Ανατροπή στην Ευρώπη -Όλα τα σενάρια ανοιχτά για την απαγόρευση των κινητήρων βενζίνης

Ευρώπη

Η Ε.Ε. επανεξετάζει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, φέρνοντας στο τραπέζι της Επιτροπής τη στρατηγική για μπαταρίες, τα αιτήματα των κατασκευαστών και πιθανές νέες ρυθμίσεις.

Η ευρωπαϊκή αυτοκίνηση βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεχόμενη πιέσεις απο κυβερνήσεις άλλα και κατασκευαστές αυτοκινήτων,  ετοιμάζεται τώρα να επανεξετάσει τη στρατηγική μετάβασης προς την καθαρή κινητικότητα.

Κεντρικό σημείο των συζητήσεων θα είναι το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η ανάπτυξη μιας βιομηχανικής πολιτικής για τις μπαταρίες, η απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου και τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση εταιρικών στόλων. Οι αποφάσεις αυτές αναμένεται να τεθούν επί τάπητος στη συνεδρίαση της 10ης Δεκεμβρίου, η οποία μπορεί να αναδιαμορφώσει τον ευρωπαϊκό «οδικό χάρτη» προς τις μηδενικές εκπομπές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρίσκεται, φυσικά, η αναθεώρηση της απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, ένα θέμα που έχουν ήδη θέσει μεγάλες ευρωπαϊκές μάρκες και χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί σημαντικό κομμάτι της οικονομίας. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε σταδιακή μετάβαση σε πιο βιώσιμες λύσεις, όμως η διαδικασία αποδεικνύεται πιο σύνθετη από ό,τι αναμενόταν, με την Κομισιόν να διεξάγει αυτήν την περίοδο εκτενή μελέτη των πιθανών επιπτώσεων. Σημειώνεται πως οι υπάρχουσες πληροφορίες λένε πως αναμένεται κάποιου είδους νομοθετική πρόταση έως τα μέσα Δεκεμβρίου.

Την σχετική επανεξέταση έχει αναλάβει ο Επίτροπος για το Κλίμα, Wopke Hoekstra, ο οποίος καλείται να βρει ισορροπία ανάμεσα στα φιλόδοξα σχέδια της πράσινης μετάβασης και στις κοινωνικές και βιομηχανικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ταυτόχρονα, οι αναλυτές σημειώνουν ότι η Ε.Ε πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική με τις αποφάσεις της, μιας που βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου οι διχαστικές τάσεις στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και από ξένες μάρκες με σημαντικό μερίδιο στην αγορά, γίνονται πλέον σαφώς ορατές. Από τη μία, αρκετές εταιρείες υποστηρίζουν την ηλεκτροκίνηση ως τη μόνη βιώσιμη επιλογή και μια ιστορική ευκαιρία για καινοτομία και ανταγωνιστικότητα. Από την άλλη, ωστόσο, εκφράζονται σοβαρές ανησυχίες για το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων, την ανεπαρκή υποδομή φόρτισης και το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα προσαρμογής για βιομηχανία και καταναλωτές.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) καλεί την Ε.Ε. να επανεξετάσει τους στόχους μείωσης εκπομπών CO2 για όλα τα οχήματα, χαρακτηρίζοντας ως ανέφικτο τον στόχο για 100% μηδενικές εκπομπές έως το 2035 με τα τρέχοντα δεδομένα αγοράς και υποδομών και προτείνει μια πιο σταδιακή, τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, που θα περιλαμβάνει ενδιάμεσες λύσεις όπως υβριδικά οχήματα και συνθετικά καύσιμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ταυτόχρονα, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινείται πλέον πρακτικά, με συμφωνίες «pooling» (συνεργασίες μεταξύ κατασκευαστών ηλεκτρικών και θερμικών οχημάτων) που επιτρέπουν τη διαχείριση των μέσων εκπομπών CO2 και την αποφυγή υψηλών προστίμων. Ενδεικτικά, εταιρείες όπως η Nissan και η BYD, αλλά και η KG Mobility με την Xpeng, έχουν ήδη προχωρήσει σε τέτοιου είδους συνεργασίες.

Σε κάθε περίπτωση, κεντρικό ρόλο στο νέο πακέτο προτάσεων θα έχει η ευρωπαϊκή στρατηγική για τις μπαταρίες, με στόχο την ενίσχυση της τεχνολογικής ανεξαρτησίας και τη δημιουργία ισχυρής αλυσίδας παραγωγής στην Ευρώπη. Η πρόκληση για την Επιτροπή στις συζητήσεις που θα ακολουθήσουν είναι να επιτύχει ισορροπία ανάμεσα στις κλιματικές φιλοδοξίες και στην προστασία της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας, των θέσεων εργασίας και της αποτροπής μεταφοράς παραγωγής εκτός Ε.Ε..

Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι οποία είδους αναθεώρηση λάβει χώρα, θα πρέπει να λάβει υπόψη της και συμπληρωματικές τεχνολογίες, όπως τα συνθετικά καύσιμα καθώς και να δώσει μεγαλύτερη προτεραιότητα στα  plug-in υβριδικά, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως μεταβατικές λύσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ