Άσχημα νέα για όσους οδηγούν μόνοι τους στο αυτοκίνητο -Πού δεν θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν
Μια νέα πραγματικότητα διαμορφώνεται στην Ευρώπη, όπου ολοένα και περισσότερες χώρες εφαρμόζουν μέτρα που στοχεύουν στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Το μποτιλιάρισμα δεν αποτελεί μόνο ελληνική ιδιαιτερότητα, αφού σχεδόν όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις αναζητούν τρόπους αποφόρτισης των δρόμων, ειδικά τις ώρες αιχμής. Ένας από τους βασικούς άξονες αυτής της στρατηγικής είναι η προώθηση του carpooling, δηλαδή η χρήση του αυτοκινήτου από περισσότερους επιβάτες, ώστε να μειωθεί ο συνολικός αριθμός οχημάτων και κατ’ επέκταση η κίνηση και οι εκπομπές ρύπων.
Δεν είναι τυχαίος ο προσανατολισμός προς αυτή την κατεύθυνση, αφού σύμφωνα με έρευνες σε ώρες αιχμής το 85% των οχημάτων μεταφέρουν μόνο τον οδηγό. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η τελευταία κίνηση της Ισπανίας, που έχει προκαλέσει ήδη μεγάλες συζητήσεις.
BUY NOW
Στην Ισπανία, από τις αρχές του 2026, θα τεθεί σε λειτουργία το πρώτο «μαύρο ραντάρ», το οποίο έχει πάρει το όνομα του από το χρώμα του. Ο ρόλος του είναι ξεκάθαρος, καθώς θα εντοπίζει αυτοκίνητα στα οποία κινείται μόνο ο οδηγός χωρίς συνοδηγούς, σε λωρίδα όπου η κυκλοφορία θα επιτρέπεται αποκλειστικά σε οχήματα με τουλάχιστον δύο άτομα.
Η τοπική τροχαία έχει επενδύσει σε μια νέα γενιά καμερών με λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, ικανές να αναλύουν πάνω από χίλια οχήματα την ώρα με ακρίβεια 95%, πιάνοντας αυτόματα στη «φάκα» κι όσους προσπαθούν με διάφορα τεχνάσματα, όπως κούκλες και κατοικίδια, να μπουν παράνομα στη λωρίδα.
Οι συσκευές τροφοδοτούνται από ηλιακούς συλλέκτες και θα μπορούν να στέλνουν απευθείας τα πρόστιμα στους παραβάτες. Το τίμημα για όσους εντοπίζονται να κινούνται μόνοι τους ανέρχεται στα 200 ευρώ, ενώ δεν υπάρχει καμία εξαίρεση ούτε για οχήματα «μηδενικών» εκπομπών.
Η Ισπανία μάλιστα εξετάζει να επεκτείνει τα «μαύρα ραντάρ» και στις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών, έτσι ώστε η πρόσβαση να ρυθμίζεται όχι μόνο από τις περιβαλλοντικές ετικέτες, αλλά και από τον αριθμό των επιβαινόντων. Η νέα σήμανση S-51b έχει ήδη τοποθετηθεί σε αρκετές περιοχές και δείχνει ξεκάθαρα το όριο “2+” για τις συγκεκριμένες λωρίδες.
Δεν είναι όμως η πρώτη χώρα που μπαίνει σε αυτή τη λογική. Η Γαλλία έχει ήδη ενεργοποιήσει τον δικό της μηχανισμό από τον Μάρτιο, εφαρμόζοντάς τον στους περιφερειακούς αυτοκινητόδρομους του Παρισιού. Εκεί, μόνο τα οχήματα με τουλάχιστον δύο επιβάτες μπορούν να χρησιμοποιούν την αριστερή λωρίδα σε ώρες αιχμής, ενώ επιτρέπεται επίσης η διέλευση σε ταξί, λεωφορεία, οχήματα ΑμΕΑ και μοτοσικλέτες με δύο άτομα ή όσες κινούνται «ανάμεσα» στα αυτοκίνητα.
Για να υποστηριχθεί το μέτρο, η τροχαία της Γαλλίας έχει προμηθευτεί τα δικά της «μαύρα ραντάρ», κατασκευασμένα από τις εταιρείες Fareco και Pryntec. Οι συσκευές αυτές διαθέτουν θερμικούς αισθητήρες και εξελιγμένη τεχνητή νοημοσύνη που αναλύει τις σιλουέτες μέσα στην καμπίνα, με τις αρχές να δηλώνουν ότι «δεν ξεγελιούνται».
Τα αποτελέσματα ήταν άμεσα, αφού μόις στις πρώτες είκοσι ημέρες λειτουργίας των δέκα πρώτων ραντάρ στον περιφερειακό του Παρισιού, καταγράφηκαν πάνω από 4.400 παραβάσεις.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η πίεση προς τους οδηγούς που συνηθίζουν να κινούνται μόνοι τους θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και περισσότερα κράτη-μέλη υιοθετούν πολιτικές που συνδέουν την κυκλοφορία με τον αριθμό επιβαινόντων και όχι μόνο με τις εκπομπές του οχήματος.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ