Σε «μαύρη λίστα» οι οδηγοί σε όλη στην Ευρώπη -Οι παραβάσεις που μπαίνουν στο στόχαστρο

ελεγχος τροχαίας

Τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ για τροχαίες παραβάσεις περιλαμβάνει κοινοτική οδηγία. Ποιες είναι αυτές οι παραβάσεις και ποιες νέες προτείνει προς ένταξη η Κομισιόν.

Τη δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τις τροχαίες παραβάσεις παρέχει η ΕΕ στα κράτη-μέλη της, με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στα εδάφη της.

Ειδικότερα, με βάση την κοινοτική οδηγία 2015/413 για τη διασυνοριακή επιβολή του νόμου, σε περίπτωση που μία τροχαία παράβαση διαπράχθηκε με όχημα που έχει αριθμό κυκλοφορίας κράτους μέλους άλλου από το κράτος μέλος όπου διαπράχθηκε η παράβαση, τότε οι εκάστοτε εμπλεκόμενες χώρες μπορούν να συνεργαστούν δια της ανταλλαγής πληροφοριών προκειμένου να επιτευχθεί ο εντοπισμός του παραβάτη και να επιβληθεί η προβλεπόμενη τιμωρία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
τροχαίες παραβάσεις

Επί παραδείγματι, σε περίπτωση που ένας Ισπανός επισκέπτης της Γαλλίας διαπράξει τροχαία παράβαση, οι γαλλικές αρχές μπορούν να έχουν πρόσβαση στα ισπανικά δεδομένα σχετικά με τις άδειες κυκλοφορίας οχημάτων προκειμένου να διευκολυνθεί η ταυτοποίηση του προσώπου που διέπραξε την παράβαση.

Σήμερα η ανταλλαγή πληροφορίων μεταξύ κρατών μελών της ΕΕ μπορεί να εφαρμοστεί μόνο για τις πιο σοβαρές τροχαίες παραβάσεις οι οποίες είναι εξής:

α) υπερβολική ταχύτητα,
β) μη χρήση της ζώνης ασφαλείας,
γ) παραβίαση κόκκινου φωτεινού σηματοδότη,
δ) οδήγηση σε κατάσταση μέθης,
ε) οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών,
στ) μη χρήση προστατευτικού κράνους,
ζ) χρήση απαγορευμένης λωρίδας,
η) παράνομη χρήση κινητού τηλεφώνου ή οποιασδήποτε άλλης συσκευής επικοινωνίας κατά την οδήγηση.

Όπως, ωστόσο, αναφέρεται στη νέα δέσμη προτάσεων που κατέθεσε την Τετάρτη 1η Μαρτίου 2023 η Κομισιόν, από το σύνολο των διασυνοριακών αδικημάτων που διαπράχθηκαν το 2019, περί το 40% έμειναν ατιμώρητα, είτε επειδή δεν εντοπίστηκε ο δράστης, είτε επειδή δεν εκτελέστηκε η πληρωμή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
τροχαίες παραβάσεις

Οι προτάσεις της Κομισιόν

Για τον αποτελεσματικότερο, λοιπόν, εντοπισμό των παρανομούντων οδηγών, η Κομισιόν προτείνει να επιτραπεί στις αρχές επιβολής του νόμου να αποκτήσουν πρόσβαση στα εθνικά μητρώα αδειών οδήγησης, αλλά και να ενισχυθεί ο ρόλος των καθιερωμένων εθνικών σημείων επαφής (αρμόδιων αρχών που έχουν ορισθεί για την ανταλλαγή των δεδομένων σχετικά με τις άδειες κυκλοφορίας οχημάτων), για την καλύτερη συνεργασία τους με τις αρχές επιβολής που εμπλέκονται στη διερεύνηση των αδικημάτων.

Παράλληλα, στόχος της Επιτροπής είναι να διευρυνθεί η λίστα των τροχαίων παραβάσεων για τις οποίες επιτρέπεται η διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών, με τις εξής παραβάσεις:

  • μη τήρηση επαρκούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα
  • επικίνδυνο προσπέρασμα
  • επικίνδυνη στάθμευση
  • Διάσχιση μία ή περισσότερων συνεχών γραμμών κυκλοφορίας
  • οδήγηση σε λάθος δρόμο
  • μη τήρηση των κανόνων για τη χρήση των Λωρίδων Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ)
  • τη χρήση υπερφορτωμένου οχήματος

Τη διεύρυνση των παραβάσεων που καλύπτονται από την οδηγία είχε προτείνει πρόσφατα και ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Οδικής Ασφάλειας.

Σύμφωνα με την υφιστάμενη οδηγία εφόσον γίνει ο εντοπισμός του παραβάτη, εναπόκειται στο κράτος μέλος όπου διαπράχθηκε η παράβαση να αποφασίσει σχετικά με τη συνέχεια που θα δοθεί, π.χ. την επιβολή προστίμου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην ενημερωτική επιστολή που αποστέλλει στον ιδιοκτήτη, στον κάτοχο ή στον καθ' οποιονδήποτε τρόπο ταυτοποιημένο ύποπτο της παράβασης, το κράτος μέλος της παράβασης περιλαμβάνει, σύμφωνα με το δίκαιό του, κάθε σχετική πληροφορία, ιδιαίτερα τη φύση της σχετικής με την οδική ασφάλεια τροχαίας παράβασης, τον τόπο, την ημερομηνία και τον χρόνο της παράβασης, τον τίτλο των διατάξεων της εθνικής νομοθεσίας που έχουν παραβιαστεί και την οικεία κύρωση και, κατά περίπτωση, τα στοιχεία της συσκευής που χρησιμοποιήθηκε για τη διαπίστωση της παράβασης.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ