Έως 700 ευρώ το πρόστιμο για την πιο συχνή παράβαση των ελληνικών δρόμων -Τι να προσέξεις

διάβαση πεζών

Μόλις λίγα παραπάνω μέτρα στο φανάρι μπορούν να αποτελέσουν αιτία πρόκλησης σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.

Αποφασισμένη να ενισχύσει την οδική ασφάλεια είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει θέσει ως στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, ενώ αποσκοπείται και η επίτευξη έως το 2050 του στόχου για μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα (Vision Zero).

Για τη θωράκιση, ωστόσο, των οδηγών και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου δεν αρκεί η βελτίωση των δρόμων και η ενίσχυση της αστυνόμευσης. Άπαντες οφείλουν να σέβονται τον Κώδικα Οδική Κυκλοφορίας, υιοθετώντας μια «αμυντική» οδηγική συμπεριφορά.

Οι οδηγοί -μεταξύ άλλων- οφείλουν να σέβονται και τους πεζούς, οι οποίοι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ για το 2021, αντιπροσώπευαν το 18% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
διάβαση πεζών

Πρόκειται για ένα ποσοστό που προκαλεί σοκ και αναμφίβολα θα ήταν σημαντικά μικρότερο αν οι οδηγοί έπρατταν το αυτονόητο: Δεν παραβίαζαν τους -ουσιαστικά- μοναδικούς χώρους που προορίζονται για τους πεζούς εντός του οδοστρώματος, οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τις διαβάσεις.

Η συμμόρφωση στα σήματα του φωτεινού σηματοδότη, σίγουρα θα ήταν ένα αποφασιστικό βήμα για την ασφαλή διέλευση των πεζών. Αλλά από μόνη της δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα.

Αυτό διότι υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός οδηγών που, μολονότι δεν παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη, ακινητοποιούν το όχημά τους πάνω στη διάβαση.

Με αυτή την πρακτική δεν υψώνουν απλά εμπόδια στους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, αλλά τους θέτουν και σε πολύ μεγάλο κίνδυνο, μιας και η παρουσία ενός ΙΧ εντός της διάβασης μπορεί να αναγκάσει τους πεζούς να ελιχθούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα, εκθέτοντας τον εαυτό τους στον κίνδυνο να παρασυρθούν από αυτοκίνητα που πλησιάζουν το φανάρι.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
διάβαση πεζών

Ο εν λόγω κίνδυνος έχει διαγνωστεί από τους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι έχουν φροντίσει να τιμωρούν όσους θεωρούν σωστό να περιμένουν το πράσινο φανάρι ενώ οι ρόδες του ΙΧ τους βρίσκονται πάνω στη διάβαση.

Αναφορά στο πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε όταν προσεγγίζουμε διαβάσεις γίνεται σε δύο Άρθρα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Αρχικά στο Άρθρο 6 «Φωτεινοί σηματοδότοση για την κυκλοφορία οχημάτων» αναγράφεται ότι όταν το φανάρι είναι κόκκινο «Ο οδηγός υποχρεούται να σταματήσει προ της ειδικής γραμμής διακοπής αυτής ή, αν δεν υπάρχει τέτοια, σε αρκετή απόσταση από το σηματοδότη, ώστε η σηματοδότηση να είναι σε αυτόν ευχερώς ορατή, να παραμείνει δε σε στάση μέχρις ότου ανάψει το πράσινο φως.

Επίσης υποχρεούται να μην εισέρχεται στον οδικό κόμβο ούτε να κινείται πάνω στις διαβάσεις πεζών, εάν ο σηματοδότης είναι τοποθετημένος στο μέσο ή στην απέναντι πλευρά του κόμβου». Οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 700 ευρώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
διάβαση πεζών

Περαιτέρω πληροφορίες προσφέρονται στο Άρθρο 39 (Συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς) του ΚΟΚ, όπου αναγράφονται τα εξής: Σε οδοστρώματα όπου υπάρχουν διαβάσεις πεζών «οι οποίες έχουν σημανθεί με πινακίδες ή διαγραμμίσεις και η κυκλοφορία των οχημάτων ρυθμίζεται με φωτεινή σηματοδότηση ή τροχονόμους, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται:

Να σταματούν πριν από την διάβαση, όταν απαγορεύεται σε αυτούς με σήμα να προχωρήσουν ή όταν τυφλοί χρησιμοποιούν και επιδεικνύουν το λευκό μπαστούνι τους, για να δείξουν ότι πρόκειται να διασχίσουν την οδό ή όταν τα “Άτομα με Αναπηρίες (ΑμεΑ)” πρόκειται να διασχίσουν την οδό. Όταν επιτραπεί να προχωρήσουν, να μη διακόπτουν ή παρεμποδίζουν τη διέλευση των πεζών, τυφλών ή των “Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ)” οι οποίοι έχουν ήδη εισέλθει και προχωρούν στη διάβαση.

Οι οδηγοί που παραβαίνουν τη συγκεκριμένη διάταξη τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ