Αποκλειστικό: Συνέντευξη με τον Αμερικανό καλλιτέχνη Jeff Koons, τον δημιουργό του νέου BMW Art Car

Jeff Koons BMW

Ως το μοναδικό ελληνικό μέσο και ένα από τα λίγα σε όλο τον κόσμο, είχαμε την ευκαιρία να δούμε πρώτοι τη νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive και να μιλήσουμε αποκλειστικά με τον δημιουργό της Jeff Koons.

Πανδαισία από σκασίματα, φλόγες που εκτοξεύονται από την εξάτμιση, δισκόφρενα που τσιρίζουν και ο χαρακτηριστικός ήχος των διαφορικών που δουλεύουν υπερωρίες και φυσικά ταχύτητα, πολλή ταχύτητα που συγκλονίζει τον εγκέφαλο και τον κάνει να επεξεργάζεται σχεδόν καρέ-καρέ το συγκλονιστικό θέαμα που φτάνει ως εκεί από τα «λαίμαργα» μάτια.

νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive 2022
O Jeff Koons μέσα στη νέα του δημιουργία
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για όσους έχουν βρεθεί έστω και μια φορά στη ζωή τους σε αγώνα αυτοκινήτων, η παραπάνω συγκλονιστική εμπειρία, η οποία «εκτιμάται» από τους φίλους του μηχανοκίνητο αθλητισμού κάθε φορά με την ίδια ένταση και ευχαρίστηση, είναι αρκετά γνώριμη. Είναι επίσης ακριβώς αυτή η στιγμή που βρίσκεται ως έμπνευση πίσω από νέα δημιουργία του Αμερικανού καλλιτέχνη Jeff Koons, την 8 X JEFF KOONS, την έκδοση περιορισμένης παραγωγής της BMW M850i xDrive Grand Coupe που θα παραχθεί σε μόλις 99 αντίτυπα - Δείτε την εδώ

Το Car and Motor είχε την ευκαιρία να μιλήσει αποκλειστικά με τον Αμερικανό δημιουργό της 8 X JEFF KOONS, μιας από τις πλέον σημαντικές προσωπικότητες στον χώρο της pop-art τις τελευταίες δεκαετίες. Αν μη τι άλλο, χαρακτηριστικό των παραπάνω είναι τα 80 και πλέον εκατ. ευρω που δόθηκαν σε δημοπρασία του οίκου Christies το 2019 για μια έκδοση του διάσημου «Κουνελιού» του Αμερικανού, ένα ποσό που το έφερε στην κορυφή της λίστας με τους υψηλότερα αμειβόμενους εν ζωή καλλιτέχνες όλων των εποχών.

νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive 2022
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η περιορισμένης παραγωγής 8 X JEFF KOONS έρχεται μια και πλέον 10ετία μετά το πρώτο BMW Art Car που δημιούργησε ο Koons, το 2010, μια BMW M3 GT2, η οποία έλαβε μέρος και στις 24 ώρες του Le Mans εκείνη τη χρονιά. Σε μια διαδικτυακή, ελέω πανδημίας, συζήτηση ο Jeff Koons, μας μίλησε για τη νέα του δημιουργία, με το «παρών» να δίνουν επίσης οι Doris Fleischer και ο επικεφαλής Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του ομίλου της BMW, Thomas Girst.

Με την συζήτηση να εκτυλίσσεται σε χαλαρό ύφος γύρω από τα αυτοκίνητα, τις τέχνες και τη φιλοσοφία, ο κ. Koons έδειξε πολύ ενθουσιασμένος με τη νέα δημιουργία του.

C&M: Πείτε μας μερικά πράγματα για τις παραμέτρους αυτής της νέας συνεργασίας, μετά από το BMW Art Car του 2010.

JK: Η ιστορία μου με την BMW ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια όταν είδα τα πρώτα BMW Art Cars. Μου άρεσε να βλέπω τα αυτοκίνητα του Andy Warhol και του Roy Lichtenstein, του Calder, της Jenny Holzer, μου άρεσαν όλα. Πάντα σκεφτόμουν ότι θα ήταν ένα υπέροχο project αν γινόταν να συμμετέχω και εγώ. Έπειτα γνώρισα τον Thomas Girst στην Εθνική Πινακοθήκη στο Βερολίνο και εκεί του εξέφρασα πόσο μου άρεσαν τα Art Cars και αν ποτέ υπήρχε ενδιαφέρον θα ήθελα να το γνωρίζω.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έπειτα έλαβα ένα γράμμα από τον Thomas και την BMW που με ρωτούσαν αν θα με ενδιέφερε κάτι τέτοιο και φυσικά είπα «ναι» και έτσι έφτιαξα το δικό μου Art Car, το οποίο συμμετείχε στο Le Mans το 2010 και αυτή ήταν μια υπέροχη συνεργασία.



νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive 2022

C&M: Πώς ήταν η εμπειρία σας με το πρώτο BMW Art Car που δημιουργήσατε;

JK: ...μου δόθηκε η ευκαιρία να συνεργαστώ με τη σχεδιαστική ομάδα του Adrian van Hooydonk. Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία γιατί μου αρέσει να "πιέζω" τον εαυτό μου με οποιαδήποτε τεχνολογία έχω στα χέρια μου ή να εργάζομαι πάνω στις λεπτομέρειες μέχρι "τελικής πτώσεως" και νομίζω ότι βρήκα (σ.σ. στο πρόσωπο του Hooydonk) μια αδελφή ψυχή. Είχαμε μια υπέροχη σχέση και είπα στον Thomas ότι είναι κρίμα που τελείωσε και ότι ελπίζω να το κάνουμε κάτι ξανά με την BMW.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μου άρεσε πολύ που έκανα το Art Car, είμαι πολύ περήφανος γι' αυτό και τους ρώτησα αν θα μπορούσα να κάνω και μια ειδική έκδοση και ο Thomas μου είπε ότι θα το σκεφτούν. Και έτσι το 2015 συζητήσαμε ξανά και αποφασίσαμε να το κάνουμε, για ένα αυτοκίνητο παραγωγής, όχι μόνο ένα Art Car και τότε ενθουσιάστηκα.



νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive 2022

C&M: Τι σας έδωσε την έμπνευση για τη νέα ειδική έκδοση; Είχατε κάποιο αυτοκίνητο στο μυαλό σας;

JK: Δεν ξέραμε ακριβώς ποιο αυτοκίνητο, εξετάσαμε πολλά μοντέλα, μεταξύ των οποίων, ένα 12κύλινδρο και τη Σειρά 7 και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η Σειρά 8 ήταν το τέλειο αυτοκίνητο για εμάς γιατί ήταν και το πιο "παγκόσμιο" αυτοκίνητο.

Έπειτα άρχισα να σκέφτομαι για τις ιδέες και έφτασα πίσω εκεί που ξεκίνησα να κάνω τα πρώτα μου σχέδια για ένα αυτοκίνητο και να εξελίσσω ένα αυτοκίνητο για την BMW. Έκανα ένα πλάνο Α και ένα πλάνο Β για το Art Car μου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πρώτη μου ιδέα ήταν όταν ένα αυτοκίνητο περνάει από μπροστά σου στην πίστα ξαφνικά θα έβλεπες ένα «POPOPOP», μια έκρηξη ενέργειας και σκέφτηκα να χρησιμοποιήσω την τεχνική όπου μια φωτογραφία αλλάζει εικόνα όταν την κοιτάζεις από διαφορετικές γωνίες, για να περιγράψω αυτές τις εκρήξεις ενέργειας.



νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive 2022

Αποδείχθηκε ότι θα ήταν υπέροχο αλλά τελικά θα αύξανε πολύ το βάρος του αυτοκινήτου. Οπότε "επισκέφτηκα" ξανά αυτή την ιδέα χωρίς να χρησιμοποιήσω αυτήν τη τεχνική αλλά εργάστηκα με την ενέργεια του «POP» και αυτό μου έδωσε ένα αγνό, καθαρό συναίσθημα.

Και στην τέχνη αυτό που μπορεί να ακολουθήσει ένας καλλιτέχνης είναι να εμπιστευτεί τον εαυτό του και να ακολουθήσει αυτά που τον ενδιαφέρουν και όταν το κάνεις αυτό φτάνεις σε ένα σημείο που βρίσκεις αυτό που θέλεις να κάνεις με τον εαυτό σου και για μένα ήταν αυτό το "POPOP".

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήθελα επίσης να κάνω το αυτοκίνητο «δημοκρατικό», να μην έχει ο οδηγός όλη αυτή τη δύναμη, τον έλεγχο, τον ενθουσιασμό και την αδρεναλίνη, αλλά να μπορεί να βιώσει την εμπειρία και κάποιος που κάθεται στο πίσω κάθισμα ως συνεπιβάτης ή ο συνοδηγός, να βιώνουν όλοι την ίδια εμπειρία.



νέα ειδική έκδοση 8 X JEFF KOONS της BMW M850i xDrive 2022

Η νέα δημιουργία του Αμερικανού καλλιτέχνη είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για τον ίδιο. Η επιλογή της Σειράς 8 Crand Coupe δεν είναι άλλωστε τυχαία αφού ο Koons είναι λάτρης των σπορ αυτοκινήτων αλλά την ίδια στιγμή είναι και ένας οικογενειάρχης, πατέρας 8 συνολικά παιδιών.

Στην εύλογη ερώτηση "γιατί" ο Koons απαντά χωρίς δισταγμό: είναι όσο "φανταχτερό" χρειάζεται, με ιδανικές αναλογίες μεταξύ σπορ δυναμισμού και πρακτικότητας και την ίδια στιγμή οτιδήποτε βρίσκεται πάνω στο αυτοκίνητο εξυπηρετεί κάποιο σκοπό, στον αισθητικό, τον εργονομικό, στον πρακτικό αλλά και στον τομέα της δυναμικής συμπεριφοράς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα είναι αυτό το αυτοκίνητο που ορίζει ο Αμερικανός ως "δημοκρατικό" αφού ο οδηγός μπορεί να μοιραστεί την εμπειρία του με πολλούς, είτε αυτοί είναι φίλοι και οικογένεια που φιλοξενούνται στην καμπίνα, είτε περαστικοί που κοιτάζουν την Σειρά 8 Grand Coupe να περνά από μπροστά τους.

«Προσπάθησα και εγώ να ενσωματώσω νόημα σε ότι έκανα, να μην κάνω κάτι απλά για να φαίνεται εντυπωσιακό, να μην υπάρχει αμφιβολία πίσω από το κίνητρο», όπως μας είπε χαρακτηριστικά.

Το κίνητρο πίσω από τη δημιουργία της ειδικής έκδοσης που θα παραχθεί σε μόλις 99 αντίτυπα για τον Koons ήταν να δημιουργήσει το αυτοκίνητο που θα οδηγούσε ο ίδιος. «Ένα αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων που ανυπομονώ να οδηγήσω στη Νέα Υόρκη και προς τη φάρμα μου και να έχω την ευχαρίστηση της δύναμης που παράγει, αλλά να είμαι παράλληλα προστατευμένος, σαν σε κουκούλι, με τους φίλους και την οικογένειά μου. Να νιώθω ότι είμαι σε ένα χώρο που να μπορώ να συλλογίζομαι, να αλληλεπιδρώ, να βιώνω και να απολαμβάνω τις χαρές της ζωής», μας λέει ο Koons που έχοντας "επισκεφτεί" ξανά τους αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους βρίσκει ότι και τα αυτοκίνητα ανήκουν στην κατηγορία των πραγμάτων που μπορούν να φέρουν ευχαρίστηση -την ουσία του να ζει κανείς κατά τον ίδιο- με την διαρρύθμιση του εσωτερικού τους αλλά και με την εξωτερική τους σχεδίαση, ενσωματώνοντας στοιχεία που εκλύουν "υψηλή ενέργεια", όπως αναφέρει. Ο Koons έδωσε σε αυτό το σημείο σαν παράδειγμα την κόκκινη επένδυση της οροφής της ειδικής έκδοσης αλλά και τις ίσιες μπλε γραμμές που μεγαλώνουν σε μέγεθος και αλλάζουν χρώμα καθώς πηγαίνουν προς το πίσω μέρος του αμαξώματος αλλά και οι ζωγραφιστοί καπνοί και φλόγες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Περί τις 300 ώρες χρειάστηκαν για να βαφτεί καθεμιά από τις 99 BMW M850i xDrive που φέρουν την υπογραφή του Αμερικανού καλλιτέχνη, σύμφωνα με τις επιθυμίες του. Ο Koons, όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο Thomas Girst, έκανε τρεις πτήσεις εν μέσω πανδημίας, σχεδόν μόνος του μέσα σε ένα αεροπλάνο, για να δει από κοντά τη δουλειά που γινόταν σε κάθε τμήμα του ξεχωριστά και να διασφαλίσει ότι το επίπεδο προσοχής στις λεπτομέρειες πληρούσε τα δικά του στάνταρ. Μάλιστα πήγαινε απευθείας από το αεροδρόμιο στο εργοστάσιο στο Dingolfing.

C&M: Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε κατά τη δημιουργία της ειδικής έκδοσης;

Δεν είχα πολλές προκλήσεις γιατί δεν είχα να δώσω κάποια μάχη, δεν ήμουν σε αντιπαράθεση με την BMW όπου θα ήθελα να γίνει κάτι στο αυτοκίνητο και θα μου έλεγαν ότι δεν μπορώ να το κάνω. Πάντα ήταν δεκτικοί και προσπαθούσαν να βρουν λύσεις μέχρι το τέλος. Υπήρχαν μια-δυο περιπτώσεις που θέλαμε να κάνουμε κάτι, να αλλάξουμε κάποιο κουμπί. Κάτι που θα μπορούσε να πάρει πάνω από ένα χρόνο για να πάρουμε την άδεια να το φτιάξουμε, αλλά δεν άξιζε τον κόπο (σ.σ. να επιμείνω). Αν άξιζε τον κόπο ίσως και να καθυστερούσα την παρουσίαση του αυτοκινήτου έναν ακόμη χρόνο, αλλά δεν φτάσαμε ποτέ σε αυτό το σημείο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

C&M: Ποια ήταν η πιο συναρπαστική στιγμή κατά τη διάρκεια του project;

Όταν έβαλα για πρώτη φορά μπροστά το πρωτότυπο, πλησιάζοντας προς την ολοκλήρωση. Τότε το οδήγησα και για λίγο, για μια μικρή απόσταση. Επίσης το να καταφέρω να περάσω περισσότερο χρόνο με τον Thomas (Girst) τον οποίο και γνωρίζω για πολλά χρόνια, αλλά και το να γνωρίσω καλύτερα τον Oliver Zipse. Ήταν γενικότερα συναρπαστικό να δουλεύουμε όλοι μαζί πάνω στο αυτοκίνητο και νομίζω ότι το διασκεδάσαμε και όλοι πιέσαμε τους εαυτούς και βοηθήσαμε ο ένας τον άλλο να ανεβάσουμε τον πήχη.

C&M: Ποια είναι η διαφορά μεταξύ του αγωνιστικού BMW Art Car του 2010 και της νέας ειδικής έκδοσης της 850i xDrive;

JK: Νομίζω ότι το καινούριο αυτοκίνητο είναι πιο συναρπαστικό. Όταν βλέπω το προφίλ του αυτοκινήτου με ιντριγκάρει περισσότερο και με ιντριγκάρει επίσης και το εσωτερικό του. Κοιτάζοντας το αυτοκίνητο θαρρείς ότι είναι υπεράνθρωπο, αναφορικά με την εμπειρία που σου προσφέρει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

C&M: Αν σχεδιάζατε ένα αυτοκίνητο από λευκό χαρτί τι χαρακτηριστικά θα είχε

Ελπίζω η BMW να με ξανακαλέσει. Ελπίζω κάποια στιγμή να μπορέσω να εργαστώ πάνω σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή πάνω σε ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο του μέλλοντος...

Θα ήθελα να έχω την ευκαιρία να το κάνω κάποια στιγμή, να σχεδιάσω ένα αυτοκίνητο από λευκό χαρτί, ένα αυτοκίνητο που θα παρέχει άνεση σε έναν άνθρωπο που θα τον προστατεύει, που θα τον κάνει να νιώθει ψυχολογικά και σωματικά ασφαλής Γιατί δεν πρέπει να υπάρχει κάποιο σημείο στη ζωή μας που να χωρά ο φόβος. Θέλω οι άνθρωποι να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν τη ζωή και να είναι ανοιχτοί σε εμπειρίες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

C&M: Τι τύπος αυτοκινήτου θα ήταν αυτός;

JK: Ένα φουτουριστικό αυτοκίνητο, ένα αυτοκίνητο για το μέλλον, κάτι που δεν υπάρχει ακόμη. Θα ήθελα να πειραματιστώ με νέα υλικά και τη δημιουργία νέων υλικών, αλλά το πιο βασικό θα ήταν να εργαστώ χωρίς περιορισμούς. Και κάπως έτσι δημιουργείς τέχνη. Όταν μπαίνω στο στούντιο μου και φτιάχνω κάτι δεν υπάρχουν περιορισμοί. Υπάρχουν οι περιορισμοί που θέτει ο φυσικός κόσμος, μπορεί να υπάρχουν κάποιοι οικονομικοί περιορισμοί, αλλά προσπαθείς να είσαι απελευθερωμένος από όλα αυτά και αυτό θα προσπαθούσα να κάνω με ένα concept. Να είμαι απολύτως ελεύθερος και να έχω ένα καθαρό όραμα για κάτι που θα μπορούσε να έχει ένα μέλλον.

C&M: Οπότε δεν έχετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτου αυτή τη στιγμή στο μυαλό σας, για παράδειγμά ένα σπορ αυτοκίνητο ή ένα MPV;

Δεν νομίζω ότι θα ήταν κάποιο σπορ αυτοκίνητο, νομίζω ότι αυτό που έφτιαξα τώρα είναι αρκετά σπορ και την ίδια στιγμή είναι ένα Grand Coupe που έχει οικογενειακές προεκτάσεις. Θα μπορούσε να είναι ατομικής μετακίνησης ή και μεγαλύτερο. Έχω οχτώ παιδιά οπότε μερικές φορές χρειάζομαι ένα αρκετά μεγάλο όχημα για να τους μεταφέρω όλους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, απευθυνόμενοι στον Tomas Girst, δεν μπορούσαμε να μην ρωτήσουμε και για το αν η BMW έχει σχέδια γύρω από τη δημιουργία μας ανάλογης μοτοσικλέτας.

C&M: Τα BMW Art Cars έχουν τύχει ευρείας αποδοχής από το κοινό όλα αυτά τα χρόνια. Έχετε σκεφτεί ποτέ να δημιουργήσετε μία "Art Μοτοσικλέτα" αξιοποιώντας τη γκάμα της BMW Motorrad; Είναι αυτό ένα project που μπορούμε να περιμένουμε από την BMW στο μέλλον;

TG: Η BMW ήταν ο αποκλειστικός συνεργάτης στην Έκθεση Σχεδιασμού του Μουσείου Guggenheim το 1998 στη Νέα Υόρκη. Με εκείνη την ευκαιρία ιδρύθηκε και η Λέσχη Μοτοσικλέτας Guggenheim BMW, με τους Dennis Hopper, Keanu Reeves, Jeremy Irons, Laurence Fishburne και Lauren Hutton να γυρνούν την Υφήλιο για περισσότερα από πέντε χρόνια. Αν και υπάρχει στενή σχέση μεταξύ των Τεχνών και των μοτοσικλετών της BMW, μια «BMW Art Motorcycle» δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα, παρόλο που η συζήτηση έρχεται ξανά κατά καιρούς στην επιφάνεια, εντός των κύκλων της εταιρείας, επίσης και αναφορικά με τη σχεδίαση των κρανών της BMW.

Δείτε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ