Αλλάζει ο χάρτης της Πελοποννήσου -Αυτά είναι τα 4 μεγάλα έργα που την μεταμορφώνουν
Το εκτεταμένο πρόγραμμα έργων που υλοποιούνται αυτή τη στιγμή σε όλη την Επικράτεια της Πελοποννήσου παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας.
Ενημέρωση για την πορεία ορισμένων εκ των πιο σημαντικών έργων που υλοποιούνται αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα έδωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας στο πλαίσιο του 2ου Forum Πελοποννήσου, με κεντρικό θέμα «Αυτοδιοίκηση: Αποκεντρωμένη – Ανθεκτική – Βιώσιμη» που έλαβε χώρα την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου.
Κατά την τοποθέτηση του μίλησε για το σύνολο των υποδόμων που η πολιτεία ετοιμάζει στην επικράτεια, δίνοντας και σημαντικές πληροφορίες για την εξέλιξη των οδικών έργων που αναμέμονται ή είναι ήδη σε τροχιά υλοποιήσης.
BUY NOW
Αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργος
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός ξεκίνησε την ομιλία του αναφερόμενος στην ολοκλήρωση των τελευταίων δέκα χιλιόμετρων του οδικού έργου Πάτρα-Πύργος, του καθοριστικής σημασίας οδικού άξονα που παραδόθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του τον Ιούλιο του 2025. Σύμφωνα με την τοποθέτηση του κ. Δήμα, τα εναπομείναντα 10 χλμ. του δρόμου αναμένεται να είναι έτοιμα και να δοθούν στην κυκλοφορία στις 4 Δεκεμβρίου.
Σημειώνεται πως πρόσφατα ο Υπουργός βρέθηκε στο σημείο για να πραγματοποιήσει αυτοψία, επιθεωρώντας την πορεία των έργων και τονίζοντας ότι για την έγκαιρη παράδοση των τελευταίων 10 χλμ. εργάζονται αυτή τη στιγμή πάνω από 750 εργαζόμενοι.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργος αποτελεί, άλλωστε, ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά οδικά έργα της χώρας, αφού ενώνει απρόσκοπτα την Πάτρα με τον Πύργο, μειώνοντας τη διάρκεια της διαδρομής έως και 40 λεπτά, προσφέροντας στους κατοίκους μια οδηγική εμπειρία πολύ πιο άνετη, σταθερή και ασφαλή.
Με την παραδόση των τελευταίων 10 χλμ., η πρόοδος του έργου θα πλησιάσει το 100% έπειτα από την παράδοση των πρώτων 65 χιλιομέτρων από τον Αλισσό έως τον Πύργο, σηματοδοτώντας ένα από τα πλέον καθοριστικά βήματα για τη σύγχρονη συγκοινωνιακή εικόνα της Πελοποννήσου.
Υπενθυμίζεται πως ο δρόμος Πάτρας-Πύργος διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, ταχύτητα σχεδιασμού στα περίπου 120 χλμ./ώρα, ενώ περιλαμβάνει οκτώ κόμβους, δεκάδες τεχνικά έργα και σύγχρονα συστήματα ασφάλειας σε όλο το μήκος του.
Η ολοκλήρωσή του διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα για τους οδηγούς, καθώς πλέον το ταξίδι από την Αθήνα έως τον Πύργο πραγματοποιείται σε λιγότερο από τρεις ώρες, αναβαθμίζοντας συνολικά την οδηγική εμπειρία των κατοίκων και των επισκεπτών και φέρνοντας την Δυτική Πελοπόννησο πολύ πιο κοντά στην πρωτεύουσα και την κεντρική Ελλάδα.
Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Κατά την διάρκεια της παρουσίασης, ο Υπουργός προχώρησε και σε σημαντικές ενημερώσεις και για την πορεία του έργου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, ένα έργο που αναμένεται να μεταμορφώσει τη Μεσσηνία, μειώνοντας τους χρόνους μετακίνησης ανάμεσα σε μερικούς από τους πιο τουριστικούς προορισμούς της περιοχής.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός, το καθοριστικό αυτό τμήμα του οδικού δικτύου της Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου προχωρά σταθερά, με το ρυθμός εκτέλεσης των εργασιών να αναμένεται να ενταθεί.
Το έργο, συνολικού μήκους περίπου 49 χιλιομέτρων, υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με κατασκευαστή τον όμιλο AKTOR, ο οποίος πρόσφατα εξέδωσε σχετική ενημέρωση στα κοινώνικα του μέσα.
Το έργο διαθέτει συνολικό προϋπολογισμό στα 239,2 εκατομμυρίων ευρώ και θα αποτελείται από τρεις ανεξάρτητες ενότητες: Καλαμάτα – Ριζόμυλος (16,4 χλμ.), Ριζόμυλος – Πύλος (24,4 χλμ.) και Πύλος – Μεθώνη (7,9 χλμ.).
Το υπάρχον πλάνο δείχνει πως στόχος είναι να αποτελέσει έναν νέο άξονα ταχείας κυκλοφορίας με σύγχρονα χαρακτηριστικά ασφαλείας, πολλαπλούς κόμβους και παράπλευρα δίκτυα, απλοποιώντας την πρόσβαση σε καίριες δομές και υποδομές, όπως το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, το νοσοκομείο της πόλης, τις βιομηχανικές ζώνες και, φυσικά, το Costa Navarinο.
Στη σύνθεση του περιλαμβάνονται υψηλής πολυπλοκότητας τεχνικές κατασκευές, όπως μεγάλες κοιλαδογέφυρες, πλήθος κάτω διαβάσεων, καθώς και ένας μεγάλος ανισόπεδος κόμβος που θα παρέχει σύνδεση προς την Κορώνη, ενώ η Μεσσήνη θα παρακάμπτεται μέσω νέας χάραξης μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων.
Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα
Ο Υπουργός αναφέρθηκε και στον άξονα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, τονίζοντας πως το έργο βρίσκεται στην διαδικασία εκπόνησης μελετών.
Ο εν λόγω οδικός άξονας βρίσκεται εδώ και καιρό στα χαρτοφυλάκια των ελληνικών κυβερνήσεων, αφού το εν λόγω τμήμα είχε ενταχθεί από το 2008 στην αρχική σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, προτού αφαιρεθεί το 2013 λόγω της οικονομικής κρίσης, μαζί με το κομμάτι Πάτρα–Πύργος, ενώ έπειτα επανήλθε στο τραπέζι το 2021, εντασσόμενο εκ νέου στον σχεδιασμό ως έργο μελλοντικής υλοποίησης.
Ο άξονας από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα έχει μήκος 76,5 χιλιομέτρων και αποτελεί έργο στρατηγικής σημασίας για την Πελοπόννησο, ενώ σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, το έργο έχει «σπάσει» σε δύο υποτμήματα: το πρώτο, Πύργος–Αλφειός, με μήκος 13 χλμ., και το δεύτερο, Αλφειός–Καλό Νερό–Τσακώνα, με μήκος 76,2 χλμ. Συνολικά δηλαδή, το τελευταίο κομμάτι της Ολυμπίας Οδού θα εκτείνεται σε περίπου 90 χιλιόμετρα.
Παράκαμψης Γιάλοβας
Ταυτόχρονα, ο Χ.Δήμας ανακοίνωσε πως συνεχίζεται η βελτίωση της 9ης Εθνικής Οδού με την κατασκευή της παράκαμψης Γιάλοβας, συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση του δυτικού οδικού άξονα από τα Ιωάννινα έως την Καλαμάτα.
Ανάδοχος του έργου είναι η ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ενώ η σύμβαση του έργου υπεγράφη στις 31 Μαϊου 2024 με διάρκεια έργων τους 24 μήνες. Σε κάθε περίπτωση, ο χρονικός ορίζοντας θα εξαρτηθεί και από τις τυχόν καθυστερήσεις που μπορεί να προκύψουν κατά τις εργασίες.
Στόχος της πολιτείας είναι η παράκαμψη στη Γιάλοβα της Μεσσηνίας, μήκους 4,2 χιλιομέτρων, να συμβάλει στην βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής, στην οποία δραστηριοποιούνται μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικές επιχειρήσεις, διευκολύνοντας την διέλευση ενός συνεχώς αυξανόμενου αριθμού τουριστών, αλλά και των κατοίκων της περιοχής δημιουργώντας συνθήκες ασφαλούς μετακίνησης, καθώς ο υφιστάμενος οδικός άξονας διέρχεται μέσα από τον οικισμό της Γιάλοβας. Το έργο διαθέτει προϋπολογισμό 37,4 εκατομμύριων ευρώ.