Αλλάζουν όλα στις γέφυρες της Ελλάδας -Πώς θα γίνουν πιο ασφαλείς

γέφυρα ισθμού κορίνθου

Υπό διαρκή παρακολούθηση θα βρίσκονται 150 οδικές και 100 σιδηροδρομικές γέφυρες στην Ελλάδα, οι οποίες θα εξοπλιστούν με προηγμένα τεχνολογικά συστήματα.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των γεφυρών της χώρας κατασκευάστηκε στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και οδεύουν σήμερα προς το τέλος της θεωρητικής ζωής τους, μιας έχουν «ηττηθεί» από τη γήρανση, την ελλιπή συντήρηση, τα μικρά φορτία σχεδιασμού και τη διέλευση ολοένα και μεγαλύτερου βάρους οχημάτων.

Με δεδομένη την επικινδυνότητα πολλών γεφυρών είναι σαφές ότι για την ασφαλή χρήση τους απαιτείται να αξιολογηθεί άμεσα η δομική και λειτουργική επάρκειά τους, και να διασφαλιστεί η προληπτική συντήρησή τους.

Τους ανωτέρου στόχους εξυπηρετεί ο διαγωνισμός συνολικού προϋπολογισμού 157.924.850 ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις) για το έργο «Έξυπνες Γέφυρες» που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με αναθέτουσα αρχή το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθετικότητας και αφορά στην προληπτκή συντήρηση συνολικά 250 γεφυρών, τόσο οδικών όσο και σιδηροδρομικών (ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ), σε διάφορες περιοχές της χώρας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ενδιαφερόμενοι έχουν περιθώριο να υποβάλουν τις προσφορές τους έως τις 15 Μαΐου 2023 και ώρα 15:00, με την αποσφράγιση των προσφορών να ορίζεται για τις 22 Μαΐου και ώρα 11:00. Σημειώνεται ότι η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 28 μήνες.

γέφυρα αθήνα

Το αντικείμενο του έργου

Με το έργο αυτό, επιδιώκεται η παροχή υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης γεφυρών σε διάφορες περιφέρειες της χώρας, με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών όπως το Ίντερνετ των πραγμάτων (IOT) και η μηχανική μάθηση (machine learning). Οι πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των γεφυρών, θα καταγράφονται και θα επεξεργάζονται με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την απόκριση των γεφυρών και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.

Ειδικότερα, όλες οι υποδομές γεφυρών θα εξοπλιστούν με ειδικά συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης, αισθητήρες / τεχνολογίας οπτικών ινών που θα μετρούν και θα καταγράφουν τις απαραίτητες πληροφορίες (π.χ. κάθε διέλευση οχήματος ή την απόκριση σε έναν σεισμό), σε πραγματικό χρόνο με σύγχρονες και αποδεκτές τεχνολογικές μεθόδους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με τον τρόπο αυτό, όλες οι γέφυρες θα συνδέονται σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία θα περιλαμβάνει δεδομένα από όλους τους δικτυωμένους αισθητήρες και θα εφαρμόζει αναλυτικά στοιχεία για την ορθή διαχείριση των συλλεχθέντων πληροφοριών, αυτοματοποιώντας δύσκολες και χρονοβόρες εργασίες.

Μέσω του συστήματος IoT που θα δημιουργηθεί, θα γίνεται διαχείριση και επεξεργασία των δεδομένων (big data analysis) με χρήση προηγμένων αλγορίθμων και μηχανικής μάθησης (machine learning) και θα αξιολογείται συνεχώς η απόκριση κάθε γέφυρας βάσει ενός συστήματος βαθμολόγησης της δομικής υγείας τους. Έτσι, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, οι γέφυρες θα αποκτήσουν «ταυτότητα» και η πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την απομένουσα λειτουργικότητα και τη δομική τους ασφάλεια θα είναι άμεση.

σιδηροδρομική γέφυρα

Γιατί είναι απαραίτητο το έργο

α) Σημαντική αύξηση των φορτίων λειτουργίας των γεφυρών τα τελευταία χρόνια
β) Η γήρανσή των υποδομών συνιστά ένα φαινόμενο που δεν μπορεί να αποφευχθεί
γ) οι περισσότερες γέφυρες είναι σχεδιασμένες με παλαιότερους κανονισμούς με ανεπαρκή πρόβλεψη για την ανθεκτικότητα τους σε βάθος χρόνου,
δ) πολλές γέφυρες βρίσκονται σε περιοχές με υψηλό
σεισμικό κίνδυνο και έχουν ήδη καταπονηθεί από σεισμούς μέτριας και ισχυρής έντασης
ε) εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η αναμενόμενη ανώτατη στάθμη για γέφυρες πάνω από υδατικά κωλύματα αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποιες είναι οι γέφυρες που θα γίνουν «έξυπνες»

Πρόκειται για συνολικά 250 γέφυρες, εκ των οποίων οι 150 είναι οδικές και οι 100 σιδηροδρομικές, ενώ βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Ανάμεσα στις σιδηροδρομικές γέφυρες που θα γίνουν «έξυπνες» συναντάμε τις γέφυρες Κηφισού, Ευβοίας, Κ. Παλαμά, 3 γέφυρες πάνω από την Αττική Οδό (ΣΚΑ), Γέφυρας Κύμης (προς Ολυμπιακό Χωριό), Βοιωτικού Κηφισού, Θολορέματος, Οδού Κομνήνας, Ρεγγινιου, Λατζορέματος, Θερμοπυλών, Σπερχειού, Μερίστη Σπερχειού, Ενιππέα, Καλαμίτσας, Πηνειού, Αλιάκμονα, Αξιού, Ρέματος Καμάρας, Ενάλια Μεγάρων, Επάκτια Μεγάρων, Κοιλαδογέφυρα Αγίων Θεοδώρων, Ισθμού Κορίνθου, Φαρσαλίτη, Κουλούρας, Λευκαδίων, Ποταμού Μαγκάζη κ.α.

Στις οδικές γέφυρες που θα βρίσκονται υπό στενή παρακολούθηση περιλαμβάνονται διάφορες σε: Αττική (Ολυμπιακό Χωριό – Θρακομακεδόνες, Καλυβίων – Μαρκόπουλο, Θορικό, Κηφισίας -Βαρυμπόπη, Οινόη κ.α.) Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Πέλλα, Πιερία, Σέρρες, Χαλκιδική, Αχαΐα, Καρδίτσα, Λάρισα, Μαγνησία, Τρίκαλα, Βοιωτία, Εύβοια, Ευρυτανία, Φθιώτιδα, Φωκίδα, Αργολίδα, Αρκαδία, Μεσσηνία, Λακωνία, Ιωάννινα, Γρεβενά, Καστοριά, Κοζάνη, Φλώρινα, Έβρο, Καβάλα, Δράμα, Ξάνθη, Ροδόπη.

Μπορείτε να δείτε και τις 250 γέφυρες εδώ.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ