Range Rover

Ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που διέθετε δισκόφρενα;

Disk brakes

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πιο περίπλοκη απ’ όσο φαίνεται, καθώς την πατρότητα της πρώτης χρήσης της καινοτομίας των δισκόφρενων διεκδικούν πολλοί κατασκευαστές.

Αν και κάποιες αμερικανικές εταιρείες έκαναν νωρίς την κίνηση, τελικά ήταν δύο ευρωπαϊκές που κατέστησαν την τεχνολογία ευρέως αποδεκτή.

Το 1949, η Chrysler παρουσίασε το ιδιαίτερο «διπλό δίσκο» Ausco Lambert στο Imperial. Το σύστημα αυτό ήταν στάνταρ στη λιμουζίνα και προαιρετικό στα υπόλοιπα μοντέλα της μάρκας. Ήταν σίγουρα μία αναβάθμιση, αλλά υπερβολικά περίπλοκο – και, για να λέμε την αλήθεια, δύσκολα θεωρείς μια τεράστια λιμουζίνα ως το πρώτο μοντέλο με στάνταρ δισκόφρενα.

Την ίδια χρονιά, το Crosley Hot Shot, ένα μικρό sports Cabrio, έγινε το πρώτο αμερικανικό αυτοκίνητο με δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς - έστω ως έξτρα επιλογή. Ωστόσο, τα φρένα αυτά, που είχαν σχεδιαστεί αρχικά για αεροσκάφη, αποδείχθηκαν αναξιόπιστα για χρήση σε αυτοκίνητα και αντικαταστάθηκαν σύντομα από συμβατικά ταμπούρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για να βρούμε τον πραγματικό πρωτοπόρο, πρέπει να κοιτάξουμε στην Ευρώπη. Στη δεκαετία του ’50, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές πήραν την πρωτοκαθεδρία, κυρίως χάρη στους αγώνες.

Το 1953, μια Jaguar C-Type με δισκόφρενα Dunlop κέρδισε τόσο στις 24 Ώρες του LeMans όσο και τον ιταλικό Mille Miglia, αποδεικνύοντας την υπεροχή της τεχνολογίας στους αγώνες. Αυτές οι νίκες, μαζί με τον ρόλο που διαδραμάτισαν θρύλοι όπως ο Stirling Moss και ο δοκιμαστής Norman Dewis, έφεραν τα δισκόφρενα πιο κοντά στα αυτοκίνητα παραγωγής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το 1955, η Citroen παρουσίασε την επαναστατική DS, ένα αυτοκίνητο που έμοιαζε να έρχεται από το μέλλον. Ήταν το πρώτο μαζικά παραγόμενο μοντέλο με σύγχρονα δισκόφρενα τύπου δαγκάνας στον μπροστινό άξονα ως στάνταρ εξοπλισμό.

Σε αντίθεση με τα κλειστά και περίπλοκα αμερικανικά συστήματα, τα φρένα της DS ήταν ανοιχτά στον αέρα για καλύτερη ψύξη και σταθερή απόδοση. Μαζί με τον αεροδυναμικό σχεδιασμό και την υδροπνευματική ανάρτηση, έκαναν τη DS ένα πραγματικό είδωλο της αυτοκίνησης.

Jaguar XK150 (1957)
Jaguar XK150 (1957)

Κάποιοι ίσως θυμηθούν και το Triumph TR3, που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1955. Παρά τις δοκιμές της μάρκας στο LeMans, τα πρώτα TR3 με δισκόφρενα βγήκαν από το εργοστάσιο τον Σεπτέμβριο του 1956 - δηλαδή αρκετούς μήνες μετά την DS, η οποία είχε ήδη παραχθεί, έστω σε μόλις 69 μονάδες μέσα στο 1955.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δύο χρόνια αργότερα, το 1957, η Jaguar έκανε στάνταρ τα δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς στην XK150, εδραιώνοντας την τεχνολογία. Ωστόσο, η Citroen DS παραμένει το σύμβολο που τόλμησε να διαφοροποιηθεί, αποδεικνύοντας ότι το «παράξενο» μπορεί να είναι και πρωτοποριακό.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ