H τελευταία ζαριά της Ευρώπης -Θα απαγορευτούν ή όχι οι κινητήρες βενζίνης και diesel

Η Ε.Ε. επανεξετάζει την απαγόρευση θερμικών μοτέρ, με τις απόψεις κατασκευαστών και θεσμικών οργάνων να συγκρούονται, αλλά παράλληλα να υπάρχει διάθεση και από τις δύο πλευρές για την εξεύρεση μιας κοινά αποδεκτής λύσης.
Η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, όπως έχει θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη τομή στην ιστορία της αυτοκίνησης. Αν και στόχος της είναι η σταδιακή μετάβαση σε κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα, η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τους κατασκευαστές.
Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες εκφράζουν ανησυχίες τόσο για τον ρεαλισμό του χρονοδιαγράμματος όσο και για τις οικονομικές επιπτώσεις, ιδίως σε αγορές που δεν έχουν ακόμη αναπτύξει επαρκές δίκτυο φόρτισης ή υποδομές ηλεκτροκίνησης.
BUY NOW

Ταυτόχρονα, η Ε.Ε. δέχεται αυξανόμενες πιέσεις να επανεξετάσει ή να «χαλαρώσει» τη στάση της, είτε με παρατάσεις είτε με εξαιρέσεις για τεχνολογίες όπως τα e-fuels, τα βιοκαύσιμα ή τους υβριδικούς κινητήρες, με όλο και περισσότερους εκπροσώπους μεγάλων κατασκευαστών να κάνουν ηχηρές δηλώσεις και προτροπές προς τους αρμόδιους φορείς.
Όπως διακρίνεται, μάλιστα, από τις τελευταίες εξελίξεις, η πίεση από κράτη-μέλη αλλά και από την αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται πως πλέον αρχίζει να αποδίδει καρπούς, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προσανατολίζεται σε επανεξέταση της απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επισπεύσει, ενδεχομένως και πριν από το τέλος του 2025, την προγραμματισμένη ενδιάμεση αξιολόγηση των στόχων για τη μηδενική εκπομπή ρύπων από επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Όπως εξήγησε, μετά τον τελευταίο «στρατηγικό διάλογο» που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες τον Σεπτέμβριο, αποφασίστηκε να επιταχυνθεί η διαδικασία αναθεώρησης των προτύπων εκπομπών άνθρακα για αυτοκίνητα και τα van, ώστε να ολοκληρωθεί «ως το τέλος του τρέχοντος έτους», με την ανακοίνωση αυτή να έχει ήδη κοινοποιηθεί στους ηγέτες των κρατών-μελών.

Υπενθυμίζεται πως το τελευταίο διάστημα η πίεση που δέχεται η Ε.Ε από τη Γερμανία και την Ιταλία είναι έντονη, καθώς οι δύο χώρες ζητούν επισήμως αλλαγές στη νομοθεσία για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών. Παράλληλα, αν και ορισμένοι κατασκευαστές έχουν ήδη στραφεί πλήρως προς την ηλεκτροκίνηση, αρκετοί παραδοσιακοί όμιλοι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μετάβαση, θεωρώντας ότι το 2035 αποτελεί υπερβολικά στενό χρονικό ορίζοντα.
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκαθαρίσει ότι παραμένει προσηλωμένη στις αρχές της τεχνολογικής ουδετερότητας και της οικονομικής αποδοτικότητας, υπογραμμίζοντας ότι η Ε.Ε. δεν επιθυμεί να εγκαταλείψει την πολιτική της υπέρ της καινοτομίας, κατανοώντας, ωστόσο, πως μπορεί χρειαστεί μεγαλύτερη ευελιξία στην εφαρμογή των μέτρων.

Στο πλαίσιο της επερχόμενης αυτής επανεξέτασης, θα αξιολογηθεί επίσης και ο ρόλος των καυσίμων μηδενικού ή χαμηλού άνθρακα στην πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές μετά το 2030, με την Επιτροπή εξετάζει την μεγαλύτερη αξιοποίηση συνθετικών καυσίμων (e-fuels) και προηγμένων βιοκαυσίμων, όπως έχει ήδη δεσμευθεί η von der Leyen στις πολιτικές κατευθύνσεις της.