Ποιος έχει προτεραιότητα μέσα στην πλατεία και τι πρόστιμο προβλέπεται -Όλα όσα αλλάζει ο νέος ΚΟΚ

Πλατεία

Οι κυκλικοί κόμβοι συχνά αποτελούν πρόκληση για πολλούς οδηγούς, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό δεν γνωρίζει με σαφήνεια πώς πρέπει να κινηθεί και να συμπεριφερθεί κατά τη διέλευσή του από αυτούς.

Η οδήγηση σε πλατείες αποτελεί για πολλούς οδηγούς ένα από τα πιο μπερδεμένα σημεία του δρόμου. Η ύπαρξη πολλαπλών λωρίδων και η συνεχής είσοδος και έξοδος οχημάτων προκαλεί αρκετές φορές και-συνήθως- κατά τις ώρες αιχμής, κυκλοφοριακή συμφόρηση, ακινητοποιήσεις και επικίνδυνες καταστάσεις.

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έρχεται να βάλει τέλος στις ασάφειες, καθορίζοντας επακριβώς τι ισχύει για την προτεραιότητα στους κυκλικούς κόμβους, αλλά και ποιες είναι οι κυρώσεις για όσους δεν συμμορφώνονται.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο, λοιπόν, προτεραιότητα σε έναν κόμβο έχει το όχημα που εισέρχεται από δεξιά, εκτός αν υπάρχει διαφορετική σήμανση (π.χ. πινακίδα STOP, ή παραχώρησης προτεραιότητας). Έτσι, στις περισσότερες περιπτώσεις, ο οδηγός που εισέρχεται στον κόμβο έχει την προτεραιότητα, εκτός αν υπάρχει σήμανση που ορίζει το αντίθετο.

Οι ποινές που προβλέπει ο ΚΟΚ για αδυναμία παραχώρησης προτεραιότητας εντός κυκλικού κόμβου διαφοροποιούνται ανάλογα το είδος της παράβασης. Έτσι, σε ένα σενάριο όπου υπάρχει κυκλικός κόμβος και οι διασταυρούμενες οδοί δεν διαθέτουν σήμανση, ο οδηγός που κινείται εντός του κόμβου οφείλει να σταματήσει μέχρι να εισέλθει ο οδηγός που έρχεται από την άλλη οδό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε περίπτωση που ο οδηγός που κινείται εντός του κόμβου δεν συμμορφωθεί με το νόμο και δεν σταματήσει για να εισέλθουν εντός της πλατείας οι οδηγοί που κινούνται στην άλλη οδό, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ, καθώς και αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες, τηρουμένης της παρ. 1 του άρθρου 103.

Σε περίπτωση που η οδός στην οποία κινείται ο οδηγός που επιθυμεί να εισέλθει στον κυκλικό κόμβο διαθέτει σήμανση προτεραιότητας, τότε το πρόστιμο διαφοροποιείται ανάλογα με το είδος της σήμανσης.

Πιο συγκεκριμένα, αν στην οδό πριν τον κόμβο, υπάρχει η σήμανση της παραχώρησης προτεραιότητας (το ανάποδο τριγωνάκι), τότε ο οδηγός που κινείται επί της διασταυρούμενης οδού οφείλει να επιτρέψει στους οδηγούς που κινούνται εντός του κόμβου να συνεχίσουν την πορεία τους, και να περιμένει να εισέλθει όταν βρει κενό στην κυκλοφορία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τις ίδιες ακριβώς ακυρώσεις, δηλαδή πρόστιμο στα 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες.

Τέλος, πολύ πιο αυστηρός είναι ο ΚΟΚ σε σχέση με την δεύτερη πιθανή σήμανση που μπορεί να υπάρχει πριν από κυκλικό κόμβο, δηλαδή την πινακίδα του STOP. Η παραβίαση πινακίδας STOP, είτε βρίσκεται σε κόμβο είτε όχι, αποτελεί μια από τις σοβαρότερες παραβάσεις και επισύρει μεγάλες κυρώσεις.

Σε περίπτωση που οδηγός παραβιάσει STOP και δεν προκαλέσει ατύχημα, τότε το πρόστιμο που επικυρώνεται είναι στα 350 ευρώ, ενώ αφαιρείται και η άδεια για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ, με την αφαίρεση της άδειας να φτάνει έως και τις 180 ημέρες, ενώ αν οδηγός εντοπιστεί να επαναλαμβάνει την παράβαση για τρίτη φορά, τότε το πρόστιμο εκτοξεύεται στα 2.000 ευρώ, και η αφαίρεση άδειας στο 1 έτος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος λόγω παραβίασης STOP, οι ποινές γίνονται ακόμη βαρύτερες, με το πρόστιμο να ανέρχεται στα 700 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες. Στην πρώτη υποτροπή, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση άδειας στα 4 έτη, ενώ σε δεύτερη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο στα 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 8 έτη.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ