208

Πόσα δισ. ευρώ κοστίζει η απάτη με τα γυρισμένα χιλιόμετρα

γυρισμένα χιλιόμετρα

Παρότι η αγορά ενός μεταχειρισμένου προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση, συνοδεύεται πάντα από κινδύνους. Πέρα από θέματα αξιοπιστίας, υπάρχουν και σοβαρές πιθανότητες εξαπάτησης, με πιο συχνή -και δύσκολα ανιχνεύσιμη- την αλλοίωση των χιλιομέτρων.

Η απάτη με τα χιλιόμετρα σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη έχει πολύ μεγαλύτερο κόστος απ’ όσο πιστεύαμε μέχρι σήμερα, σύμφωνα με νέα μελέτη της Carvertical - εταιρείας που ειδικεύεται σε έρευνες μεταχειρισμένων οχημάτων.

Η πρακτική αυτή, που για επαγγελματίες απατεώνες δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, μπορεί να αυξήσει σημαντικά την τιμή μεταπώλησης ενός οχήματος. Σύμφωνα με τη μελέτη, σχεδόν το 5% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά έχουν πειραγμένα χιλιόμετρα, ενώ το συνολικό κόστος της απάτης αγγίζει τα 5,3 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο σε επίπεδο Ε.Ε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Carvertical δίνει το παράδειγμα ενός αυτοκινήτου που πωλείται προς 10.000 ευρώ με αλλοιωμένο χιλιομετρητή, ενώ η πραγματική του αξία είναι περίπου 5.500 ευρώ. Η ζημιά είναι ακόμα μεγαλύτερη όταν πρόκειται για ακριβότερα, συνήθως γερμανικά, μοντέλα πολυτελείας - εκεί όπου οι πελάτες μπορεί να πληρώσουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ παραπάνω, χωρίς να το γνωρίζουν.

Οι απώλειες είναι πιο έντονες στη Δυτική Ευρώπη λόγω των υψηλότερων μέσων τιμών πώλησης, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι η Carvertical έχει συμφέρον να τονίζει το πρόβλημα. Ωστόσο, και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε εκτιμήσει το 2018 τις απώλειες από αυτή την πρακτική μεταξύ 1,31 και 8,77 δισ. ευρώ ετησίως, άρα τα στοιχεία της Carvertical δεν φαίνονται παράλογα.

Το βασικό πρόβλημα εντοπίζεται στις εισαγωγές μεταχειρισμένων: η έλλειψη κοινής ευρωπαϊκής βάσης δεδομένων επιτρέπει την αλλοίωση των χιλιομέτρων κατά τη μεταφορά οχημάτων από χώρα σε χώρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στη Γαλλία, η πλατφόρμα Histovec επιτρέπει στον αγοραστή να ελέγξει το ιστορικό χιλιομέτρων βάσει των τεχνικών ελέγχων, αλλά η πληροφορία περιορίζεται στα όσα έγιναν εντός γαλλικού εδάφους. Στο Βέλγιο (Car-Pass) και στην Ολλανδία (RDW) εφαρμόζονται πιο αυστηρά συστήματα, αλλά ακόμη κι αυτά δεν καλύπτουν πλήρως τις εισαγωγές.

Στη Γερμανία -που αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα μεταχειρισμένων στην Ευρώπη με σχεδόν 2 εκατομμύρια οχήματα ετησίως- η πρόσβαση στα δεδομένα είναι περιορισμένη, με τις αρχές να επικαλούνται τον Νόμο GDPR, παρά το γεγονός ότι το κρατικό αρχείο KBA μπορεί να καταγράψει πλήρες ιστορικό κάθε οχήματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αντίθετα, η Σουηδία και η Φινλανδία αποτελούν παραδείγματα καλής πρακτικής, καθώς οι εθνικές τους υπηρεσίες μεταφορών προσφέρουν πλήρη πρόσβαση στο ιστορικό κάθε αυτοκινήτου, ακόμα και μετά από εξαγωγή.

Η Carvertical καλεί την Ε.Ε. να υιοθετήσει αντίστοιχο μοντέλο διαφάνειας, δημιουργώντας ένα ενιαίο πλαίσιο πρόσβασης σε δεδομένα που σχετίζονται με την κατάσταση των οχημάτων.

«Το ερώτημα είναι απλό: πρέπει να προστατεύουμε δεδομένα που δεν αποκαλύπτουν προσωπικά στοιχεία αλλά αποκαλύπτουν απάτες, ή να συνεχίσουμε να καλύπτουμε όσους θέλουν να κρύψουν κρίσιμες πληροφορίες;» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Carvertical, Rokas Medonis.

Δύσκολα κάποιος θα διαφωνήσει με τη λογική του, ωστόσο η πραγματικότητα στις Βρυξέλλες δείχνει ότι ακόμα και τα πιο αυτονόητα, χρειάζονται χρόνο. Ειδικά όταν οι ευρωπαϊκές αρχές συνεργάζονται πιο εύκολα στην ανταλλαγή προστίμων παρά στην καταπολέμηση της απάτης στα μεταχειρισμένα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ