208

Οδήγησε 15 μέτρα και έχασε το δίπλωμα για έξι μήνες -Η παράβαση που τον «έκαψε»

police-280525-1

Το εν λόγω περιστατικό αποδεικνύει πως ο νόμος σχετικά με την οδήγηση χωρίς δίπλωμα μπορεί να είναι ιδιαίτερα αυστηρός, ακόμα και για τις πιο ήπιες παραβάσεις.

Η αυστηρή εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αποτελεί βασικό στοιχείο για την οδική ασφάλεια. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, οι παραβάσεις αντιμετωπίζονται με μηδενική ανοχή, είτε μιλάμε για μικρές παραβάσεις είτε για πιο σοβαρές, αφού οι ποινές επιβάλλονται άμεσα και χωρίς εκπτώσεις, διασφαλίζοντας ότι οι οδηγοί τηρούν τους κανόνες στο ακέραιο.

Στην Ελλάδα, η συζήτηση για τον νέο ΚΟΚ προσπαθεί να φέρει την ίδια αυστηρότητα στην καθημερινή εφαρμογή, με στόχο την ελάττωση των τροχαίων ατυχημάτων και την αύξηση της οδικής ασφάλειας. Η εμπειρία από χώρες που ήδη εφαρμόζουν σκληρά μέτρα δείχνει ότι η συνέπεια και η αδιαπραγμάτευτη εφαρμογή των κανόνων είναι καθοριστική για την αποτελεσματικότητα κάθε Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτό έγινε ιδιαίτερα σαφές στην περίπτωση ενός Γερμανού οδηγού στην Ελβετία. Ο άνδρας πραγματοποιούσε ένα σύντομο roadtrip, αλλά καθώς του είχε αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης για ένα μήνα, πίσω από το τιμόνι βρισκόταν η σύντροφός του. Κοντά στο τέλος της διαδρομής, αποφάσισε να οδηγήσει για λίγο ο ίδιος αφού βρισκόταν ήδη στην περιοχή του λιμανιού και ήθελε να εισέλθει στο ferry της γραμμής, θεωρώντας ότι δεν θα κινδύνευε από έλεγχο, αφού θα οδηγούσε για μια πολύ μικρή απόσταση, περίπου 15 μέτρων.

Τελικά, στον χώρο του λιμανιού, τον σταμάτησε τυχαία ένας τελωνειακός, ο οποίος κατά την διάρκεια του ελέγχου που του έκανε, διαπίστωσε ότι το δίπλωμά του ήταν ακόμα σε αναστολή. Έτσι, οι τοπικές αρχές αποφάσισαν να του επιβάλουν νέα, εξάμηνη αυτή τη φορά, απαγόρευση οδήγησης. Ο οδηγός άσκησε ένσταση, υποστηρίζοντας πως βρέθηκε πίσω από το τιμόνι για ελάχιστα μόνο δευτερόλεπτα, ωστόσο δεν είχε καταβάλει τα απαραίτητα δικαστικά έξοδα, με το δικαστήριο να επικυρώνει τελικά την απόφαση. Παρότι πρόκειται για μια σχετικά ήπια παράβαση, οι δικαστές έκριναν ότι, υπό τις συνθήκες, η παραβίαση της αναστολής δεν μπορούσε να τιμωρηθεί με πιο ελαφριά ποινή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο σημείο αυτό να πούμε και ότι και στην χώρα μας προβλέπονται αυστηρότατες κυρώσεις για όσους οδηγούν το αυτοκίνητο όταν τους έχει αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης, σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 92 ,παρ.4:

Η παράβαση για όσους οδηγούν χωρίς να κατέχουν την κατάλληλη άδεια οδήγησης ή ενώ η άδειά τους έχει ανακληθεί ή αφαιρεθεί, σύμφωνα με το π.δ. 51/2012, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4. Στον παραβάτη επιβάλλεται η επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα (1) έτος, ενώ, εφόσον υπάρχουν, αφαιρούνται και τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες. Παράλληλα, προβλέπονται και διοικητικές κυρώσεις, οι οποίες διαμορφώνονται ανάλογα με τον τύπο του οχήματος:

  • Για μοτοποδήλατα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα τρίκυκλα, ελαφρά τετράκυκλα ή τετράκυκλα, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ.
  • Για επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, το πρόστιμο ανέρχεται σε 700 ευρώ.
  • Για επιβατηγά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης και λεωφορεία, το πρόστιμο φτάνει τα 1.000 ευρώ, επιπλέον των κυρώσεων που προβλέπονται από τον ν. 4070/2012.
  • Για φορτηγά, εφαρμόζονται τα διοικητικά πρόστιμα και οι κυρώσεις του ν. 3446/2006 στα πρόσωπα που ορίζει ο νόμος.

Επιπλέον, σε όσους οδηγούν ενώ η άδειά τους έχει αφαιρεθεί για παραβάσεις του ίδιου νόμου και σχετικής παράβασης, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης έως ενός (1) έτους και χρηματική ποινή τουλάχιστον 2.000 ευρώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε περιπτώσεις που ο οδηγός στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια και προξενήσει τροχαίο ατύχημα, με αποτέλεσμα βαριά σωματική βλάβη, σημαντική ζημία σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή θάνατο (ή θανάτους μεγάλου αριθμού ανθρώπων), η τιμωρία ορίζεται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση (άρθρο 290Α, ν. 4619/2019).

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 290Α, ν. 4619/2019 του Ποινικού Κώδικα, οδηγός που κατηγορείται για επικίνδυνη οδήγηση, τιμωρείται με:

  • αα) Φυλάκιση έως τρία (3) έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα.
  • ββ) Φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο.
  • γγ) Κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
  • δδ) Κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Επιπλέον:

  • Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.

Ταυτόχρονα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει σύμφωνα με το Άρθρο 101 «Ειδικές περιπτώσεις αφαίρεσης άδειας οδήγησης» ότι αυτός που καταλαμβάνεται να οδηγεί οδικό όχημα, κατά το διάστημα που του έχει αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης για οποιονδήποτε λόγο, εκτός των λοιπών προβλεπόμενων ποινών, στερείται, με απόφαση του δικαστηρίου, του δικαιώματος επαναχορήγησης της άδειας οδήγησης για τρία (3) επιπλέον έτη, ενώ αν γίνει υπαίτιος τροχαίου ατυχήματος με τραυματισμό ή θάνατο, το δικαστήριο δύναται να επιβάλλει και την ποινή της δια βίου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης οποιουδήποτε οδικού οχήματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ