Τι είναι οι λωρίδες express στους δρόμους - Πώς λύνουν το πρόβλημα της κίνησης

Kifisos kinisi

Τη λύση στο πρόβλημα της κίνησης υπόσχονται να δώσουν αυτές οι νέες λωρίδες που θα επιτρέπουν την κυκλοφορία μόνο σε συγκεκριμένα επιβατικά οχήματα

Το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης συνεχίζει να ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες οδηγούς στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Αθήνα, όπου διάφορες κεντρικές αρτηρίες όπως η Κηφισίας, η εθνική οδός και τα στενά του Πειραιά βρίσκονται σχεδόν μονίμως σε κόκκινο συναγερμό κατά τις ώρες αιχμής.

Μέχρι στιγμής, οι συγκοινωνιολόγοι δεν έχουν καταφέρει να βρουν αποδοτικές λύσεις που διαθέτουν τις δυνατότητες να εξαλείψουν πραγματικά το πρόβλημα της κίνησης του οδικού δικτύου στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, ωστόσο νέα δεδομένα από το εξωτερικό μπορεί να έχουν την απάντηση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μια πρόταση που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά στην Ισπανία και τη Γαλλία είναι οι Λωρίδες Express, ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας που επιτρέπουν την κίνηση μόνο σε οχήματα με τουλάχιστον δύο επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού. Στόχο του μέτρου αυτού είναι να επιβραβευθεί το «carpooling» (με απλά λόγια, ο συνεπιβατισμός) και να αποσυμφορηθούν οι κεντρικές αρτηρίες από τα ατελείωτα μονομελή οχήματα.

Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της ισπανικής Γενικής Διεύθυνσης Κυκλοφορίας (DGT), το 85% των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα έχουν μόνο τον οδηγό μέσα, γεγονός που προκαλεί τη μεγαλύτερη πίεση στο οδικό δίκτυο. Έτσι, οι λωρίδες Express θα προσφέρουν ταχύτερη διέλευση σε όσους επιλέγουν να μοιράζονται το όχημά τους, ενώ οι «μοναχικοί» οδηγοί θα συνεχίζουν να κολλάνε στην κίνηση.

Η Γαλλία έχει προχωρήσει ήδη στην εφαρμογή τέτοιου μέτρου, δεσμεύοντας την αριστερή λωρίδα του Boulevard Périphérique, του πολυσύχναστου περιφερειακού του Παρισιού, για λεωφορεία, ταξί και οχήματα με δύο ή περισσότερους επιβάτες κατά τις ώρες αιχμής. Η έμπνευση ήρθε από τη λειτουργία του συστήματος κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, το οποίο αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματικό και παρέμεινε και μετά το πέρας τους.Παρόμοιες πρακτικές εφαρμόζονται και στις ΗΠΑ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα αποτελέσματα ,μάλιστα, είναι εντυπωσιακά, αφού σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Περιφέρειας του Παρισιού, λεωφορεία που χρησιμοποιούν την ειδική λωρίδα στην Α-6 κατάφεραν να μειώσουν τον χρόνο μετακίνησής τους στο μισό τις πρωινές ώρες αιχμής, ενώ τα οχήματα με πάνω από έναν επιβαίνοντα σημείωσαν επίσης 43% μείωση στον χρόνο διαδρομής.

Αν και τέτοιες λύσεις έχουν αποδώσει σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, το ερώτημα είναι αν η κουλτούρα οδήγησης και η δομή του οδικού μας δικτύου επιτρέπουν την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων και στην Ελλάδα. Ωστόσο, με την κίνηση στους δρόμους να γίνεται χρόνο με το χρόνο ένα όλο και μεγαλύτερο βάρος για τους Έλληνες οδηγούς, κάθε πιθανή λύση πρέπει να μελετάται σημαντικά από τους αρμόδιους φορείς.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ