Το πρώτο αυτοκίνητο με ψηφιακή πινακίδα –Τι αλλάζει, γιατί θεωρείται ακόμα επικίνδυνη
Η ψηφιακή πινακίδα μπορεί να αλλάζει τα δεδομένα για την αυτοκίνηση και την εμφάνισή της με ένα κλικ, αλλά φέρνει και νέα ερωτήματα για την ασφάλεια και τη νομιμότητά της.
Η πινακίδα κυκλοφορίας είναι για κάθε αυτοκίνητο ό,τι η ταυτότητα για τον άνθρωπο. Σε πολλές χώρες παραμένει αυστηρά τυποποιημένη και αμετάβλητη, σε άλλες όμως επιτρέπεται ένας περιορισμένος βαθμός εξατομίκευσης. Αυτό που δεν είχε συμβεί ποτέ μέχρι σήμερα είναι ένα αυτοκίνητο να διαθέτει από το εργοστάσιο ψηφιακή και πλήρως παραμετροποιήσιμη πινακίδα. Την αρχή κάνει το Sony Honda AFEELA 1, ανοίγοντας έναν νέο και αμφιλεγόμενο δρόμο.
Το ηλεκτρικό μοντέλο της Sony Honda Mobility, που αναπτύσσεται εδώ και χρόνια, θα παρουσιαστεί στο επερχόμενο CES του Λας Βέγκας τον Ιανουάριο στην τελική του προπαραγωγική μορφή. Εκεί θα κάνει και την πρώτη επίσημη εμφάνισή της η ψηφιακή πινακίδα, η οποία εξελίχθηκε σε συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία Reviver.
BUY NOW
Η ψηφιακή πινακίδα του AFEELA 1 δεν περιορίζεται απλώς στην αντικατάσταση του παραδοσιακού μεταλλικού στοιχείου. Ο οδηγός μπορεί να αλλάζει γραμματοσειρές σε γράμματα και αριθμούς, να επιλέγει ανάμεσα σε λευκό κείμενο σε μαύρο φόντο ή το αντίστροφο, αλλά και να προσθέτει ένα επιπλέον μήνυμα στο κάτω μέρος της πινακίδας. Εκεί μπορούν να εμφανιστούν hashtags, σύντομα slogans ή ακόμη και λογαριασμοί κοινωνικών δικτύων. Εφόσον πρόκειται για ψηφιακή επιφάνεια, τίποτα δεν είναι μόνιμο και όλα μπορούν να τροποποιούνται όποτε το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης.
Ο Shugo Yamaguchi, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Sony Honda Mobility of America, έχει τονίσει ότι η συνεργασία με τη Reviver εκφράζει τη φιλοσοφία της εταιρείας να ενσωματώνει έξυπνες και συνδεδεμένες τεχνολογίες σε κάθε πτυχή της εμπειρίας AFEELA. Σύμφωνα με τον ίδιο, η RPLATE προσφέρει νέα επίπεδα εξατομίκευσης και ενισχύει την εμπειρία του οδηγού από την πρώτη στιγμή που παραλαμβάνει το αυτοκίνητό του.
Η τεχνολογία πάντως δεν είναι εντελώς καινούργια. Οι ψηφιακές πινακίδες κυκλοφορίας έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους σε ορισμένες πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών εδώ και χρόνια. Το πρώτο πιλοτικό βήμα έγινε στην Καλιφόρνια το 2013, με τη χρήση τους να επιτρέπεται επίσημα το 2018, αρχικά για περιορισμένο αριθμό οχημάτων. Πριν από λίγους μήνες, όμως, εγκρίθηκε νέο νομοσχέδιο που επιτρέπει τη χρήση τους σε όλα τα οχήματα που είναι ταξινομημένα στην Καλιφόρνια και την Αριζόνα, δηλαδή σε περίπου 40 εκατομμύρια αυτοκίνητα, ενώ θεωρούνται νόμιμες για χρήση σε όλες τις ΗΠΑ.
Οι ψηφιακές πινακίδες που κυκλοφορούν σήμερα προέρχονται επίσης από τη Reviver και διατίθενται σε δύο εκδόσεις, μία ασύρματη και μία ενσύρματη. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η χρήση ψηφιακών πινακίδων έχει υιοθετηθεί και από την Ουγκάντα, κυρίως για λόγους καταπολέμησης της εγκληματικότητας.
Εδώ όμως αρχίζουν και τα ερωτήματα. Όπως συμβαίνει με κάθε ψηφιακό σύστημα που συνδέεται στο διαδίκτυο, έτσι και οι ψηφιακές πινακίδες παρουσιάζουν εντοπισμένα κενά ασφαλείας. Ερευνητές κυβερνοασφάλειας έχουν επισημάνει ότι θεωρητικά μπορούν να παραποιηθούν τα στοιχεία τους, επιτρέποντας σε κακόβουλους χρήστες να αποφύγουν διόδια, χρεώσεις στάθμευσης ή ακόμη και να «εξαφανιστούν» από συστήματα ελέγχου.
Σύμφωνα με τις ίδιες έρευνες, η διαδικασία χακαρίσματος θα μπορούσε να γίνει μέσω εγκατάστασης κακόβουλου λογισμικού, χωρίς ιδιαίτερη τεχνική δυσκολία. Μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί περιστατικό παραβίασης σε πραγματικές συνθήκες, ωστόσο και μόνο η ύπαρξη αυτής της πιθανότητας είναι αρκετή ώστε οι αρχές σε πολλές χώρες να παραμένουν επιφυλακτικές.
Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ευρώπη το θεσμικό πλαίσιο δεν αφήνει περιθώρια για τέτοιου είδους παρεμβάσεις στις πινακίδες κυκλοφορίας. Αυτό σημαίνει ότι η Sony Honda είτε θα χρειαστεί να περιορίσει δραστικά τη λειτουργία της ψηδιακής πινακίδαας είτε να μην την προσφέρει καθόλου.
Η εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει ότι η ψηφιακή και παραμετροποιήσιμη πινακίδα θα είναι διαθέσιμη από τις πρώτες παραδόσεις του Sony Honda AFEELA 1, οι οποίες προγραμματίζονται για κάποια στιγμή μέσα στο 2026.