Πόσο ρεύμα χάνω κάθε φορά που φορτίζω το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μου;

charging electric vehicles

Οι απώλειες κατά την φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι αμελητέες και λίγοι γνωρίζουν τις διαφορές σε αυτές μεταξύ των οικιακών πριζών και των wallbox.

Γνωρίζετε πόση ηλεκτρική ενέργεια καταναλώνει το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο; Η απάντηση δεν βρίσκεται στην ένδειξη του υπολογιστή ταξιδίου, καθώς δεν λέει όλη την αλήθεια. Και αυτό γιατί κατά την φόρτιση χάνεται ενέργεια, την οποία πληρώνουμε αλλά δεν καταλήγει στην μπαταρία.

Οι απώλειες φόρτισης δεν μπορούν να αποφευχθούν πλήρως. Αλλά σε περιόδους έλλειψης ενέργειας και αύξησης των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να τις διατηρήσετε όσο το δυνατόν πιο χαμηλά. Για να το πετύχετε όμως θα πρέπει να ξέρετε και πώς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Apoleies fortisis 2

Βασικά, υπάρχουν διάφοροι τρόποι φόρτισης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι και κάθε ένας προσφέρει διαφορετική ταχύτητα. Στην οικιακή πρίζα, μπορείτε να φορτίσετε με ισχύ 2,3 kW και στο wallbox με έως και 11 kW.

Προκειμένου να εξηγηθεί πόση ενέργεια χάνεται και σε ποιο σημείο του ηλεκτρικού συστήματος, ο ADAC πραγματοποίησε ορισμένες μετρήσεις. Τα αποτελέσματα μάλιστα δείχνουν αρκετά ξεκάθαρα: Ανάλογα με τον τρόπο φόρτισης - στο σπίτι στην «κανονική» πρίζα AC, στο wallbox με έως και 11 kW ή με τη μισή ισχύ - οι απώλειες φόρτισης παρουσιάζουν διαφορές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων κατά τη φόρτιση στην οικιακή πρίζα και με τη φόρτιση σε wallbox, είναι αμέσως προφανές ότι η απόδοση της φόρτισης στο wallbox είναι σημαντικά καλύτερη από ό,τι στην οικιακή πρίζα και παρουσιάζει μικρότερες απώλειες. Πως όμως μπορούν να εξηγηθούν οι απώλειες φόρτωσης;

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φόρτιση στην οικιακή πρίζα

Επειδή το εναλλασσόμενο ρεύμα παρέχεται από το ηλεκτρικό δίκτυο, ο ενσωματωμένος φορτιστής του ηλεκτρικού σας πρέπει να μετατρέψει αυτό το ρεύμα σε συνεχές. Ακόμα και εδώ όμως υπάρχουν σημαντικές απώλειες. Άλλες σχετικές απώλειες συμβαίνουν στο 12βολτο ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου και η αιτία εντοπίζεται στα αρκετά συστήματα που είναι ενεργά κατά την φόρτιση. Ενδεικτικά, απαιτούνται από 100 έως 300 watt για τη λειτουργία εξαρτημάτων που ελέγχουν τη διαδικασία φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Apoleies fortisis 3

Ένα μεγάλου μήκους καλώδιο φόρτισης στην πρίζα μπορεί επίσης να συμβάλει στις απώλειες σε διόλου ευκαταφρόνητο βαθμό. Παρεμπιπτόντως, επιτρέπονται έως και τέσσερα τοις εκατό απώλειες φόρτισης σε οικιακές εγκαταστάσεις και αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, ειδικά σε εγκαταστάσεις παλαιότερων σπιτιών. Εάν έχετε αμφιβολίες, αξίζει να ελέγξετε την εγκατάσταση του σπιτιού με ηλεκτρολόγο εκ των προτέρων για να βεβαιωθείτε ότι η γραμμή τροφοδοσίας στην οικιακή πρίζα είναι κατάλληλη για μόνιμη χρήση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιπλέον, δεν απαιτείται διαχείριση θερμοκρασίας της μπαταρίας για τη φόρτιση σε μια οικιακή πρίζα. Συνολικά όμως, οι απώλειες φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην οικιακή πρίζα κυμαίνεται από 10 έως 30 τοις εκατό.

Φόρτιση σε wallbox

Η φόρτιση στο wallbox του σπιτιού είναι συνήθως τριφασική (αντί για μονοφασική) και επομένως προσφέρει μεγαλύτερη ισχύ φόρτισης. Επιπλέον, τα wallbox συνδέονται από ηλεκτρολόγο με τέτοιο τρόπο ώστε η γραμμή παροχής να είναι παχύτερη και να μην υπάρχουν μεγάλου βαθμού απώλειες, ενώ οι απώλειες της μετατροπής του ρεύματος στον ενσωματωμένο φορτιστή του αυτοκίνητου παραμένουν οι ίδιες.

Η πιο σημαντική όμως διαφορά αφορά την κατανάλωση των συστημάτων του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Συγκριτικά είναι πολύ χαμηλότερη, καθώς η μπαταρία φορτίζεται πολύ πιο γρήγορα μέσω του wallbox και επομένως η διάρκεια λειτουργίας των δευτερευόντων καταναλωτών του αυτοκινήτου είναι σημαντικά μικρότερη. Επιπλέον, οι απώλειες φόρτισης στο wallbox είναι μόνο 5 έως 10 τοις εκατό.

Πώς οι ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών αυτοκινήτων μπορούν να αποφύγουν τις απώλειες ρεύματος που κοστίζουν

Κατά τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα, ισχύει ο εμπειρικός κανόνας: όσο μεγαλύτερη είναι η ισχύς φόρτισης, τόσο μικρότερη είναι η διαδικασία φόρτισης και τόσο μικρότερες είναι οι απώλειες φόρτισης. Για λόγους κόστους, είναι σκόπιμο να φορτίζετε πάντα σε wallbox με την μέγιστη ισχύ φόρτισης που αντέχει το ηλεκτρικό σύστημα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Apoleies fortisis 4

Από την άλλη, όποιος αναρωτιέται πόσο μεγάλες είναι οι απώλειες κατά τη φόρτιση με συνεχές ρεύμα σε δημόσιο σταθμό φόρτισης θα πρέπει να γνωρίζει τα εξής. Με φόρτιση DC, το ρεύμα δεν μετατρέπεται στον ενσωματωμένο φορτιστή του αυτοκινήτου, αλλά στο σταθμό που φορτίζουμε. Ως αποτέλεσμα, οι απώλειες χρέωσης που περιγράφονται παραπάνω αφορούν το πάροχο του φορτιστή. Η αλήθεια όμως είναι ότι παραμένει άγνωστο το κατά πόσο ο πάροχος ρεύματος του φορτιστή μετακυλίει το κόστος στον πελάτη κατά τον καθορισμό του τιμολογίου. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα ένα άλλο φαινόμενο στο σταθμό γρήγορης φόρτισης: ο έλεγχος θερμοκρασίας της μπαταρίας όταν είναι πολύ ζεστός ή πολύ κρύος κοστίζει επίσης σε ενέργεια που δεν καταλήγει στην μπαταρία.

Πώς μπορούν οι κατασκευαστές να αποτρέψουν τις απώλειες φόρτισης

Οι κατασκευαστές θα πρέπει να φροντίσουν ώστε οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών να γνωρίζουν τις απώλειες φόρτισης που προκύπτουν, ώστε να μπορούν να ενεργούν ανάλογα την περίσταση και ανάγκη φόρτισης. Επιπλέον, η απόδοση των ενσωματωμένων φορτιστών πρέπει να αυξηθεί. Η φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα αντικατοπτρίζει την πλειονότητα των διαδικασιών φόρτισης, επομένως υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας. Τέλος, το ενσωματωμένο ηλεκτρικό κύκλωμα 12 Volt θα πρέπει να απενεργοποιείται στο απόλυτο ελάχιστο κατά τη διάρκεια της φόρτισης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πηγή: ADAC

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ