Δικηγόρος αποκαλύπτει -Σε ποιον δεν πρέπει να δίνεις το αυτοκίνητό σου και γιατί
Έναν κρυφό κίνδυνο σε μια αρκετά διαδεδομένη συνήθεια που δύσκολα υποπτευόμαστε αποκαλύπτει δικηγόρος.
Στην Ελλάδα, είναι αρκετά συνηθισμένο φαινόμενο οι συγγενείς ή οι φίλοι να μοιράζονται μεταξύ τους το αυτοκίνητο. Ένα ζευγάρι, για παράδειγμα, μπορεί να οδηγεί εναλλάξ το ίδιο όχημα, ή ένας γονιός να παραχωρεί το αυτοκίνητό του στο παιδί του, εφόσον αυτό έχει ενηλικιωθεί και έχει λάβει το δίπλωμα οδήγησης.
Η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει πράγματι την οδήγηση ενός οχήματος από τρίτο πρόσωπο, εφόσον αυτό διαθέτει έγκυρη άδεια οδήγησης και πληρούνται οι ασφαλιστικοί όροι. Παρόλα αυτά, υπάρχουν σημαντικές λεπτομέρειες που, αν αγνοηθούν, μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρά προβλήματα.
BUY NOW
Για παράδειγμα, αν ο οδηγός είναι κάτω των 23 ετών ή κατέχει δίπλωμα λιγότερο από έναν χρόνο, ο κάτοχος του οχήματος οφείλει να ενημερώσει την ασφαλιστική του εταιρεία και να καταβάλει το αντίστοιχο επασφάλιστρο. Διαφορετικά, η ασφάλεια παύει να ισχύει πλήρως σε περίπτωση ατυχήματος, κάτι που μπορεί να οδηγήσει τον ιδιοκτήτη σε οικονομική ζημιά και νομικές συνέπειες.
Επιπλέον, ο κάτοχος του αυτοκινήτου φέρει ευθύνη να βεβαιωθεί ότι ο οδηγός διαθέτει άδεια και, όπου απαιτείται, πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας. Αν το αυτοκίνητο δοθεί σε άτομο που δεν έχει δικαίωμα οδήγησης ή του έχει αφαιρεθεί για τον οποιοδήποτε λόγο, τότε, σύμφωνα με το άρθρο 102 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ, καθώς και αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας για 30 ημέρες.
Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο όταν το αυτοκίνητο δεχθεί κλήση για κάποια παράβαση. Αν και ο οδηγός είναι συνήθως εκείνος που τιμωρείται, υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι κυρώσεις μεταφέρονται και στον ιδιοκτήτη, ειδικά όταν η παράβαση συνοδεύεται από αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας.
Σε κάθε περίπτωση, έγκυροι νομικοί κύκλοι αποκαλύπτουν τώρα και ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, αν χρειαστεί να παραχωρήσουμε το όχημα μας, και το οποίο σχετίζεται με τις παραβάσεις που βεβαιώνονται χωρίς την παρουσία του οδηγού, όπως στην περίπτωση της παράνομης στάθμευσης ή τις παραβάσεις που διαπιστώνονται μέσω καμερών ελέγχου.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η αστυνομία καταγράφει την παράβαση με βάση τον αριθμό κυκλοφορίας και το πρόστιμο επιδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Αν εκείνος δεν αντιδράσει εγκαίρως, θεωρείται αυτομάτως υπεύθυνος, ακόμα κι αν ο ίδιος δεν οδηγούσε.
Σύμφωνα με το άρθρο 107, παράγραφος 6 του ΚΟΚ, ο ιδιοκτήτης έχει μόλις επτά ημέρες από την επίδοση ή την επικόλληση της κλήσης στο παρμπρίζ για να καταθέσει υπεύθυνη δήλωση στο αστυνομικό τμήμα, στην οποία να δηλώνει ότι δεν ήταν ο οδηγός και να υποδεικνύει τον πραγματικό παραβάτη.
Αν δεν το πράξει εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, ο νόμος θεωρεί παραβάτη τον ιδιοκτήτη. Μάλιστα, αν υπάρχουν συνιδιοκτήτες, υπεύθυνος θεωρείται αυτός που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό στο όχημα ή, αν τα ποσοστά είναι ίσα, εκείνος του οποίου το όνομα αναγράφεται πρώτο στην άδεια κυκλοφορίας.