οmoda

EuroNCAP: Ποιες -σημαντικές- αλλαγές έρχονται στις δοκιμές πρόσκρουσης το 2026

EuroNCAP Crash-test

Ο φορέας Euro NCAP ανακοίνωσε μια από τις πιο εκτεταμένες αναθεωρήσεις των πρωτοκόλλων των crash-tests της, με εφαρμογή από το 2026, που θα συμβάλλουν σε πιο ουσιαστικά αποτελέσματα.

Συγκεκριμένα, στόχος των μεγάλων αλλαγών που έρχονται τη νέα χρονιά είναι οι αξιολογήσεις ασφαλείας να αντανακλούν πιο ρεαλιστικά τις σύγχρονες συνθήκες οδήγησης, την τεχνολογική εξέλιξη και τους νέους κινδύνους στον δρόμο.

Το ανανεωμένο σύστημα βασίζεται στις αρχές του Haddon Matrix και χωρίζει την ασφάλεια σε τέσσερα διακριτά στάδια: την ασφαλή οδήγηση, την αποφυγή σύγκρουσης, την προστασία σε περίπτωση ατυχήματος και την ασφάλεια αμέσως μετά τη σύγκρουση. Κάθε στάδιο βαθμολογείται με έως 100 βαθμούς, με ελάχιστα όρια που καθορίζουν τη συνολική βαθμολογία και τελικά τον αριθμό των αστεριών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πρώτο στάδιο, αυτό της ασφαλούς οδήγησης, δίνεται πλέον μεγάλη βαρύτητα στα συστήματα παρακολούθησης οδηγού, τα οποία πρέπει να διατηρούν τη συνεχή προσοχή και εμπλοκή του πίσω από το τιμόνι.

Η Euro NCAP θα απαιτεί πλέον προηγμένα συστήματα που παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τα μάτια και την κίνηση του κεφαλιού, συνδέοντας μάλιστα την κατάσταση του οδηγού με την ευαισθησία των βοηθητικών συστημάτων, ώστε να προσαρμόζονται ανάλογα με το επίπεδο κόπωσης ή απόσπασης.

Επιπλέον πίστωση θα δίνεται και για τεχνολογίες που μπορούν να ανιχνεύσουν μέθη ή χρήση ουσιών, καθώς και για συστήματα που μπορούν να ακινητοποιήσουν με ασφάλεια το όχημα σε περίπτωση αδυναμίας του οδηγού.

Παράλληλα, θα αξιολογείται πλέον και η αρχιτεκτονική του εσωτερικού, με έμφαση στη σαφήνεια και την προσβασιμότητα των βασικών χειριστηρίων, συμπεριλαμβανομένης της παρουσίας φυσικών κουμπιών σε κρίσιμες λειτουργίες. Για πρώτη φορά, ο έλεγχος της ακρίβειας των πληροφοριών ορίων ταχύτητας θα γίνεται και στον δρόμο και όχι μόνο σε κλειστή πίστα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το δεύτερο στάδιο αφορά στην αποφυγή σύγκρουσης και περιλαμβάνει μια σημαντική διεύρυνση των σεναρίων που χρησιμοποιούνται για τη δοκιμή συστημάτων όπως η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης και η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας.

Τα νέα σενάρια βασίζονται σε πραγματικά στατιστικά ατυχημάτων και καλύπτουν πλέον καταστάσεις που συναντάμε καθημερινά στην πόλη, με ποδηλάτες, πεζούς και μοτοσικλετιστές. Η ομαλότητα λειτουργίας των συστημάτων θα επηρεάζει επίσης τη βαθμολογία, αντανακλώντας τις συχνές καταγγελίες των οδηγών για παρεμβατικά ή απρόβλεπτα βοηθήματα.

Εισάγεται επίσης αξιολόγηση για την αποτροπή λανθασμένης πίεσης των πεντάλ, ενώ νέα τεστ χαμηλής ταχύτητας θα εξετάζουν και περιστατικά όπως το λεγόμενο cyclist dooring.

Στο τρίτο στάδιο, την προστασία σε περίπτωση σύγκρουσης, η Euro NCAP ενισχύει το ήδη δοκιμασμένο πρόγραμμα crash tests με μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση που περιλαμβάνει πολύ περισσότερους σωματότυπους επιβατών, από παιδιά μέχρι ηλικιωμένους και ενήλικες με σημαντικές διαφοροποιήσεις στο ύψος και το βάρος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα μετωπικά και πλευρικά τεστ θα υποστηρίζονται από εκτεταμένες προσομοιώσεις και sled tests, ενώ αυξάνεται η προσοχή στον κίνδυνο τραυματισμού πεζών, ιδιαίτερα στα δομικά σημεία γύρω από το παρμπρίζ.

Το τέταρτο στάδιο εστιάζει στην ασφάλεια μετά τη σύγκρουση, δίνοντας πλέον έμφαση στη γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση των διασωστών. Για πρώτη φορά, θα απαιτείται οι ηλεκτρικές εξωτερικές χειρολαβές να παραμένουν λειτουργικές μετά από ατύχημα, ενώ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα ελέγχεται αυστηρά η σωστή απομόνωση της μπαταρίας υψηλής τάσης.

Η αυτόματη ειδοποίηση έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να μεταδίδει τον ακριβή αριθμό επιβαινόντων, ακόμη και όταν κάποιος δεν φορά ζώνη, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν σύστημα ενημέρωσης για πιθανό κίνδυνο φωτιάς στην μπαταρία, τόσο μετά από σύγκρουση όσο και κατά τη φόρτιση.

Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα της Euro NCAP, Dr. Michiel van Ratingen, οι αλλαγές αυτές έχουν έναν ενιαίο στόχο: τη συνεχή μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με το νέο σύστημα, επιβραβεύονται τα αυτοκίνητα που προστατεύουν τους χρήστες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα ατύχημα, ενώ η ευελιξία του πλαισίου επιτρέπει την προσαρμογή των πρωτοκόλλων κάθε τρία χρόνια, ακολουθώντας τον ρυθμό εξέλιξης της τεχνολογίας.

Οι νέες προδιαγραφές στοχεύουν να διατηρήσουν την Euro NCAP στη θέση του πιο αξιόπιστου και αντικειμενικού οδηγού αξιολόγησης ασφάλειας για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, δίνοντας παράλληλα κίνητρο στους κατασκευαστές να επενδύουν συστηματικά σε προηγμένες και ουσιαστικές τεχνολογίες προστασίας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ