Αλλάζουν τα όρια ταχύτητας στους δρόμους της Ελλάδας -Πού θα πηγαίνουμε με 30 χλμ./ώρα

Κίνηση Ελλάδα

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, ο νέος ΚΟΚ εισάγει χαμηλότερα όρια ταχύτητας σε ορισμένους δρόμους.

Αλλαγές στα όρια ταχύτητας εντός των πόλεων εισάγει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που κατατέθηκε το Σάββατο τα ξημερώματα στη Βουλή.

Όπως έχουμε γράψει, βασική επιδίωξη από την αναθεώρηση του ΚΟΚ είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και δη η θωράκιση των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου σε αστικό περιβάλλον όπου και σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα.

Στο πλαίσιο αυτό, σε ορισμένες κατηγορίες δρόμων εντός του αστικού ιστού το όριο ταχύτητας θα μειωθεί από τα 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα. Το carandmotor.gr αποκαλύπτει ότι το μειωμένο όριο θα ισχύσει σε μονοδρόμους με 1 λωρίδα κυκλοφορίας, δηλαδή τα στενά των πόλεων, όπως και σε δρόμους με 1 λωρίδα ανά κατεύθυνση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στον αντίποδα, σε δρόμους με τουλάχιστον 2 λωρίδες διαχωριζόμενες με διαγραμμίσεις το όριο θα είναι 50 χλμ./ώρα, όπως επίσης και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα.

όριο 30 χλμ./ώρα

Επίσης το όριο των 50 χλμ./ώρα διατηρείται στις οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση διαχωριζόμενες με διαγραμμίσεις.

Σε κάθε περίπτωση, έως και την 1η Ιανουαρίου 2026 διατηρείται το γενικό όριο ταχύτητας των 50 χλμ./ώρα. Τα νέα όρια ταχύτητας θα εφαρμόζονται μόνο εφόσον δεν ορίζονται διαφορετικά με ειδική σήμανση.

Γιατί μειώνεται το όριο

Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment) που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024, κατά την τέλεση τροχαίου ατυχήματος με εμπλοκή πεζού, αυτός, όταν το όχημα κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα έχει 90% πιθανότητες να επιβιώσει, ενώ με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα, οι πιθανότητες επιβίωσης μειώνονται σε μόλις 10%.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Τ&Ε, επίσης, αναφέρει ότι το μεγαλύτερο όφελος από το όριο των 30 χλμ./ώρα έχουν τα παιδιά, παραθέτοντας το εξής παράδειγμα:

Εφόσον ένα παιδάκι «πεταχτεί» στον δρόμο σε απόσταση 15 μ. από ένα ΙΧ που κινείται με 50 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο δεν θα καταφέρει να σταματήσει. Θα χτυπήσει το παιδάκι με ταχύτητα περίπου 40 χλμ./ώρα, τραυματίζοντάς το, ενδεχομένως, θανάσιμα.

Από την άλλη, αν το όχημα κινείται με 30 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο μάλλον θα καταφέρει να ακινητοποιηθεί προτού πέσει πάνω στο παιδάκι.

Επιπλέον, η ίδια μελέτη αναφέρει ότι το όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα συνδράμει καθοριστικά στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, αλλά και στην εξοικονόμηση χρόνου κατά τις μετακινήσεις, καθώς μειώνονται τα «σταμάτα-ξεκίνα».

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ