Εξαιρετικά δημοφιλές σε όλη την Ευρώπη (και φυσικά στη χώρα μας), το όνομα Punto παραμένει στα χείλη των φίλων της Fiat παρότι έχει εξαφανιστεί εδώ και 7 χρόνια. Θα μπορούσε, όμως, να βρει ξανά το δρόμο του προς την παραγωγή;
Το Fiat Punto αποχαιρέτησε επίσημα την αγορά το 2018, κλείνοντας μια πορεία που ξεπέρασε τα 9 εκατομμύρια μονάδες και το τοποθετεί ανάμεσα στα πιο σημαντικά μοντέλα στην ιστορία της μάρκας - δίπλα σε θρύλους όπως τα Panda, 127 και Uno. Παρ’ όλα αυτά, το ερώτημα παραμένει επίμονο: πώς γίνεται ένα τόσο επιτυχημένο αυτοκίνητο να μην απέκτησε ποτέ πραγματικό διάδοχο;
Η ιδέα επιστροφής του Punto δεν έπαψε ποτέ να συζητιέται. Ακόμη και μετά τη δημιουργία της Stellantis, υπήρξαν σενάρια για ένα νέο Punto βασισμένο σε κοινές τεχνικές πλατφόρμες με τα Peugeot 208 και Opel Corsa. Κανένα από αυτά, όμως, δεν εξελίχθηκε σε επίσημο πρόγραμμα.
BUY NOW
Ο εκλιπών διευθύνων σύμβουλος της Fiat, Sergio Marchionne, είχε ήδη εξηγήσει χρόνια πριν ότι τα υπερβολικά χαμηλά περιθώρια κέρδους αποτελούσαν βασικό εμπόδιο για τη συνέχιση του μοντέλου. Με τη Stellantis, κάποιοι πίστεψαν ότι οι συνέργειες θα έδιναν λύση, όμως η ύπαρξη ισχυρών μοντέλων στον ίδιο όμιλο και στην ίδια κατηγορία έκανε το Punto περιττό, αφού θα ανταγωνιζόταν «εσωτερικά» τον 208 και το Corsa.
Την ίδια στιγμή, η αγορά άλλαξε. Το ενδιαφέρον του κοινού μετακινήθηκε σταθερά προς τα SUV και τα crossover, αφήνοντας τα παραδοσιακά hatchback με ολοένα και μικρότερο μερίδιο. Στο νέο αυτό τοπίο, ένα Punto νέας γενιάς θα είχε να αντιμετωπίσει συνθήκες εντελώς διαφορετικές από εκείνες που το έκαναν διάσημο.
Σήμερα, πολλοί θεωρούν ότι ο ρόλος του έχει καλυφθεί -έστω και με διαφορετική φιλοσοφία- από το Grande Panda, που κινείται στην ίδια κατηγορία αλλά προσεγγίζει το κοινό με ένα πιο lifestyle προφίλ.
Παρόλα αύτα, ο συναισθηματικός δεσμός με το Punto παραμένει ζωντανός. Οι συνεχείς ψηφιακές αποδόσεις που ξεπηδούν στο διαδίκτυο αποδεικνύουν πως το όνομά του εξακολουθεί να τροφοδοτεί τη φαντασία των φίλων της μάρκας. Στην αγορά μεταχειρισμένου, δε, το Punto παραμένει από τα δημοφιλέστερα μοντέλα - μια σαφής απόδειξη ότι η εκτίμηση προς αυτό δεν έχει σβήσει.
Ένα σύγχρονο μικρό αυτοκίνητο, με ανταγωνιστική τιμή και την κατάλληλη τοποθέτηση στην αγορά, θα μπορούσε να σταθεί ξανά με αξιώσεις στην κατηγορία Β, πλαισιώνοντας το Grande Panda και διευρύνοντας τις επιλογές των αγοραστών της μάρκας. Σε μια περίοδο βαθιάς ανανέωσης, ένα νέο Punto θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως εμπορική «ασφάλεια», ειδικά στην ευρωπαϊκή αγορά όπου η ονομασία έχει ακόμη σημαντικό βάρος.
Προς το παρόν, ωστόσο, η Fiat έχει άλλες προτεραιότητες. Ετοιμάζει ήδη μια πλούσια σειρά νέων μοντέλων για τα επόμενα χρόνια: το τετραθέσιο ηλεκτρικό Tris, το νέο Pandina, τα Grizzly και Fastback, ένα νέο pick-up, ένα Panda Van, καθώς και τη νέα γενιά του 500 που αναμένεται μεταξύ 2028 και 2029.