Το επάγγελμα που σβήνει από τον χάρτη -Δίνουν μισθό χιλιάδων ευρώ, αλλά δεν το επιλέγει κανείς

Αν και είναι πλέον μια από τις πιο καλοπληρωμένες δουλειές παγκοσμίως, οι νέοι της γυρίζουν την πλάτη, παρουσιάζοντας σοβαρές ελλείψεις στο εργατικό δυναμικό.
Οι μεταφορές είναι ένας από τους πιο κρίσιμους κλάδους για την εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας σχεδόν όλων των κρατών. Ειδικά οι οδηγοί φορτηγών αποτελούν έναν θεμελιώδη κρίκο στη μετακίνηση εμπορευμάτων, στηρίζοντας την οικονομία και την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων.
Χωρίς αυτούς, προϊόντα δεν φτάνουν στα ράφια, βιομηχανίες δεν τροφοδοτούνται και ολόκληρες αγορές κινδυνεύουν με παράλυση. Όμως, το επάγγελμα που κάποτε θεωρούνταν μια σταθερή επιλογή για όσους ήθελαν καλό εισόδημα και ταξίδια, σήμερα αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή κρίση.
BUY NOW

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), η κατάσταση στη Γερμανία, μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στις ευρωπαϊκές μεταφορές, είναι ενδεικτική της κρίσης. Μόλις το 2,6% των οδηγών φορτηγών είναι κάτω των 25 ετών, ενώ το 45% έχει ξεπεράσει τα 55. Με απλά λόγια, ο κλάδος γερνάει και νέοι δεν μπαίνουν στη δουλειά.
Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στην Πολωνία, στην Ιταλία και στην Ισπανία, με τα ποσοστά των νέων οδηγών να κυμαίνονται κάτω από το 3%. Στις 35 χώρες για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία, οι νέοι οδηγοί αποτελούν μόλις το 6,5% του συνόλου, ποσοστό που μειώθηκε κατά 5,8% σε σχέση με πέρσι.
Βέβαια, η έλλειψη δεν είναι μόνο ευρωπαϊκή αλλά παγκόσμια, καθώς η IRU εκτιμά το έλλειμμα σε 3,6 εκατομμύρια επαγγελματίες οδηγούς.

Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι δεν μιλάμε για χαμηλόμισθες θέσεις. Αντίθετα, οι αποδοχές των οδηγών φορτηγών είναι σήμερα από 30% έως και 135% υψηλότερες από το βασικό κόστος διαβίωσης, σύμφωνα με την IRU, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις οι μισθοί ξεπερνούν τα 3.000 ευρώ τον μήνα.
Στην Ελλάδα, δεν είναι λίγες οι αγγελίες που ζητούν επαγγελματίες οδηγούς για εργασία στη Γερμανία, προσφέροντας πακέτα αποδοχών που αγγίζουν ή και ξεπερνούν τα 3.000 ευρώ καθαρά, συν επιδόματα και κάλυψη εξόδων διαμονής. Παρ’ όλα αυτά, οι νέοι εξακολουθούν να απορρίπτουν αυτή την επιλογή, προτιμώντας άλλους κλάδους ή θέσεις γραφείου, ακόμα και με χαμηλότερες αποδοχές.
Το πρόβλημα, όπως δείχνουν οι έρευνες, δεν είναι οι συνθήκες ή οι μισθοί, αφού σε πρόσφατη έρευνα το 81% των ερωτηθέντων οδηγών δήλωσαν ικανοποιημένοι με τη δουλειά τους, με 57% από αυτούς να δηλώνουν πολύ ή εξαιρετικά ικανοποιημένοι. αλλά η εικόνα που έχει δημιουργηθεί για το επάγγελμα.

Η ανάγκη για ταξίδια, η παραμονή πολλές μέρες μακριά από το σπίτι και η έλλειψη κοινωνικής αναγνώρισης κάνουν το επάγγελμα να φαίνεται λιγότερο ελκυστικό σε μια γενιά που δίνει προτεραιότητα στην ισορροπία ζωής και εργασίας. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι αμείλικτη, αφού χωρίς νέους οδηγούς, οι εφοδιαστικές αλυσίδες κινδυνεύουν με σοβαρές αναταράξεις τα επόμενα χρόνια.
Οι διεθνείς ενώσεις προτείνουν λύσεις όπως η ένταξη του επαγγέλματος στα εκπαιδευτικά συστήματα, η μείωση των ηλικιακών ορίων για την απόκτηση επαγγελματικής άδειας και η βελτίωση των υποδομών στάθμευσης και ανάπαυσης. Όμως το βασικό στοίχημα είναι να πειστεί η νέα γενιά ότι η οδήγηση φορτηγού δεν είναι μια ξεπερασμένη επιλογή, αλλά μια καριέρα που μπορεί να προσφέρει οικονομική ασφάλεια, επαγγελματική σταθερότητα και δυνατότητες εξέλιξης.