
Οι όμιλοι αποσύρονται από τις υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων λόγω έλλειψης ενός κερδοφόρου επιχειρηματικού μοντέλου.
Αφού ενέδωσαν στη γοητεία της κοινής χρήσης αυτοκινήτων, οι κατασκευαστές επικεντρώνονται εκ νέου στις βασικές τους δραστηριότητες. Λόγω έλλειψης κερδοφορίας, οι θυγατρικές που έχουν αναπτυχθεί σε αυτούς τους τομείς πωλούνται ή αναδιατάσσονται. Ακολουθώντας τα βήματα της Renault, της Volkswagen και της BMW-Daimler, η Stellantis φαίνεται αποφασισμένη να αποχωρήσει από την Free2move.
Μάλιστα ο ενθουσιασμός της δεκαετίας του 2010 δίνει τη θέση του σε μια βίαιη επιστροφή στον πραγματισμό. Η νέα πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, παγιδευμένοι ανάμεσα στην ενεργειακή μετάβαση, τον νέο κινεζικό ανταγωνισμό και την κατάρρευση της αγοράς αυτοκινήτων, θέτει σε κίνδυνο τα πρωτοποριακά έργα.
BUY NOW

Οι αγορές που υποσχέθηκαν να αποτελέσουν το μέλλον της κινητικότητας πληρώνουν τώρα το τίμημα. Ως εκ τούτου, η κοινή χρήση αυτοκινήτων έχει συχνά παρουσιαστεί ως το ιδανικό του αυριανού οδηγού. Οι κατασκευαστές δεν δίστασαν να ακολουθήσουν αυτό το μονοπάτι, ακόμη και με κίνδυνο να ξοδέψουν χρήματα, όπως ακριβώς στις πρώτες μέρες μιας νεοσύστατης επιχείρησης.
Ένα ζήτημα κερδοφορίας
Η επένδυση χωρίς απόδοση πρκάλεσε την επαναπροσαρμογή της στρατηγικής των κατασκευαστών. Για παράδειγμα, μετά την εξαφάνισή της από το Παρίσι, η υπηρεσία κοινής χρήσης αυτοκινήτων Zity by Mobilize έφυγε και από τη Λυών. Η ιδέα που προωθήθηκε, ωστόσο, είχε ως στόχο να εισαγάγει τον γαλλικό όμιλο στην εποχή της νέας, έξυπνης, προσανατολισμένης στον χρήστη κινητικότητας.
Η γαλλική εταιρεία δικαιολόγησε την απόφασή της να αποσυρθεί με «εξωτερικούς παράγοντες», όπως επαναλαμβανόμενες ζημιές στον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων της. Αυτές οι ζημιές έχουν μειώσει τόσο τη διαθεσιμότητα της προσφοράς μας όσο και την αντιληπτή ποιότητα των υπηρεσιών από τους χρήστες.
Ομοίως, η Volkswagen πούλησε το τμήμα κοινής χρήσης αυτοκινήτων WeShare στην Miles Mobility το 2022. Η απόφαση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας να αναθέσει σε τρίτους τις δραστηριότητές της πηγάζει από τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές στην επίτευξη κερδοφορίας σε αυτές τις υπηρεσίες.

Μια αναδρομή ανάπτυξης σε στασιμότητα
Ας υπενθυμίσουμε ότι η BMW και η Daimler πούλησαν την κοινή τους οντότητα Share Now στην Stellantis το 2022. Ο γαλλο-ιταλο-αμερικανικός κατασκευαστής σκόπευε στη συνέχεια να εδραιωθεί στον τομέα της κοινής χρήσης αυτοκινήτων μέσω της θυγατρικής της Free2move, της πλατφόρμας πολλαπλών υπηρεσιών και των στόλων που διατίθενται στην Ευρώπη.
Αυτές οι νέες λύσεις κινητικότητας, που βασίζονται ιδίως στην έννοια του «αυτοκινήτου κατ' απαίτηση», θεωρήθηκαν ως μοχλός ανάπτυξης για τους κατασκευαστές. Μάταια.
Σε μια εποχή που η εταιρεία αντιμετωπίζει σημαντικές αναταραχές, η νέα της ηγεσία, με επικεφαλής τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Stellantis, Antonio Filosa, φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησης του τμήματός του, σύμφωνα με το Bloomberg. Σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων, η αυτοκινητοβιομηχανία φέρεται να επιλέγει να επικεντρωθεί εκ νέου στην κύρια δραστηριότητά της.

Νέες προτεραιότητες
Στη Γαλλία, σύμφωνα με έρευνα, ένα εκατομμύριο πολίτες είναι εγγεγραμμένοι σε υπηρεσία κοινής χρήσης αυτοκινήτων. Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι οδηγοί παραμένουν προσκολλημένοι στην παραδοσιακή χρήση οχημάτων. Ενώ η κοινή χρήση αυτοκινήτων έχει κάνει όνομα, η χρήση έχει αγγίξει τα όριά της.
Αντιμέτωποι με περιορισμούς στην κερδοφορία, το περιθώριο κέρδους και τις επενδύσεις, οι κατασκευαστές δεν έχουν πλέον τα μέσα να παίξουν τον ρόλο του μαθητευόμενου μάγου. Οι νέες προκλήσεις που απαιτούνται από τα οχήματα που καθορίζονται από λογισμικό (SDV) καθώς στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, έχουν γίνει προτεραιότητες για τους κατασκευαστές. Οι υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων θα πρέπει να περιμένουν!