Έτσι πρέπει να μεταφέρονται οι μαθητές με τα σχολικά λεωφορεία

sxoliko1

Για μικρά παιδιά η νομοθεσία ορίζει ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται ειδικά μέσα συγκράτησης.

Ξεκίνησε η σχολική χρονιά και η μεταφορά των μαθητών βρέθηκε και πάλι στο στόχαστρο των Αρχών αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η νομοθεσία θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι ιδιαίτερα αυστηρή για τη χρήση ζωνών ασφαλείας και συστημάτων συγκράτησης των μαθητών ανάλογα με την ηλικία τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς υπενθυμίζει ότι για την μεταφορά μαθητών από τριών ετών και άνω με λεωφορεία Μ2 και Μ3 απαιτείται να χρησιμοποιούν όταν κάθονται ειδικά μέσα συγκράτησης και προστασίας, όπως ειδικά συστήματα (ή μέσα) συγκράτησης για παιδιά (τύποι CRS, κ.λ.π.), ζώνες ασφαλείας κ.λπ..

Τα ειδικά συστήματα (ή μέσα) συγκράτησης για παιδιά, όποτε απαιτούνται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος, πρέπει να εγκρίνονται και να είναι σύμφωνα με τα πρότυπα:

1.του κανονισμού αρ. 44 της ΟΕΕ/ΗΕ (44R03) ή της οδηγίας 77/541/ΕΟΚ, ή

2.του κανονισμού αρ. 129 της ΟΕΕ/ΗΕ ή κάθε περαιτέρω προσαρμογής του εν λόγω κανονισμού.

Τα ειδικά συστήματα (ή μέσα) συγκράτησης για παιδιά εγκαθίστανται σύμφωνα με τις οδηγίες τοποθέτησης (π.χ. το εγχειρίδιο με τις οδηγίες χρήσης, το ενημερωτικό φυλλάδιο ή ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις) που παρέχονται από τον κατασκευαστή του συστήματος συγκράτησης παιδιών, όπου δηλώνεται με ποιο τρόπο και σε ποιους τύπους οχημάτων μπορεί το σύστημα να χρησιμοποιείται με ασφάλεια.

Οι επιβάτες πρέπει να ενημερώνονται ότι είναι υποχρεωτικό να προσδένονται εφόσον κάθονται και το όχημα είναι εν κινήσει. Πρέπει να ενημερώνονται σχετικά κατ’ ελάχιστο από τον οδηγό, ή τον συνοδό ή το πρόσωπο που έχει ορισθεί αρχηγός της ομάδας.

Τα καθίσματα ενηλίκων όλων των λεωφορείων, πλην των αστικών, που μεταφέρουν μαθητές, επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

α. βρεφών, νηπίων (έως 4 ετών) και παιδιών (μαθητών Α΄ βάθμιας 5 έως 12 ετών) με ύψος μικρότερο ή ίσο του 1,50m εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις ασφαλούς μεταφοράς τους, ήτοι:

1.χρήση των κατάλληλων συστημάτων συγκράτησης παιδιών σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σημείο 2.1.1 του κανονισμού αρ. 44 ή του κανονισμού αρ. 129. της ΟΕΕ/ΗΕ

2.στερέωση των συστημάτων συγκράτησης παιδιών σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή που περιλαμβάνονται στο εγχειρίδιο χρήσης και εγκατάστασης.

β. παιδιών (μαθητών Α΄ βάθμιας 5 έως 12 ετών) με ύψος μεγαλύτερο του 1,50m και βάρος μεγαλύτερο των 36Kg.

γ. μαθητών Β΄ βάθμιας (γυμνασίου-λυκείου)

Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι για όλα τα λεωφορεία, πλην των αστικών, κατηγοριών Μ2 και Μ3 – που μεταφέρουν μαθητές πρέπει να πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 5 του άρθρου 7, αναφορικά με την αναγραφή στην άδεια κυκλοφορίας τους των συστημάτων συγκράτησης που διαθέτουν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για την καταλληλότητα των ειδικών συστημάτων (ή μέσων) συγκράτησης για παιδιά όποτε απαιτούνται (τύποι CRS, σήμανση κ.λ.π.) κατά την προηγούμενη παράγραφο, ισχύουν τα εξής:

α. Στα καθίσματα ενηλίκων, για τη μεταφορά παιδιών, μπορούν να τοποθετούνται κατάλληλα συστήματα συγκράτησης παιδιών (ΣΣΠ) (CRS) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σημείο 2.1.1 του κανονισμού αρ. 44 της ΟΕΕ/ΗΕ (44R03) - Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση συστημάτων συγκράτησης παιδιών για μηχανοκίνητα οχήματα («συστήματα συγκράτησης παιδιών»), ο οποίος από την 1η Σεπτεμβρίου 2023 αντικαταστάθηκε από τον κανονισμό αρ. 129 της ΟΕΕ/ΗΕ - Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση ενισχυμένων συστημάτων συγκράτησης παιδιών που χρησιμοποιούνται σε μηχανοκίνητα οχήματα [2021/1806], με αποτέλεσμα τα συστήματα συγκράτησης παιδιών που εγκρίνονται σύμφωνα με τον κανονισμό αρ. 44 της ΟΕΕ/ΗΕ (44R03) πριν από την 1η Σεπτεμβρίου 2023 θα επιτρέπεται να διατίθενται στην αγορά και να τίθενται σε κυκλοφορία έως την 1η Σεπτεμβρίου 2024.

Ειδικότερα τα συστήματα συγκράτησης παιδιών φέρουν τις προβλεπόμενες από το σημείο 4 σημάνσεις των ανωτέρω αναφερόμενων κανονισμών (βλ. Παράρτημα 1).

Επιπλέον των σημάτων που περιγράφονται στο σημείο 4 των ανωτέρω κανονισμών, κάθε σύστημα συγκράτησης παιδιών φέρει σε κατάλληλο σημείο ένα διεθνές σήμα έγκρισης σύμφωνα με τον κανονισμό αρ. 44 της ΟΕΕ/ΗΕ (44R03) και τον κανονισμό αρ. 129 της ΟΕΕ/ΗΕ (βλ. Παράρτημα 2).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε περίπτωση που χρησιμοποιούνται τα συστήματα αγκυρώσεων ISOFIX και οι αγκυρώσεις άνω πρόσδεσης ISOFIX του καθίσματος ενηλίκων, τα οποία προορίζονται για συστήματα συγκράτησης για παιδιά, οι προδιαγραφές αυτών πρέπει να είναι σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό ΟΗΕ αρ. 145 της ΟΕΕ/ΗΕ - Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση οχημάτων όσον αφορά τα συστήματα αγκυρώσεων ISOFIX, τις αγκυρώσεις άνωπρόσδεσης ISOFIX καιτις θέσεις καθημένων i-Size [2019/2142] ή στον κανονισμό αρ. 14.07 ΟΕΕ/ΗΕ - Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση οχημάτων όσον αφορά τις αγκυρώσεις ζωνών ασφαλείας [2019/2141] και για τη στερέωση των συστημάτων συγκράτησης παιδιών ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή που περιλαμβάνονται στο εγχειρίδιο χρήσης και εγκατάστασης.

Για την διευκόλυνση σας τα κείμενα των αναφερομένων κανονισμών μπορούν να προσπελαστούν στους παρακάτω συνδέσμους:

Καν. αρ. 44 → https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX:42020X1223

Καν. αρ.129 → https://eur-lex.europa.eu/legal-content/GA/TXT/?uri=CELEX:42021X1806

Τα παραρτήματα 1 και 2 αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παραβάσεις - κυρώσεις

Για την παράβαση της μη χρήσης ζώνης από τον οδηγό (λεωφορείου δημοσίας χρήσης) επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της επί τόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες, σύμφωνα με την περίπτωση στ. της παραγράφου 1 του άρθρου 29 του ν.4530/18 (Α’59). Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε διάστημα 6 μηνών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επαναχορήγησή της. Το ίδιο διοικητικό μέτρο επιβάλλεται στον οδηγό για την παράβαση της μη χρήσης ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών, όταν δεν υπάρχει συνοδός.

Για την παράβαση της μη χρήσης ζώνης από τον συνοδό (όταν υπάρχει) του επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο των 50 ευρώ όπως αυτό μειώθηκε σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 28 του ν.4530/18 (Α’59). Για την παράβαση της μη χρήσης ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών, όταν υπάρχει συνοδός σε αυτόν επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο των 175 ευρώ, όπως αυτό μειώθηκε σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 28 του ν.4530/18 (Α’59).

Προς αποφυγή προβλημάτων στη μεταφορά μαθητών με την έναρξη της σχολικής χρονιάς παρακαλούμε για την εφαρμογή των ανωτέρω, 2 μήνες από την έκδοση της παρούσας και την ενημέρωση των υπηρεσιών σας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ