Τέλος εποχής φαίνεται πως πλησιάζει για το diesel, με τις ενδείξεις να δείχνουν ότι μέσα στα επόμενα χρόνια θα καταστεί ολοένα και δυσκολότερη η εύρεσή του στα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Παραδοσιακά, το diesel αποτελούσε ένα από τα πλέον δημοφιλή καύσιμα, κυρίως λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης, της υψηλής ροπή στις χαμηλές στροφές άλλα και της μεγαλύτερης διάρκειας ζωής των πετρελαιοκινητήρων. Ωστόσο, η νέα, «πράσινη» εποχή κινητικότητας που έχει ήδη ξεκινήσει να ξεπροβάλλει φαίνεται πως αφήνει το diesel πίσω της.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment – T\&E), η πτωτική πορεία της ζήτησης για αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε το καύσιμο να αρχίσει να εξαφανίζεται από την αγορά στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η διατήρηση του diesel στα βενζινάδικα θα πάψει σταδιακά να είναι βιώσιμη, καθώς η συνεχής μείωση της ζήτησης θα καθιστά ασύμφορη τη διάθεσή του.
BUY NOW
Τα στοιχεία που προέρχονται από πρόσφατες μελέτες είναι ενδεικτικά για την κατηφόρα που ακολουθεί η συγκεκριμένη επιλογή καυσίμου. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία από τη Λέσχη Αυτοκινήτου ADAC δείχνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν πλέον σημαντικά λιγότερα μοντέλα με κινητήρες diesel σε σχέση με το παρελθόν.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 σχεδόν τα μισά νέα αυτοκίνητα στη Γερμανία κινούνταν με diesel, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 20%. Η βάση δεδομένων της ADAC καταγράφει, για την περίοδο 2015–2025, πτώση άνω του 50% στη διαθεσιμότητα τέτοιων μοντέλων. Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν από δέκα χρόνια, στην κατηγορία των μικρών και compact αυτοκινήτων υπήρχαν διαθέσιμες 47 εκδόσεις με κινητήρες diesel, ενώ πλέον η κατηγορία αυτή θεωρείται πρακτικά «εξαφανισμένη». Παρόμοια εικόνα παρουσιάζεται και στη μεσαία κατηγορία, όπου ο αριθμός των διαθέσιμων επιλογών έχει μειωθεί στο περισσότερο από το μισό. Αντιθέτως, στις κατηγορίες των άνω μεσαίων και των πολυτελών μοντέλων η πτώση είναι μεν εμφανής, αλλά όχι το ίδιο δραστική, ενώ στα minibus καταγράφεται ακόμη και μικρή αύξηση στη διαθεσιμότητα εκδόσεων με diesel.
Παράλληλα, τα στατιστικά στοιχεία των ταξινομήσεων αποτυπώνουν τη μεταστροφή της αγοράς. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μεταφορών της Γερμανίας, η πτώση στις πωλήσεις των diesel οχημάτων στην Ευρώπη συνεχίζεται, κάτι που αποτυπώνεται και στην ελληνική αγορά.
H ADAC τονίζει, επίσης, ότι ο ρόλος του diesel σήμερα είναι διαφορετικός σε σχέση με το παρελθόν. Η καθιερωμένη αντίληψη ότι το diesel συμφέρει μόνο σε οχήματα που διανύουν πάνω από 15.000 χιλιόμετρα τον χρόνο δεν ισχύει πλέον με απόλυτο τρόπο. Το μοντέλο και η χρήση καθορίζουν αν υπάρχει πραγματικό οικονομικό όφελος, ενώ από περιβαλλοντικής πλευράς δεν υπάρχουν απολύτως σαφή στοιχεία που να καταδεικνύουν ότι τα diesel είναι υποδεέστερα σε σχέση με άλλες μορφές καυσίμου. Τέλος να σημειώσουμε πώς, με φόντο τις μελλοντικές αποφάσεις ως προς την πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, αυτή τη στιγμή η πλειοψηφία των κατασκευαστών επικεντρώνεται -παράλληλα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα- στην εξέλιξη νέων υβριδικών μοτέρ βενζίνης, με τις επιλογές diesel να μειώνονται συνεχώς.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ