Ντουλαπάκι συνοδηγού: Το «κρυφό» παρελθόν του που ελάχιστοι γνωρίζουν

ntoulapaki sinodigou

Παρόλο που σήμερα έχει καθιερωθεί ως το μέρος όπου τοποθετούμε τα έγγραφα του αυτοκινήτου, κατά τα πρώιμα χρόνια της αυτοκίνησης το ντουλαπάκι δημιουργήθηκε για έναν εντελώς διαφορετικό σκοπό.

Τη σήμερον ημέρα, το ντουλαπάκι του συνοδηγού απαντάται σε κάθε αυτοκίνητο, και αποτελεί το κατεξοχήν ενδεδειγμένο μέρος για την φύλαξη των χαρτιών του αυτοκινήτου, όπως είναι η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, η κάρτα καυσαερίων και ΚΤΕΟ, αλλά και το εγχειρίδιο χρήσης.

Πρόκειται για όλα τα απαραίτητα έγγραφα που μπορούν να αποδείξουν ότι το αυτοκίνητό μας πληροί όλα τα κριτήρια ασφαλούς κυκλοφορίας στους δρόμους, γλιτώνοντας μας από πρόστιμα κατά τη διάρκεια ενός τροχονομικού ελέγχου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ντουλαπάκι συνοδηγού

Παρά την αδιαμφισβήτητη, όμως, χρησιμότητά του, το ντουλαπάκι του συνοδηγού δεν αποτελούσε πάντοτε τον χώρο φύλαξης «χαρτούρας», μιας και ο σκοπός της δημιουργίας του ήταν άλλος. Και εν πολλοίς είναι παντελώς άγνωστος σχεδόν σε κάθε σύγχρονο οδηγό.

Μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, τα αυτοκίνητα ήταν «γυμνά» από οροφή, κάτι που καθιστούσε τους επιβάτες πλήρως εκτεθειμένους στα καιρικά φαινόμενα και ειδικά στις ακραίες θερμοκρασίες γύρω από τους 0 βαθμούς Κελσίου, που δυσχέραιναν σε σημαντικό βαθμό την οδηγική διαδικασία.

Με τα χέρια να τρέμουν και να κοκκαλώνουν από το τσουχτερό κρύο και τους θυελλώδεις ανέμους, ένα καλό ζευγάρι γάντια ήταν κάτι παραπάνω από απαραίτητο ώστε να υπερνικηθεί ο παγετός. Και για να διασφαλιστεί ότι τα γάντια ήταν πάντα στεγνά από τη βροχή και την υγρασία, έπρεπε να δημιουργηθεί ένας χώρος για τη φύλαξή τους - εξού και η ονομασία glovebox (στα αγγλικά: κουτί για γάντια).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
πρώτα αυτοκίνητα

Στα πρώιμα στάδια της αυτοκίνησης, τα γάντια τοποθετούνταν σε εργαλειοθήκες που βιδώνονταν στα πλευρικά σκαλοπάτια των αυτοκινήτων ή σε κάποια συρτάρια που έφτιαχναν οι οδηγοί κάτω από τα καθίσματα του οχήματος.

Όσο, ωστόσο, το αυτοκίνητο εξελισσόταν, τόσο επαυξανόταν η ανάγκη για την δημιουργία ενός πιο εργονομικού χώρου για τη φύλαξη των γαντιών. Όλα τα ιστορικά στοιχεία συνηγορούν ότι το πρώτο «πραγματικό» glovebox ενσωματώθηκε γύρω στο 1915 σε κάποια μοντέλα της αυτοκινητοβιομηχανίας Pierce-Arrow, με έδρα την πόλη Μπάφαλο, της Νέας Υόρκης.

ντουλαπάκι συνοδηγού
Cord L-29: Ντουλαπάκι στο μέσο του ταμπλό
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η καινοτομία της Pierce-Arrow δεν πέρασε απαρατήρητη από την εταιρεία Cord, η οποία τοποθέτησε ντουλαπάκι (στο κέντρο του ταμπλό) στο μοντέλο L-29 το 1929, που ήταν το πρώτο αμερικανικό αυτοκίνητο παραγωγής με κίνηση στους εμπρός τροχούς.

Όσο τα χρόνια περνούσαν, τόσο πλήθαιναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που υιοθετούσαν αυτή την έξυπνη και πρακτική λύση, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις Cadillac και Ford (1932). Ενώ όσο οι πίνακες οργάνων εξελίσσονταν τόσο πιο επιτακτική γινόταν η ανάγκη τοποθέτησης του σωτήριου σήμερα ντουλαπιού στην πλευρά του συνοδηγού.

Το glovebox, λοιπόν, καθιερώθηκε ως ένα εκ των ουκ άνευ κομφόρ, διαγράφοντας μια μακρά και σταθερή παρουσία στο εσωτερικό των αυτοκινήτων μας. Έστω και αν η χρήση του δεν αφορά την τοποθέτηση γαντιών, αλλά όλων των must εγγράφων και άλλων χρήσιμων πραγμάτων, όπως τα γυαλιά, τα κλειδιά και το κινητό μας τηλέφωνο.

ντουλαπάκι συνοδηγού
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ