Ποιο ελληνικό νησί εξυμνούν οι Γερμανοί και για ποιο λόγο;

Volkswagen ID.3

Σήμερα υπάρχουν περίπου 80 ιδιόκτητα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 10 δημόσιοι φορτιστές με 20 σημεία φόρτισης και 18 ιδιωτικοί σταθμοί φόρτισης.

Το Mobility as a Service (MaaS) μεταμορφώνει τις μεταφορές στο ελληνικό νησί της Αστυπάλαιας, θέτοντας παράδειγμα για άλλα νησιά και πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Σε συνεργασία με την Ελληνική κυβέρνηση,  ο Όμιλος Volkswagen κυκλοφόρησε δύο νέες υπηρεσίες – το AstyGo και το AstyBus – δίνοντας τη δυνατότητα στους κατοίκους και τους τουρίστες να επιλέγουν απρόσκοπτα μεταξύ επιλογών μετακίνησης κατά παραγγελία και κοινής χρήσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το AstyGo είναι η πολυτροπική υπηρεσία κοινής χρήσης οχημάτων που προσφέρει ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ηλεκτρικά σκούτερ. Το AstyBus είναι μια υπηρεσία κοινής χρήσης διαδρομής κατά παραγγελία που έχει αντικαταστήσει τις παραδοσιακές γραμμές λεωφορείων του νησιού. Κάθε λεωφορείο έχει χωρητικότητα τεσσάρων επιβατών και το νησί βλέπει από τρία έως επτά μικρά λεωφορεία να λειτουργούν ανάλογα με την ώρα της ημέρας.

Σήμερα, το 25% των κατοίκων του νησιού χρησιμοποιεί τακτικά την υπηρεσία κοινής χρήσης του AstyBus. Μέσα σε μόλις 12 μήνες, έχει συμπληρώσει περισσότερα από 200.000 πελατειακά χιλιόμετρα.

Οι δύο νέες υπηρεσίες προσφέρονται κάτω από την ομπρέλα της εφαρμογής AstyMove.

Ο Oliver Grimm Chief Commercial Officer της εταιρείας ψηφιακού λογισμικού Seat Code (του ομίλου VW), υπεύθυνος για την ανάπτυξη των εσωτερικών ψηφιακών προϊόντων αναφέρει στην Zag Daily ότι: «Παλιότερα το νησί ήταν γεμάτο ιδιόκτητα οχήματα. Υπήρχαν ορισμένες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων που επικεντρώνονταν κυρίως στους τουρίστες, αλλά τίποτα σαν αυτό που έχουμε εφαρμόσει. Σήμερα, αυτό έχει αλλάξει γιατί τώρα όχι μόνο μπορούν να έχουν αυτή τη μεταφορά κατά παραγγελία, αλλά μπορούν επίσης να μοιράζονται οχήματα. Έχει γίνει πραγματικά μέρος της υποδομής των δημόσιων μεταφορών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι σημαντική τόσο για το νησί όσο και για τη χώρα συνολικά καθώς η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με μέσο όρο ηλικίας σχεδόν τα 17 χρόνια.

Το έργο MaaS στην Αστυπάλαια ξεκίνησε το 2020 και επωφελείται από το ότι το νησί είναι 100% αυτόνομο όσον αφορά τον ενεργειακό εφοδιασμό. Το μικρό μέγεθος και η αραιή πληθυσμιακή πυκνότητα της Αστυπάλαιας δεν προκαλούν αμέσως ιδέες για επιτυχημένη εφαρμογή του MaaS, αλλά υπάρχει πάντα μια ροή τουριστών που πρέπει να μετακινηθούν.

Το Seat Code παρέχει την υποδομή λογισμικού για τη διαχείριση του μετρήσιμου τοπίου στο νησί, μέσω της πλατφόρμας κινητικότητας Giravolta.

Δεν ήταν τόσο plug-and-play όσο περιμέναμε αρχικά. Ένα βασικό μάθημα είναι ότι οι λύσεις απαιτούν συχνά υψηλό επίπεδο προσαρμογής με βάση τις τοπικές συνθήκες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτό που προσφέραμε ήταν ευελιξία από την πλευρά του λογισμικού, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία μας ως εταιρεία λογισμικού. Θα μπορούσαμε να προσαρμοστούμε γρήγορα στις μοναδικές ανάγκες της πρώιμης δημοκρατίας ενώ λειτουργούσαμε σε μια υπάρχουσα πλατφόρμα. Η εφαρμογή έχει τεθεί σε εφαρμογή από το καλοκαίρι του 2022.

Η διάδοση της νέας εφαρμογής ήταν εύκολη. Το νησί είναι προσβάσιμο μόνο με αεροπλάνο ή πλοίο, επομένως αυτά τα σημεία εισόδου είναι αρκετά εστιασμένα κανάλια επικοινωνίας. Έγινε πολύ επιτόπου μάρκετινγκ για την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων που έρχονται μέσα ή έξω από το νησί».

Δημιουργία υποδομής φόρτισης

Ο Oliver Grimm σκέφτεται την πρώτη του επίσκεψη στην Αστυπάλαια και πώς άλλαξε από τότε.

«Όταν έφτασα για πρώτη φορά, είδα έναν πατέρα με μια τυπική μοτοσικλέτα με βενζίνη να μετέφερε τα δύο μικρά παιδιά του – όλα χωρίς κράνη. Τρία χρόνια μετά, υπάρχει μεγάλη αντίθεση. Υπάρχουν σούπερ σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα που μετακινούν ανθρώπους με τα πάντα ελεγχόμενα μέσω μιας εφαρμογής. Η μεγαλύτερη αλλαγή είναι ο μετασχηματισμός του ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρου του νησιού και ο αντίκτυπος θα αυξηθεί μόνο τα επόμενα χρόνια. Λειτουργούσε πλήρως με κινητήρες ντίζελ. Μέρος της φιλοδοξίας μας είναι να το αντικαταστήσουμε χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, κυρίως ηλιακούς συλλέκτες. Ο στόχος δεν είναι απλώς να έχουμε 100% βιώσιμη κινητικότητα, αλλά και να κάνουμε ένα μεγάλο μέρος του ενεργειακού εφοδιασμού του νησιού ανανεώσιμο. Η αλλαγή φέρνει επίσης ένα άλλο όφελος – τη δημιουργία της υποδομής φόρτισης του νησιού. Όταν ξεκίνησε η πρωτοβουλία, στην Αστυπάλαια υπήρχαν ακριβώς μηδενικά ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα υπάρχουν περίπου 80 ιδιόκτητα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 10 δημόσιοι φορτιστές με 20 σημεία φόρτισης και 18 ιδιωτικοί σταθμοί φόρτισης. Κατά ποσοστό, μπορούμε να δούμε πώς αυξάνεται πολύ γρήγορα. Η μετάβαση που θα δούμε στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια μπορεί να συμβεί πολύ πιο γρήγορα στην Αστυπάλαια».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εμπνέοντας περισσότερα MaaS

Από την αρχή, η Volkswagen ήξερε ότι ήθελε αυτό το εγχείρημα να σταθεί ως ένα έργο φάρου που εμπνέει άλλους.

Ενώ άλλα νησιά ήταν ένα ξεκάθαρο σημείο εισόδου για μελλοντικά έργα, ο Grimm εξηγεί ότι έχουν λάβει ενδιαφέρον από ορισμένες απροσδόκητες τοπικές κυβερνήσεις.

«Από την αρχή, ήμασταν σε επαφή με διαφορετικά νησιά που μας προσέγγισαν με παρόμοιες πρωτοβουλίες, αλλά είδαμε επίσης ότι η προσέγγιση δεν είναι μοναδική για τα νησιά. Έχουμε αναπτύξει ένα πολύ παρόμοιο έργο στην αγροτική Γερμανία. Είμαστε ενθουσιασμένοι που εξερευνούμε την υλοποίηση έργων MaaS σε αυτές τις περιοχές χαμηλής πυκνότητας που συχνά ξεχνιούνται όταν πρόκειται για υποδομές δημόσιων μεταφορών. Καθώς τα κυματιστικά αποτελέσματα αυτού του καινοτόμου έργου συνεχίζουν να εξαπλώνονται, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Σε μια επιστημονική μελέτη στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου, το 80% των χρηστών ανέφερε θετική άποψη για τις νέες υπηρεσίες ηλεκτρικής κινητικότητας, καταδεικνύοντας τον μετασχηματιστικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει το MaaS.»

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ