Η έλευση της νέας χρονιάς, θα φέρει και ένα σημαντικό τεχνολογικό ορόσημο για τη γερμανική εταιρεία.
Το 2026 η Audi θα γιορτάσει μισό αιώνα ζωής από το ντεμπούτου του εμβληματικού κινητήρα πέντε κυλίνδρων. Μία μονάδα, η ιστορία της οποίας ξεκίνησε το 1976, τότε με τη δεύτερη γενιά του 100 (C2), όταν η εταιρεία με τα τέσσερα δαχτυλίδια εισήγαγε έναν κινητήρα ικανό να συνδυάζει συμπαγές μέγεθος, με ισχύ και χαρακτήρα. Από τότε, 5κυλινδρος κινητήρας έχει γίνει πυλώνας του DNA της Audi, ξεχωρίζοντας όχι μόνο για τις επιδόσεις του, αλλά και για τον μοναδικό, άμεσα αναγνωρίσιμο ήχο του.
Όμως πως ξεκίνησαν όλα; Πίσω στη δεκαετία του ’70, οι 4κύλινδροι κινητήρες δεν θεωρούνταν αρκετά αποδοτικοί για τις κορυφαίες εκδόσεις του Audi 100. Αρχικά εξετάστηκε η χρήση κινητήρων σε σειρά πέντε και έξι κυλίνδρων που ήδη παράγονταν, αλλά οι διαστάσεις και η κατανομή των μαζών τους ήταν προβληματικές.
BUY NOW
Η λύση ήταν εντυπωσιακά απλή και ευφυής: η προσθήκη ενός κυλίνδρου στον κινητήρα των τεσσάρων κυλίνδρων EA 827, αυξάνοντας τον κυβισμό και την ισχύ χωρίς να θυσιάζεται η συμπαγής του μορφή. Ο νέος 2,1 λίτρων κινητήρας απέδιδε 136 ίππους, σηματοδοτώντας την αρχή ενός κεφαλαίου που θα διαρκούσε μισό αιώνα.
Το 1978 παρουσιάστηκε η αντίστοιχη εκδοχή πετρελαιοκινητήρα 2,0 λίτρων, ενώ το 1979 ήρθε ο πρώτος υπερσυμπιεσμένος 5κυλινδρος, εξοπλίζοντας το Audi 200 5T και προσφέροντας 170 ίππους και 265 Nm ροπής. Το επόμενο έτος, η Audi έφερε την επανάσταση με το σύστημα quattro και μαζί με τη μόνιμη τετρακίνηση. Ανεβάζοντας την ισχύ του κινητήρα και ταυτόχρονα, πρωταγωνιστώντας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλλυ, κατακτώντας τίτλους οδηγών και κατασκευαστών το 1982 και το 1983.
Το Sport quattro των 306 ίππων, που προέρχονταν από έναν πεντάκυλινδρο κινητήρα με τέσσερις βαλβίδες, αποτέλεσε ένα ακόμη ορόσημο, ενώ οι εκδόσεις του για τη χρυσή εποχή του Group B στα ράλλυ, ξεπέρασαν τους 450 ίππους. Και μετά ήρθε το Pikes Peak, το καλοκαίρι του 1987, όπου ο Walter Röhrl οδήγησε το Sport quattro S1 των 598 ίππων στην διάσημη ανάβαση, αποδεικνύοντας τις ακραίες επιδόσεις του πεντάκυλινδρου κινητήρα σε ακραίες συνθήκες.
Μετά από μια περίοδο διαλείμματος στα μέσα της δεκαετίας του ’90, ο 5κυλινδρος επέστρεψε δυναμικά το 2009 με το Audi TT RS, βασισμένος σε ένα σχέδιο που αρχικά προοριζόταν για την Volkswagen Jetta. Από τότε, ο κινητήρας συνέχισε να εξελίσσεται: το 2016, ο 2.5 TFSI ανασχεδιάστηκε πλήρως, με ελαφρύ αλουμινένιο μπλοκ, μείωση των τριβών και προηγμένη διαχείριση βαλβίδων. Το αποτέλεσμα ήταν ένας κινητήρας ελαφρύτερος κατά 26 κιλά, με 400 ίππους και 480 Nm ροπής, οι οποίοι αποδίδονταν γραμμικά και με άμεσα.
Σήμερα, η πιο πρόσφατη έκδοση του 2.5 TFSI δίνει στο Audi RS 3 συνολικά 400 ίππους ισχύος και 500 Nm ροπής, με την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνεται σε 3,8 δευτερόλεπτα.