Αυτή είναι η νέα τεχνολογία της Μercedes που σώζει ζωές

Mercedes EQS flat tyre

Η Daimler κατάθεσε πρόσφατα την πατέντα ενός αυτόματου συστήματος αφαίρεσης του αέρα σε καταστάσεις επερχόμενου ατυχήματος, με δεδομένο ότι ένα σκασμένο ελαστικό προσφέρει περισσότερη αντίσταση στην κύλιση.

Το σύστημα, που αποτελείται από μια κεντρική ηλεκτρονική μονάδα και μία βαλβίδα απότομης αφαίρεσης του αέρα, επενεργεί σε περίπτωση φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης, και αν διαγνώσει ότι τα φρένα δεν αποδίδουν στο μέγιστο βαθμό, ή ότι η κεντρική μονάδα του συστήματος πέδησης έχει καταρρεύσει.

Η πατέντα αφαίρεσης του αέρα των ελαστικών έχει σχεδιαστεί πρωτίστως για αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε μοντέλα με κινητήρα εσωτερικης καύσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο κύριος λόγος της χρήσης του στα EV έχει να κάνει με τη μετάβαση των τελευταίων στα νέα συστήματα πέδησης: με δεδομένο ότι αυτά χρησιμοποιούν την αναγεννητική πέδηση, για την άντληση της κινητικής ενέργειας από το φρενάρισμα, διαθέτουν δύο συστήματα πέδησης. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, γίνεται η μετάβαση από το φρενάρισμα μέσω του ηλεκτροκιντήρα, στο παράδοσιακό μηχανικό σύστημα φρεναρίσματος.

Λόγω της πολυπλοκότητας του συστήματος, τα σύγχρονα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό έλεγχο της πέδησης, το γνωστό σύστημα brake-by-wire. Τίποτα από όλα αυτά, φυσικά, δεν αλλάζει την αίσθηση του πεντάλ του φρένου για τον οδηγό. Το ηλεκτρονικό σύστημα υπολογίζει τη δύναμη που ασκεί ο οδηγός στο πεντάλ, και αποφασίζει ποια μέθοδο να χρησιμοποιήσει για να επιβραδύνει το αυτοκίνητο.

Σε περίπτωση προβλήματος του brake-by-wire, κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα σπάνιο (όπως διαπίστωσε η Ford σε έξι περιπτώσεις με τη Mustang Mach-E στη Νορβηγία), μπορεί να υπάρξουν ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί και μετά την πλήρωση των μπαταριών, προκαλώντας την υπερθέρμανσή τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σύστημα αφαίρεσης αέρα των ελαστικών της Daimler έρχεται να αποτελέσει μια δικλείδα ασφαλείας για τα προβλήματα αυτά. Ενεργοποιείται μόνο αν διαπιστώσει ότι η κεντρική μονάδα του συστήματος πέδησης έχει καταρρεύσει, ή έστω ότι παρουσιάζει κάποια δυσλειτουργία. Με την αφαίρεση του αέρα στα ελαστικά, στην ουσία περιορίζει πολύ την κύλιση των τροχών, επιτυγχάνοντας έτσι έμμεσο φρενάρισμα.

Πρόκειται για την αντίστροφη ακριβώς διαδικασία της πλήρωσης των ελαστικών με περισσότερο αέρα, όταν ο σκοπός είναι να περιοριστούν οι τριβές της κύλισής τους, κι έτσι να κυλούν με λιγότερη ενέργεια και να επιτυγχάνουν καλύτερη οικονομία καυσίμου.

Σε ένα ελαστικό ελλιπές σε αέρα, μεγαλύτερη επιφάνειά του εφάπτεται με το έδαφος, κι έτσι αυξάνεται η αντίστασή του στην κύλιση. Είναι προφανές ότι αυτό τροποποιεί την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Βεβαίως, αν κανείς αφαιρέσει υπερβολικό αέρα από τα ελαστικά, ελλοχεύει ο κίνδυνος αυτά να βγουν από τη ζάντα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτός είναι ο λόγος που το σύστημα της Daimler επενεργεί αρχικά σε έναν μόνο τροχό, και αν χρειαστεί επενεργεί σταδιακά και στους υπόλοιπους τρεις. Όταν αρχίζει να αφαιρεί τον αέρα από τον πρώτο τροχό, αρχίζει να ειδοποιεί με φωτεινές ενδείξεις τον οδηγό - που έτσι κι αλλιώς το αισθάνεται και με τη μείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου.

Το καλό, επίσης, με το συγκεκριμένο σύστημα είναι ότι, μετά την αφαίρεση του αέρα από έναν ή περισσότερους τροχούς, το ίδιο το σύστημα έχει τη δυνατότητα να φουσκώσει ξανά τα ελαστικά και να φέρει την πίεσή τους στο ιδανικό επίπεδο λειτουργίας. Έτσι, σε συνδυασμό με το σύστημα επόπτευσης της πίεσης των ελαστικών, αυτό το σύστημα μπορεί να διατηρεί την ιδανική πίεση των ελαστικών, χωρίς να χρειάζεται να το κάνει χειροκίνητα ο οδηγός στο βενζινάδικο ή σε βουλκανιζατέρ.

Πολύ πιο προηγμένο, το συγκεκριμένο σύστημα είναι πολύ πιο «ευφυές» και μικρότερο σε διαστάσεις σε σχέση με το αντίστοιχο ογκώδες σύστημα ροής αέρα στα έξι ελαστικά της Mercedes-AMG G63 6x6, πριν από λίγα χρόνια.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ