Ένα καινοτόμο σύστημα ασύρματης φόρτισης υπόσχεται να δώσει τέλος στο άγχος αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό σύστημα επαγωγικής φόρτισης που δοκιμάζεται ήδη στην Γερμανία, και επιτρέπει στα οχήματα να φορτίζουν την μπαταρία τους ενώ βρίσκονται εν κινήσει, μετατρέποντας τον δρόμο σε ένα ζωντανό «δίκτυο» μεταφοράς ενέργειας.
Το έργο αποτελεί μέρος του προγράμματος E|MPOWER, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών και Ενέργειας της Γερμανίας και υλοποιείται υπό την καθοδήγηση του Πανεπιστημίου Friedrich-Alexander του Erlangen-Nuremberg (FAU).
BUY NOW
Η εν λόγω τεχνολογία έχει αναπτυχθεί από την εταιρεία Electreon Germany, που ειδικεύεται στα συστήματα ασύρματης φόρτισης, με το σύστημα αυτό να δοκιμάζεται πιλοτικά και σε επιλεγμένα οχήματα στον αυτοκινητόδρομο Α6, κοντά στο Amberg.
Η λειτουργία του συστήματος βασίζεται σε ένα δίκτυο από χάλκινες πηνίες ενσωματωμένες περίπου δώδεκα εκατοστά κάτω από την επιφάνεια του οδοστρώματος.
Όταν ένα όχημα, το οποίο είναι εξοπλισμένο με αντίστοιχο πηνίο, περνά από πάνω τους, δημιουργείται ένα μαγνητικό πεδίο που μεταφέρει ρεύμα προς τη μπαταρία του αυτοκινήτου. Κάθε τμήμα του δρόμου αποδίδει περίπου 25 κιλοβατώρες, προσφέροντας συνεχή ροή ενέργειας και εξασφαλίζοντας ότι το όχημα μπορεί να συνεχίζει την πορεία του χωρίς στάσεις για φόρτιση.
Αν η πιλοτική χρήση του αποδείξει την τεχνολογία αυτή βιώσιμη,τότε μπορεί να αλλάξει δραστικά τον σχεδιασμό των ηλεκτρικών οχημάτων, επιτρέποντας τη χρήση μικρότερων και ελαφρύτερων μπαταριών, κάτι που ουσιαστικά θα σημαίνει μικρότερο βάρος αυτοκινήτων, χαμηλότερη κατανάλωση πρώτων υλών και μειωμένο κόστος παραγωγής.
Παράλληλα, οι οδηγοί δεν θα χρειάζεται να κάνουν στάσεις για φόρτιση όταν περνάνε από το σημείο, εξοικονομώντας χρόνο και επιτρέποντας μεγαλύτερη ευελιξία κατά τις μεγαλύτερες διαδρομές, ένα «άγχος» που αποτελεί τροχοπέδη για πολλούς οδηγούς όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ταυτόχρονα, η τεχνολογία αυτή ανοίγει νέους δρόμους για την καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών, καθώς η μεταφορά ενέργειας μπορεί να ενεργοποιείται ή να διακόπτεται επιλεκτικά.
Η δοκιμαστική λωρίδα στον δρόμο A6, μεταξύ Sulzbach-Rosenberg και Amberg-West, βρίσκεται ήδη σε λειτουργία και είναι πλήρως ανοιχτή στην κυκλοφορία, ωστόσο το σύστημα φόρτισης ενεργοποιείται μόνο για εξουσιοδοτημένα οχήματα δοκιμών. Οι υπόλοιποι οδηγοί κινούνται κανονικά, χωρίς καμία επίδραση από την τεχνολογία φόρτισης, επιτρέποντας έτσι την αξιολόγησή της σε πραγματικές συνθήκες, χωρίς όμως να διαταράσσεται η ροή της κυκλοφορίας.
Αν τα αποτελέσματα των δοκιμών είναι θετικά, οι αρμόδιοι φορείς έχουν δεσμευτεί πως το σύστημα επαγωγικής φόρτισης θα μπορούσε να επεκταθεί και σε μεγαλύτερα τμήματα αυτοκινητοδρόμων, αλλά και σε εθνικές ή αστικές οδούς.
Σύμφωνα με το υπάρχον πλάνο, η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε να αξιοποιηθεί αρχικά από εγκεκριμένους στόλους οχημάτων, όπως λεωφορεία ή υπηρεσίες διανομής, με την ενέργεια να διαχειρίζεται ψηφιακά μέσω μιας πλατφόρμας που θα προσαρμόζει αυτόματα τον χρόνο και την ποσότητα φόρτισης, και έπειτα να γίνει διαθέσιμη στο ευρύ κοινό.