Φόβοι για σωρεία απολύσεων στην Ευρώπη λόγω της πτωτικής πορείας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Ανεξέλεγκτη αύξηση της ανεργίας με ντόμινο απολύσεων αναμένεται στην Ε.Ε., καθώς τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημειώνουν χαμηλό όγκο πωλήσεων και κοστίζουν πολύ στους κατασκευαστές.
Οι προβλέψεις για το Φθινόπωρο του 2024 είναι δυσοίωνες σχετικά με τα επίπεδα απασχόλησης στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως αναφέρει η εφημερίδα Il Sole, οι χαμηλές πωλήσεις και το μεγάλο κόστος παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φέρουν εφιαλτικές περικοπές στα εργοστάσια.

Βάσει των μέχρι στιγμής ανακοινώσεων από τους κατασκευαστές, εκτιμάται ότι θα γίνει περικοπή 130 χιλιάδων θέσεων εργασίας - μέσω απευθείας απόλυσης, μη ανανέωσης συμβολαίων ή εθελουσίας εξόδου. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υπολογίζεται ότι προσφέρει εργασία σε 13 εκατομμύρια ανθρώπους, πέραν των επαγγελματιών που εξαρτώνται από αυτήν.
BUY NOW
Η Ε.Ε., έτσι, αρχίζει να δέχεται όλο και περισσότερη κριτική ότι νομοθέτησε υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χωρίς να λάβει υπόψη τις επιπτώσεις που θα προκαλούσε σε χιλιάδες εταιρείες και, κατ' επέκταση, στους εργαζομένους τους.

Και, βεβαίως, χωρίς να υπολογίζει την εισβολή των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην ευρωπαϊκή αγορά. Κατηγορείται ότι δεν σκέφτηκε πως οι αντι-κινεζικοί δασμοί που επέβαλλε πρόσφατα, θα ακολουθούνταν από αντι-δασμούς από το Πεκίνο.
Μέχρι να μειωθεί το κόστος αγοράς μπαταριών, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα παραμείνει πολύ ακριβό. Και χωρίς κυβερνητικά κίνητρα -όπως η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού, που έχει κοπεί σε πολλές χώρες- το ενδιαφέρον για τα EV μειώνεται. Την ίδια ώρα, οι κινεζικές εταιρείες έχουν άμεση πρόσβαση σε πρώτες ύλες των μπαταριών, και ισχυρή κυβερνητική υποστήριξη.
Το 2026 αναμένεται μια ρήτρα αναθεώρησης του ευρωπαϊκού κανονισμού που θεσπίζει την απαγόρευση πώλησης θερμικών αυτοκινήτων από το 2035. Η ρήτρα αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για το άνοιγμα σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως τα συνθετικά βιώσιμα καύσιμα, που θα χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Όμως, τι γίνεται με όλα τα χρήματα που ενεδύθηκαν στα ηλεκτρικά; Το Βερολίνο βρίσκεται μπροστά στο τεράστιο πρόβλημα της σοβαρής έλλειψης ενέργειας, η οποία προκαλεί βαθιά αποσταθεροποίηση της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας.
Την ίδια ώρα, οι κινεζικοί αντι-δασμοί (απάντηση στους δασμούς της Ε.Ε.) θα καταστρέψουν τις πωλήσεις θερμικών αυτοκινήτων των Audi, BMW, Mercedes στη «χώρα του δράκου» - ενώ η Κίνα δείχνει να έχει τη δύναμη να αντιμετωπίσει τους ευρωπαϊκούς δασμούς, για την επέκταση της εμπορικής της παρουσίας στην αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης. Και στον ορίζοντα όλων αυτών, η ιστορία καταλήγει στην απόλυση δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων.