Έρχεται νέο χαράτσι στα αυτοκίνητα -Τι είναι το Τέλος Συμφόρησης, πώς θα το πληρώνουμε
Το κόστος θα υπολογίζεται από το μέσο χρόνο καθυστέρησης, το μήκος των σειρών αναμονής, και από τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Την εναρμόνιση της Ελληνικής Νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/362 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Φεβρουαρίου 2022 για την τροποποίηση των οδηγιών 1999/62/ΕΚ, 1999/37/ΕΚ και (ΕΕ) 2019/520, όσον αφορά την επιβολή τελών στα οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής προβλέπει Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 5 Δεκεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το άρθρο 9 το κράτος μπορεί να θεσπίσει τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης σε οποιοδήποτε τμήμα του οδικού δικτύου επηρεάζεται από μποτιλιάρισμα.
BUY NOW
Το τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης μπορεί να επιβάλλεται μόνο στα τμήματα εκείνα των οδών που υφίστανται τακτικά κυκλοφοριακή συμφόρηση και μόνο κατά τα χρονικά διαστήματα που παρατηρείται συνήθως η εν λόγω συμφόρηση.
Τα τμήματα του οδικού δικτύου, οι χρονικές περίοδοι και ο τρόπος υπολογισμού του τέλους καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, λαμβάνοντας υπόψη αντικειμενικά κριτήρια, όπως ο μέσος χρόνος καθυστέρησης, το μήκος των σειρών αναμονής, καθώς και οι κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η ίδια απόφαση μπορεί να προβλέπει εξαιρέσεις ή μειώσεις για κοινωνικά ευάλωτες ομάδες και περιοχές.
Το τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης που επιβάλλεται σε οποιοδήποτε τμήμα του οδικού δικτύου εφαρμόζεται χωρίς διακρίσεις σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων, σύμφωνα με τους τυποποιημένους συντελεστές ισοδυναμίας.
Μπορούν, ωστόσο, να εξαιρούνται, εξ ολοκλήρου ή εν μέρει, από το τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης τα μικρά λεωφορεία, τα λεωφορεία και τα πούλμαν, με σκοπό την προώθηση των συλλογικών μέσων μεταφοράς και την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη και εδαφική συνοχή. Τα μηχανοκίνητα τροχόσπιτα, ανεξάρτητα από τη μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα εμφόρτου, δεν τυγχάνουν μεταχείρισης ως πούλμαν και λεωφορεία.
Το τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης αντανακλά το κόστος που επιβάλλει ένα όχημα σε άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, και έμμεσα στην κοινωνία, και τηρεί τις τιμές αναφοράς που καθορίζονται για οποιονδήποτε τύπο οδικού δικτύου. Τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφοριακής συμφόρησης ή το χρηματικό τους ισοδύναμο χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση του προβλήματος της συμφόρησης ή την ανάπτυξη βιώσιμων μεταφορών και κινητικότητας εν γένει.
Όταν τα έσοδα αυτά διοχετεύονται στον κρατικό προϋπολογισμό θεωρείται ότι έχει εφαρμοστεί το προηγούμενο εδάφιο, εάν εφαρμόζονται πολιτικές χρηματοδοτικής στήριξης για την αντιμετώπιση του προβλήματος της συμφόρησης ή την ανάπτυξη βιώσιμων μεταφορών και κινητικότητας, οι οποίες έχουν αξία ισοδύναμη με τα έσοδα που προκύπτουν από τα τέλη κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Η παρακολούθηση του αντικτύπου των τελών κυκλοφοριακής συμφόρησης και η επανεξέταση του ύψους τους γίνεται από την ειδική Επιτροπή. Το ύψος των τελών επανεξετάζεται τακτικά, τουλάχιστον κάθε τρία έτη, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπερβαίνουν το κόστος της κυκλοφοριακής συμφόρησης που παρατηρείται στα τμήματα του οδικού δικτύου που υπόκεινται στο τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ