
Πέρασαν ήδη τέσσερις δεκαετίες από την εμφάνιση της πρώτης τετρακίνητης BMW στην Ιστορία της βαυαρικής φίρμας: της 325 iX της γενιάς Ε30 της Σειράς 3, που αποτέλεσε τον πρόδρομο των σημερινών xDrive.
Σε μια εποχή που τα αγωνιστικά rallycars της Audi έφερναν την επανάσταση με το σύστημα quattro στις Ειδικές Διαδρομές του WRC, με τις αντίστοιχες μετέπειτα εφαρμογές του συστήματος στα αυτοκίνητα παραγωγής, η BMW έδωσε τη δική της απάντηση με την 325ix το 1985.

Η πρεμιέρα της έγινε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) το 1985, και αποτέλεσε ένα σημείο καμπής για την πορεία της βαυαρικής εταιρείας, εισάγοντάς την δυναμικά στον κόσμο της μόνιμης τετρακίνησης.
BUY NOW
Η τετρακίνηση δεν ήταν κάτι άγνωστο για τη BMW πριν το 1985 - αλλά μέχρι τότε δεν προσφερόταν σε πολιτικά μοντέλα. Η πρώτη τετρακίνητη BMW ήταν η στρατιωτική 325 του 1937, κατασκευασμένη στο εργοστάσιο του Eisenach. Εκείνο το μοντέλο διέθετε κιβώτιο πέντε σχέσεων και τρία μπλοκέ διαφορικά, αλλά παρέμεινε ένα αυστηρά στρατιωτικό όχημα.

Με την E30 325ix, η BMW εγκαινίασε τη χρήση τετρακίνησης σε μοντέλο ευρείας κατανάλωσης, θέτοντας τις βάσεις για τη μετέπειτα στρατηγική της. Σήμερα, σχεδόν κάθε σειρά BMW διαθέτει τουλάχιστον μία τετρακίνητη έκδοση, όμως το 1985 ήταν μια πραγματικά καινοτόμος προσθήκη.
Η τετρακίνηση του 325ix δεν είχε σχεδιαστεί μόνο για καλύτερη πρόσφυση σε χιόνι ή λάσπη. Αντιθέτως, οι μηχανικοί της BMW είχαν στόχο τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς σε στροφές και την ενίσχυση της οδηγικής απόλαυσης. Οι πρώτες δημοσιογραφικές δοκιμές επιβεβαίωσαν την επιτυχία: το περιοδικό Auto Zeitung χαρακτήρισε την 325ix ως τον «νέο πρωταθλητή στο χειρισμό».

Το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης μετέφερε τη ροπή με αναλογία 37:63 εμπρός-πίσω, ενώ οι καινοτομικοί σύνδεσμοι στο κεντρικό και στο πίσω διαφορικό εξασφάλιζαν σχεδόν άκαμπτη σύζευξη των αξόνων όταν χρειαζόταν, αυξάνοντας τη σταθερότητα και την πρόσφυση.

Το 1988 η έκδοση Touring ενσωματώθηκε στη γκάμα, και διατηρήθηκε μέχρι και τη σειρά E46. Ωστόσο, η τετρακίνηση δεν ήταν οικονομική υπόθεση: η sedan 325i κόστιζε 40.700 γερμανικά μάρκα, ενώ η 325ix έφτανε τις 49.250 μάρκα. Αντίστοιχα, η Touring έκδοση με τετρακίνηση κόστιζε 54.800 μάρκα, περίπου 8.600 μάρκα παραπάνω από την απλή 325i Touring.

Παραδόξως, σήμερα οι τιμές έχουν αντιστραφεί: τα ix μοντέλα της Σειράς 3 του 1985-1991, παρότι σπανιότερα, κοστολογούνται συνήθως χαμηλότερα από τα αντίστοιχα πισωκίνητα E30.

Συνολικά παρήχθησαν 29.589 αντίτυπα της 325ix sedan και μόλις 5.273 Touring. Μία από τις πιο γνωστές προσωπικότητες που οδηγούσε 325ix ήταν ο πρώην πρωθυπουργός της Βαυαρίας, Franz Josef Strauss, επιβεβαιώνοντας τη σημασία και την απήχηση του μοντέλου στους κύκλους της πολιτικής και της εξουσίας.