Νέος ΚΟΚ: Τέλος στην παράνομη στάθμευση στους φορτιστές -Πώς τιμωρούνται οι παραβάτες οδηγοί

Υψηλότερα πρόστιμα και κυρώσεις για τους παραβάτες οδηγούς. Τι ετοιμάζει ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και τι ξεκαθαρίζει η Τροχαία.
Τέλος στην ατιμωρησία των οδηγών που παρκάρουν τα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά τους σε θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων βάζει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα μετά από έρευνα που πραγματοποίησε το carandmotor.gr ξεκαθαρίζει εντελώς και το τοπίο με τους παραβάτες οδηγούς που τα παρκάρουν σε θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε Mall ή Super Market!

Πιο συγκεκριμένα οι παραβάτες οδηγοί σύμφωνα με τοn νέο ΚΟΚ θα βρεθούν αντιμέτωποι με χρηματικό πρόστιμο αλλά και αφαίρεση της άδειας οδήγησης, εφόσον παρκάρουν τα οχήματά τους σε θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
BUY NOW
Μάλιστα ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης μερίμνησε προσωπικά για το συγκεκριμένο θέμα και το έθεσε σε προτεραιότητα, αφού ιδίως το τελευταίο διάστημα η κατάσταση ότι είχε ξεφύγει από κάθε έλεγχο και οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων δεν μπορούσαν να τα φορτίσουν αφού στις θέσεις στάθμευσης των φορτιστών βρίσκονταν παρκαρισμένα αυτοκίνητα βενζίνης ή diesel!
Επιπλέον αυτού και σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr o Αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει και ακόμη μια νέα πρωτοβουλία για να γίνει πιο αυστηρό το πλαίσιο, ώστε να παταχθεί εντελώς η παράνομη στάθμευση σε σταθμούς φόρτισης από ιδιοκτήτες αυτοκινήτων βενζίνης ή diesel.
Πάντως σήμερα, με την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αυστηροποίησε τη νομοθεσία και πλέον η Τροχαία επιβάλλει αυξημένα χρηματικά πρόστιμα αλλά και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για αρκετές ημέρες.

Οι οδηγοί ωστόσο αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης φαίνεται ότι αδιαφορούν για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ειδικά στα πάρκινγκ των σούπερ μάρκετ όπου έχουν τοποθετηθεί δεκάδες σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μπορούν να τις καταλαμβάνουν χωρίς να υποστούν κυρώσεις.

Η πραγματικότητα ωστόσο είναι εντελώς διαφορετική καθώς το άρθρο 38 του νέου ΚΟΚ προβλέπει ότι απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση αυτοκινήτων σε θέση/σημείο επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, κανόνας από τον οποίο φυσικά εξαιρούνται τα plug-in hybrid και τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, κατά τη διάρκεια της φόρτισής τους. Οι παραβάσεις κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Β δηλαδή επιβάλλεται πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος 10 ημέρες.

Ωστόσο είχε δημιουργηθεί ένα θέμα με τους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης (Mall και Super Market) όπου έχουν εγκατασταθεί εκατοντάδες φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε αυτές δυστυχώς κάποιοι κάτοχοι οχημάτων βενζίνης ή diesel πάρκαραν παράνομα καθώς πιστεύουν ότι οι αστυνομικές αρχές δεν έχουν τη δικαιοδοσία να παρέμβουν σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης. Το carandmotor.gr απευθύνθηκε στην Τροχαία και έλαβε την επίσημη απάντησή της.

Τι ξεκαθαρίζει η Τροχαία
Ο Διευθυντής Τροχαίας Αττικής Ταξίαρχος κ. Σωτήρης Καλαταμπάνης απαντώντας στο ερώτημα του carandmotor.gr σχετικά με το αν μπορεί η Τροχαία να επιβάλλει πρόστιμο στους παραβάτες οδηγούς που σταθμεύουν τα οχήματά τους σε θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πάρκινγκ Mall ή Super Market, ξεκαθάρισε ότι οι οδηγοί αυτοί λαμβάνουν κανονικά τις κυρώσεις που προβλέπει η νομοθεσία, εφόσον πάντα υπάρχει στο χώρο η προβλεπόμενη σήμανση.
Πιο αναλυτικά, η απάντηση του Διευθυντή Τροχαίας Αττικής είναι: «Σύμφωνα με το άρθρο 1 του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999), αλλά και του άρθρου 3 του ν. 5209/2025, ο Κ.Ο.Κ. εφαρμόζεται σε oδoύς και σε χώρoυς πoυ χρησιμoπoιoύνται για δημόσια κυκλoφoρία oχημάτων, πεζών και ζώων.
Εκ της ανωτέρω διάταξης συνάγεται ότι η έννοια της δημόσιας κυκλοφορίας τυγχάνει βασικό στοιχείο της οδού και γενικά των χώρων ή επιφανειών των σχετικών άρθρων του Κ.Ο.Κ.. Δηλαδή οι κανόνες του Κ.Ο.Κ. εφαρμόζονται στις οδούς και στους χώρους όπου διεξάγεται δημόσια κυκλοφορία οχημάτων, πεζών και ζώων.
Ως προς την έννοιά της, γίνεται αποδεκτό ότι δημόσια είναι η κυκλοφορία, δηλαδή η κίνηση ή μετακίνηση οχημάτων, πεζών και ζώων κατά την έννοια του Κ.Ο.Κ., όταν η κυκλοφορία των άνω προσώπων και πραγμάτων είναι επιτρεπτή και δυνατή, χωρίς τα παραπάνω πρόσωπα ή αντικείμενα να συνδέονται εκ των προτέρων μεταξύ τους με οποιουδήποτε είδους προσωπικές σχέσεις. Αντιθέτως μία επιφάνεια παραμένει ιδιωτικός χώρος, όταν ο δικαιούχος αυτής ανέχεται την επ' αυτής κυκλοφορία προσώπων, τα οποία τελούν με αυτόν σε στενές προσωπικές σχέσεις ή δημιουργούν τέτοιες σχέσεις εξ αφορμής της χρήσεως του χώρου.
Προκειμένου να χαρακτηριστούν οδοί ή χώροι ως δημόσιας κυκλοφορίας δεν θίγεται από το ότι η χρήση τους περιορίζεται χρονικώς (κυκλοφορία ορισμένες ώρες) ή εδαφικώς (π.χ. πεζοδρόμιο, πεζόδρομος, ποδηλατόδρομος) ή είναι διαθέσιμοι για ορισμένο κύκλο προσώπων (π.χ. για τους πελάτες πολυκαταστήματος, ξενοδοχείου ή κλινικής). Ακόμη και η τυχόν υποχρέωση καταβολής διοδίων δεν επηρεάζει το χαρακτηριστικό της δημόσιας κυκλοφορίας, εφόσον η τελευταία επιτρέπεται σε καθένα αδιακρίτως που καταβάλει τα διόδια. Αλλά και η απαγόρευση κυκλοφορίας σε οχήματα δεν αναιρεί την έννοια της δημόσιας κυκλοφορίας, εφόσον η τελευταία επιτρέπεται σε πεζούς.
Ο χώρος στον οποίο διεξάγεται η δημόσια κυκλοφορία μπορεί να είναι ανοικτός ή κλειστός. Το δεύτερο συμβαίνει σε χώρους στάθμευσης (υπαίθριους, υπόγειους ή υπέργειους), ανεξάρτητα αν η πρόσβαση σε αυτούς γίνεται ελεύθερα ή με πληρωμή χρηματικού ποσού. Στους χώρους όπου διεξάγεται δημόσια κυκλοφορία ανήκουν και ιδιωτικοί χώροι (ανοικτοί ή κλειστοί), στους οποίους οι ενδιαφερόμενοι, μετά από άδεια του δικαιούχου, εισέρχονται επιτρεπτώς προκειμένου να προβούν σε περαιτέρω συναλλαγές (π.χ. χώροι εργοστασίων, χώροι λιμένων, χώροι στρατοπέδων). Αντιθέτως δεν περιλαμβάνονται χώροι που εξυπηρετούν μόνο τις ανάγκες του ιδιοκτήτη του χώρου και της επιχειρήσεώς του ως και των προσώπων, στα οποία αυτός επιτρέπει την πρόσβαση. Επίσης δεν περιλαμβάνονται χώροι και επιφάνειες συνήθως ανοικτές που ανήκουν στο Δημόσιο, αλλά κατά κανόνα αντικειμενικά δεν είναι επιδεκτικές κυκλοφορίας (π.χ. επιφάνεια σε ορεινή περιοχή εκτός του οδικού δικτύου, όπου διεξάγονται αγώνες ορεινής μοτοσικλέτας).
Από τα προεκτεθέντα συνάγεται ότι οι διατάξεις του Κ.Ο.Κ. τυγχάνουν εφαρμογής στους ως άνω χώρους και κατά συνέπεια σε συντρέχουσες περιπτώσεις από τους επιληφθέντες αστυνομικούς θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις κατά των παραβατών, δεδομένης φυσικά της ύπαρξης της προβλεπόμενης οδικής σήμανσης (κάθετη-οριζόντια).»

Χάος και στα νησιά
Εκτός από τη στάθμευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε θέσεις όπου βρίσκονται σταθμοί φόρτισης, το φετινό καλοκαίρι παρατηρήθηκε κατάχρηση των ειδικών θέσεων στάθμευσης για φόρτιση τόσο από ιδιοκτήτες αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων όσο και ιδιοκτητών Plug-in hybrid αυτοκινήτων.
Οι μεν πρώτοι χρειάζονταν από 4 έως 5 ώρες για να φορτίσουν πλήρως την μπαταρία του αυτοκινήτου τους αλλά σύμφωνα με επίσημα στοιχεία των εταιρειών φόρτισης τα οχήματα παρέμεναν σταθμευμένα για πολλές περισσότερες ώρες, ενώ οι μεν δεύτεροι παρά το γεγονός ότι η μπαταρία τους φορτίζει το αργότερο σε 2 ώρες εκείνοι τα άφηναν σταθμευμένα επίσης για πολλές περισσότερες ώρες!
Το αποτέλεσμα ήταν να μην μπορούν να φορτίσουν οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που βρίσκονταν στο νησί καθώς κάποιοι τα χρησιμοποιούσαν ως πάρκινγκ και μάλιστα με ελάχιστη χρέωση για τα δεδομένα των δημοφιλών τουριστικών προορισμών.
Να υπενθυμίσουμε ότι οι περισσότερες εταιρείες με σταθμούς φόρτισης χρεώνουν 0,50 ευρώ τα πρώτα 5 λεπτά υπέρβασης παραμονής και μετά χρεώνουν 0,10 ευρώ ανά λεπτό ή αλλιώς 6 ευρώ την ώρα!
Αν λοιπόν κάποιος αφήσει το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο 2 ώρες μετά την λήξη της φόρτισης θα χρεωθεί με 12 ευρώ για την υπέρβαση παραμονής.