Σε Σουηδία και Δανία τα λιγότερα δυστυχήματα ενώ Ρουμανία και Βουλγαρία είχαν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων - Τι συνέβη στην Ελλάδα;
Σχεδόν 20.000 άνθρωποι (19.940) έχασαν το 2024 τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό συνιστά μείωση κατά 2% σε σύγκριση με το 2023 και δείχνει ότι η πρόοδος συνεχίζεται, έστω και αργά, για την επίτευξη του Οράματος της ΕΕ για Μηδενικές Απώλειες, δηλαδή τη μείωση στο μισό των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα έως το 2030 και τη σχεδόν εξάλειψή τους έως το 2050.
Αξιοσημείωτες βελτιώσεις καταγράφηκαν σε αρκετές χώρες, με παραδείγματα τη Λιθουανία (-22%), τη Λετονία (-19%) και την Αυστρία (-13%), που καταδεικνύουν την αποτελεσματικότητα των πρόσφατων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας. Ανησυχητικές αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε μικρό αριθμό κρατών μελών, όπως η Εσθονία (17%) και η Κύπρος (21%). Ωστόσο, αυτά τα ποσοστά βασίζονται σε μικρούς απόλυτους αριθμούς. Η πλειονότητα των κρατών μελών διατήρησε σταθερά στοιχεία ή πέτυχε μέτριες βελτιώσεις.
BUY NOW
Συνολικά, η κατάταξη των χωρών ως προς τα ποσοστά θανάτων δεν έχει αλλάξει σημαντικά: Η Σουηδία (20 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων) και η Δανία (24) εξακολουθούν να έχουν τους ασφαλέστερους δρόμους στην ΕΕ, ενώ η Ρουμανία (78) και η Βουλγαρία (74) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2024. H Ελλάδα το 2024 είχε 64 θανάτους ανά εκαατομμύριο κατοίκων από 61 θανάτους το 2023 σημειώνοντας άνοδο 4%.
Τα προσωρινά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2025 δείχνουν μεικτές τάσεις μεταξύ των κρατών μελών. Ενώ μερικές χώρες, όπως η Ελλάδα, η Τσεχία, η Ρουμανία και η Σλοβακία, στέλνουν θετικά μηνύματα επιτυγχάνοντας μείωση των θανάτων, σε άλλες χώρες τα προβλήματα επιμένουν. Αυτοί οι πρώτοι δείκτες καταδεικνύουν ότι η οδική ασφάλεια θέλει διαρκή επαγρύπνηση και συνεχείς προσπάθειες. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά αυτές τις τάσεις και να στηρίζει τα κράτη μέλη, ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα νέα προβλήματα που προκύπτουν.
Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε σχετικά: «Μπορεί τα στοιχεία αυτά να δείχνουν ότι η πρόοδος συνεχίζεται, όμως δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι πίσω από κάθε στατιστική υπάρχουν οικογένειες και κοινότητες σε οδύνη. Το γεγονός ότι περίπου 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους πέρυσι σε τροχαία δυστυχήματα είναι απαράδεκτο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να στηρίζει όλα τα κράτη μέλη για να γίνουν οι δρόμοι πιο ασφαλείς. Η προσπάθεια όμως πρέπει να είναι κοινή: οι κυβερνήσεις, ο κλάδος και κάθε χρήστης του οδικού δικτύου μπορεί να έχει λόγο για το ποια θα είναι η κατάληξη κάθε ταξιδιού και αν θα είναι ασφαλές.»
Οι πιο πληγείσες ομάδες και οι παράγοντες κινδύνου
Οι αγροτικοί δρόμοι σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα σε ολόκληρη την ΕΕ για το 2023 δείχνουν εξακολουθούν να είναι οι πιο επικίνδυνοι, με το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα να συμβαίνουν σε αυτούς τους δρόμους, σε σύγκριση με 38% σε αστικές περιοχές και 9% σε αυτοκινητόδρομους.
Οι άνδρες αντιπροσώπευαν πάνω από τα τρία τέταρτα όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι, ηλικίας 65+ ετών, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς αντιπροσώπευαν το 31% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα (αύξηση από 28% το 2019), ενώ αντιπροσωπεύουν το 21% του πληθυσμού. Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ αποτελούσαν μόνο το 7% του πληθυσμού.
Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 44% όλων των θανάτων, ενώ οι χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων (μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων) αντιπροσώπευαν το 20%, οι πεζοί το 18% και οι ποδηλάτες το 10%.