Αυτό είναι το νέο μεγάλο «χρυσωρυχείο» της Ευρώπης –Πού βρίσκεται, γιατί αλλάζει τις ισορροπίες

Στο πλαίσιο της αναζήτησης των απαραίτητων πρώτων υλών για την αυτοκινητοβιομηχανία, η Ευρώπη στρέφει πλέον το βλέμμα της προς τα ανατολικά της ηπείρου.
Η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση έχει τοποθετήσει την ευρωπαϊκή ήπειρο σε μια δύσκολη θέση, αφού βλέπει ανταγωνιστές όπως η Κίνα να διαθέτουν σαφές πλεονέκτημα χάρη στην αφθονία των εδαφών τους σε κρίσιμες πρώτες ύλες, που τους επιτρέπουν να δημιουργούν αυτόνομες και πλήρως ελεγχόμενες εφοδιαστικές αλυσίδες για την παραγωγή μπαταριών και εξαρτημάτων ηλεκτρικών οχημάτων.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η Ευρώπη εστιάζει σε μια από τις λιγότερο πολυπληθείς περιοχές της ηπείρου, την Εσθονία και ειδικότερα την περιοχή Narva, στην οποία βλέπει το επόμενο «Ελ Ντοράντο» της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη.
BUY NOW
Στόχος της είναι η εξασφάλιση μιας σταθερής παραγωγής μαγνητών σπανίων γαιών, κρίσιμων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και για τους αισθητήρες κινητήρων εσωτερικής καύσης, σε μια περίοδο που η ζήτησή τους αυξάνεται συνεχώς.

Η ανάγκη για αυτά τα κρίσιμα υλικά έγινε ακόμη πιο επιτακτική μετά την απόφαση του Πεκίνου, πριν από έξι μήνες, να αναστείλει τις εξαγωγές ισχυρών μαγνητών προς εξωτερικούς εταίρους. Με αυτόν τον τρόπο, η Κίνα όχι μόνο ενίσχυσε την κυριαρχία της, αλλά χρησιμοποίησε τον έλεγχο στις πρώτες ύλες και ως διαπραγματευτικό όπλο στις εμπορικές σχέσεις με τη Δύση.
Σε αυτό το πλαίσιο, η λειτουργία του νέου εργοστασίου στη Narva από τη καναδέζικη Neo Performance Materials, που άνοιξε μόλις λίγες ημέρες πριν, αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Η μονάδα, με αρχική δυναμικότητα παραγωγής 2.000 τόνων, σχεδόν διπλασιάζει τη συνολική παραγωγική ικανότητα Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών μαζί.
Ωστόσο, το χάσμα παραμένει τεράστιο, καθώς οι δύο αυτές αγορές καταναλώνουν περίπου 40.000 τόνους μαγνητών ετησίως, σχεδόν αποκλειστικά εισαγόμενους από την Κίνα, η οποία παράγει πάνω από 200.000 τόνους τον χρόνο.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για την πρώτη μονάδα στην Ευρώπη που εξειδικεύεται αποκλειστικά στην παραγωγή τέτοιου είδους μαγνητών, έχοντας σχεδιαστεί ώστε να ανταποκριθεί στη ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση από τους κατασκευαστές.
Το εργοστάσιο θα καλύπτει ανάγκες τόσο για κινητήρες εσωτερικής καύσης όσο και για υβριδικά plug-in (PHEV) και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, ενισχύοντας έτσι την προσπάθεια της Ευρώπης να οικοδομήσει μια πιο αυτόνομη και ασφαλή εφοδιαστική αλυσίδα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τέσσερις αντίστοιχες μονάδες βρίσκονται ήδη σε λειτουργία ή υπό κατασκευή, κάτι που καταδεικνύει την παγκόσμια μάχη για τον έλεγχο των στρατηγικών αυτών πρώτων υλών.
Όπως επισήμανε ο Jens Eskelund, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα, πολλές εταιρείες –ιδίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και της άμυνας– αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις και ακόμη και τον κίνδυνο διακοπής της παραγωγής λόγω της έλλειψης μαγνητών.