Αλλάζουν όλα στα ΚΤΕΟ -Ποιος έλεγχος γίνεται υποχρεωτικός, ποια αυτοκίνητα θα κόβονται

aytokinita kinisi pinakida m 12

Προ των πυλών φαίνεται ότι βρίσκεται η ψήφιση του νομοσχεδίου που σηματοδοτεί μεγάλες αλλαγές στους ελέγχους των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα ΚΤΕΟ.

Μολονότι το μερίδιο αγοράς των diesel ΙΧ μειώνεται διαρκώς στη χώρα μας, φτάνοντας πλέον στο 3,7% (Απρίλιος 2025), ο στόλος των κυκλοφορούντων πετρελαιοκίνητων απαρτίζεται από εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα.

Πολλά από τα εν λόγω ΙΧ, ωστόσο, συνιστούν ωρολογιακές βόμβες, δεδομένου ότι κυκλοφορούν δίχως DPF, δηλαδή το φίλτρο που μειώνει τα βλαβερά μικροσωματίδια (ακάθαρτα σωματίδια άνθρακα). Σήμερα, στη χώρα μας είναι αδύνατο να διαπιστωθεί αν ένα όχημα κυκλοφορεί δίχως DPF, κάτι το οποίο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται να αλλάξει, προκαλώντας πονοκέφαλο σε χιλιάδες ιδιοκτήτες diesel ΙΧ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειδικότερα, το φίλτρο ενσωματώνεται σε όλα τα αυτοκίνητα diesel προδιαγραφών Euro 5 (από το 2009 και έπειτα) και Euro 6, αλλά αρκετοί ιδιοκτήτες το αφαιρούν είτε για να αυξήσουν την απόδοση του κινητήρα, είτε διότι το DPF χρήζει αντικατάστασης, αλλά αρνούνται να επωμιστούν το μεγάλο κόστος που μπορεί να φτάσει σε τετραψήφιο ποσό.

DPF φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων

Το DPF φράζει με την πάροδο του χρόνου λόγω της συσσώρευσης αιθάλης (σωματίδια από την καύση του πετρελαίου) και αν δεν γίνεται η λεγόμενη «αναγέννηση» μπορεί να βουλώσει πλήρως και να χρειάζεται αντικατάταση.

Η κυκλοφορία χιλιάδων ΙΧ χωρίς DPF συνιστά απειλή για το περιβάλλον αλλά και την ανθρώπινη υγεία, με απότεσμα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει προλειάνει το έδαφος για τη διενέργεια σχετικών ελέγχων στα ΚΤΕΟ, μέσω του λεγόμενου ερανιστικού νομοσχεδίου που δημοσιεύθηκε στις αρχές του 2025.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι βρίσκονται εν αναμονή της κατάθεσης του νομοσχεδίου προς ψήφιση στη Βουλή -μια εξέλιξη που θα σηματοδοτήσει τεράστιες αλλαγές στα κέντρα τεχνικού ελέγχου, ενώ θα απαιτήσει την απόκτηση νέου σύγχρονου εξοπλισμού μεγάλης ακρίβειας επί των μετρήσεων.

έλεγχος ΚΤΕΟ

Το όριο των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων στη χώρα μας αναμένεται να ανέρχεται σε 1.000.000 μικροσωματίδια/ανά κυβικό εκατοστό, και ο έλεγχος θα διενεργείται στα diesel οχήματα κατηγοριών Euro 5 και Euro 6, αντικαθιστώντας τη μέτρηση του συντελεστή θολερότητας “Κ” των εκπεμπόμενων καυσαερίων των συγκεκριμένων οχημάτων.

Στην Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται ως υποχρεωτικός ο έλεγχος των μικροσωματιδίων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Γερμανία όπου τα κέντρα ελέγχου πιάνουν συχνά στις δαγκάνες τους μοντέλα που το DPF είτε έχει αφαιρεθεί είτε φέρει βλάβη και επομένως αδυνατεί να φέρει εις πέρας την αποστολή του, όπως αναφέρουν γερμανικά δημοσιεύματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επομένως, οι ιδιοκτήτες των εν λόγω μοντέλων καλούνται να επισκευάσουν ή να αντικαταστήσουντ το φίλτρο, βγάζοντας από την τσέπη τους ένα ποσό που μπορεί να υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ. Στην Ελλάδα κάθε όχημα πρέπει να υποβάλλεται σε τεχνικό έλεγχο 4 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του και στη συνέχεια ανά δύο έτη.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ