Τα ανθρακονηματα είναι μια εντυπωσιακή και premium επιλογή για τα κορυφαία sportscars του πλανήτη - αλλά έχουν το πρόβλημα ότι δεν είναι περιβαλλοντικά βιώσιμα. Και τώρα, ένα άλλο υλικό αναδύεται στη θέση τους: το λινάρι.
Τα ανθρακονήματα εξακολουθούν να έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στα σύνθετα υλικά της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ελαφριά, ανθεκτικά και με premium χαρακτήρα, χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες σε αμαξώματα και εξαρτήματα υψηλών επιδόσεων.
Όμως, σε μια εποχή που η ανάγκη βιωσιμότητας των υλικών επεκτείνεται σε όλους τους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, ήδη αναζητούνται και εξελίσσονται νέες επιλογές για την αντικατάστασή τους - και αυτή που προκρίνεται με ταχείς ρυθμούς, είναι τα νήματα από ίνες λιναριού.
BUY NOW
Το σύνθετο υλικό αυτό, που ονομάζεται flax fiber, εξελίχθηκε από τη σουηδική εταιρεία Bcomp και ήδη έχει δείξει τα δυνατά του σημεία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό καθώς η BMW το χρησιμοποιεί σε αγωνιστικά της αυτοκίνητα.
Χάρη στις ιδιότητές του, λοιπόν, το flex fiber μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε καθαρά δομικά τμήματα αμαξώματος - αλλά οι εφαρμογές του δεν σταματούν εκεί. Όπως και στα ανθρακονήματα, επεκτείνοται και στο θέμα της αισθητικής που προσφέρουν στα εσωτερικά πάνελ, δίνοντας την premium εικόνα του carbon.
Η Bcomp ισχυρίζεται ότι η χρήση των ινών λιναριού, από την εξόρυξη πρώτων υλών μέχρι την παραγωγή του τελικού προϊόντος, μπορεί να περιορίσει το αποτύπωμα CO2 έως και 85% σε σχέση με τα συμβατικά σύνθετα υλικά. Ορισμένα εξαρτήματα είναι έως και 50% ελαφρύτερα, ενώ η χρήση πλαστικών μειώνεται μέχρι 70%.
Η BMW ήταν από τις πρώτες που πειραματίστηκαν, χρησιμοποιώντας το υλικό σε μονοθέσια Formula E ήδη από το 2019, για να ακολουθήσουν τα M4 DTM και M4 GT4, όπου το κλασικό CFRP (πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακονήματα) αντικαταστάθηκε με ίνες λιναριού. Η Kia το ενσωμάτωσε σε εσωτερικά πάνελ των EV3 και EV4 concept, η Cupra σε καθίσματα, ενώ η Porsche το έχει αξιοποιήσει σε φτερά και πόρτες του 718 Cayman GT4 Clubsport.
Ο ανταγωνισμός όμως δεν σταματά εδώ. Στη Γερμανία, η εταιρεία Out for Space παρουσίασε το Karuun, ένα υλικό βασισμένο σε ρατάνι. Το είδαμε πρώτη φορά στο πρωτότυπο Eve της Nio το 2017, και επειδή τα αποτελέσματα ήταν θετικά, η κινεζική μάρκα το έφερε και σε μοντέλα παραγωγής όπως τα ET7 και EC7. Ακόμη και η Porsche τοποθέτησε Karuun στο εσωτερικό της ηλεκτρικής Macan.