
Εδώ και αρκετούς μήνες το έργο έχει βρεθεί ξανά στο προσκήνιο, με την κυβέρνηση να έχει αναγνωρίσει τη δυνητική συμβολή του στην αποσυμφόρηση του Κηφισού.
Υπογειοποίηση Ποσειδώνος
Το πιο προχωρημένο έργο είναι η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, η οποία αφορά ένα τμήμα μήκους 1,2 χιλιομέτρων που ξεκινά από την παραλία του Αλίμου και καταλήγει στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά.

Το συγκεκριμένο έργο εντάσσεται στη δημιουργία του «The Ellinikon» και σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Lamda Development, μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 85% των εσκαφών, έχει ολοκληρωθεί το 75% των σκυροδετήσεων. Oι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025.
Επέκταση Λεωφ. Κύμης
Το έργο της επέκτασης της Λεωφ. Κύμης έχει πάρει την άγουσα της υλοποίησης και έχει ήδη ανάδοχο, αλλά προσώρας έχει παγώσει μιας και δεν έχουν βρεθεί τα απαραίτητα κεφάλαια, ενώ εκκρεμεί και η εκδίκαση της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου.
Ο δήμος έχει ξεκαθαρίσει ότι είναι υπέρ της διάνοιξης, καθώς η ολοκλήρωση αυτού του έργου θα δώσει κυκλοφοριακή ανάσα στους κατοίκους του λεκανοπεδίου. Διεκδικεί, ωστόσο, η διάνοιξη να γίνει με σκεπαστό το κομμάτι της διαδρομής του νέου δρόμου, που θα διασχίζει το Ηράκλειο, «καθώς η πόλη δεν μπορεί να αντέξει ακόμα μια διχοτόμηση και τα προβλήματα που θα προκαλέσει αυτή στους κατοίκους της».

Προβλέπεται η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), που αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.
Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η κατασκευή σήραγγας 2,4 χλμ. που θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη (ενδεικτικού μήκους 1,25 χλμ). μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.
Σήραγγα Ηλιούπολης
Αφορά σε επέκταση της Αττικής Οδού και συγκεκριμένα της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό, όπου υλοποιείται η μεγάλη αστική ανάπλαση “The Ellinikon” και υπάρχει πρόβλεψη για δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Προβλέπεται η κατασκευή μίας σήραγγας μήκους περίπου 3 χλμ., με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Κατεχάκη και θα καταλήγει σε κόμβο της Λεωφ. Βουλιαγμένης.

Με το εν λόγω έργο θα η Λεωφ. Βουλιαγμένης θα «απελευθερωθεί» από τα φανάρια και θα μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο, μετριάζοντας τον κυκλοφοριακό κορεσμό που παρατηρείται στη λεωφόρο ειδικά κατά τις ώρες αιχμής. H σήραγγα θα συνδέσει τις Λεωφόρους Μεσογείων και Κηφισίας αλλά και τον Καρέα με το Ελληνικό σε περίπου σε 10 λεπτά. Το κόστος του έργου ανέρχεται κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ το μεγαλύτερο εμπόδιο προκειμένου να υλοποιηθεί είναι η εύρεση χρηματοδότησης.
Έξοδος Μεταμόρφωσης
Καθυστερήσεις σημειώνονται και στην Αττική Οδό, έναν κατά τα άλλα υπερσύγχρονο αστικό αυτοκινητοδρόμο όπου καθημερινά καταγράφονται πάνω από 200.000 διελεύσεις οχημάτων. Ένα από τα σημεία που «μπλοκάρει» είναι η έξοδος προς τη Μεταμόρφωση στο ύψος της συμβολής με την Εθνική Οδό.
Όπως δήλωσε την Τρίτη 11 Ιουνίου ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ομίλου, εξετάζονται εργασίες διαπλάτυνσης ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητα στον ανισόπεδο κόμβο.

Επιπλέον, μια ακόμα λύση που φαίνεται να εξετάζεται είναι η διάνοιξη δύο εξόδων, σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους, ώστε να διαχωριστεί η κυκλοφορία οχημάτων. Ειδικότερα, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα ο Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, έχει εκπονηθεί σχετική κυκλοφοριακή μελέτη ώστε να υπάρχουν δύο διακριτές έξοδοι, με απόσταση 150 μέτρων μεταξύ τους, όπως προβλέπεται από τους σχετικούς κανονισμούς, ώστε να βγαίνουν χωριστά όσοι έρχονται από την Ελευσίνα και χωριστά όσοι έρχονται από την περιοχή του αεροδρομίου.
Χείρα βοηθείας στην εξομάλυνση της κατάστασης στον κόμβο της Μεταμόρφωσης θα είχε και το έργο της επέκτασης της Λεωφ. Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση, αλλά προς το παρόν έχει παγώσει.
Το έργο έχει δημοπρατηθεί και έχει ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, αλλά δεν έχει εξασφαλισθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, ενώ συνεχίζει να εκκρεμεί -έπειτα από πολλές αναβολές- η εκδίκαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου. Τέλος, σημειώνουμε πως σε εκκρεμότητα βρίσκονται τα τελευταία χρόνια οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα.
Διαβάστε επίσης: