Είναι πολύ πιθανό να «παγώσουν» οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων για την επόμενη διετία.
Αντίστροφα έχει ξεκινήσει να μετρά ο χρόνος για την εφαρμογή του κλιματικού νόμου σύμφωνα με τον οποίο το 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων όπως επίσης και τα καινούρια Ταξί σε Αττική και Θεσαλονίκη.
Στα Ταξί όπως αποκάλυψε και το Carandmotor.gr η πολιτική ηγεσία του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει να κάνει νομοθετικές ρυθμίσεις ωστόσο για τα οχήματα που εκμισθώνονται σε τρίτους ακόμη το θέμα δεν έχει τεθεί επί τάπητος.
BUY NOW
Το θέμα της υποχρεωτικότητας στα οχήματα που εκμισθώνονται σε τρίτους είναι πολύ πιο μεγάλο και σοβαρό από εκείνο των Ταξί καθώς αφορά όλες τις εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων.
Αρχικά λοιπόν αν εφαρμοστεί ο νόμος ως έχει θα πρέπει όλες οι εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων που έχουν έδρα την Αττική και την Θεσσαλονίκη να εφαρμόσουν την υποχρεωτικότητα και το 1 στα 3 καινούρια αυτοκίνητα που ταξινομούν να είναι αμιγώς ηλεκτρικό! Στην συνέχεια το μέτρο θα ισχύσει σε όλη την επικράτεια παρόλο που λείπουν οι απαραίτητες υποδομές!
Κάτι τέτοιο θα ανατρέψει ριζικά όλα τα επιχειρηματικά σχέδια των επιχειρήσεων του κλάδου καθώς θα «παγώσουν» κάθε αγορά καινούριου αυτοκινήτου από το 2026 μη ανανεώνοντας τους στόλους τους, χρησιμοποιώντας τα οχήματα που έχουν ήδη στην κατοχή τους ή στρεφόμενοι σε ελαφρώς μεταχειρισμένα, τουλάχιστον για την επόμενη διετία. Το διάστημα αυτό θα εξαρτηθεί από την ανάπτυξη των υποδομών, την βελτίωση της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και την διαθεσιμότητα μικρών και οικονομικών αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων.
Το «πάγωμα» της αγοράς καινούριων αυτοκινήτων από τις εταιρείες Leasing κι Ενοικιάσεων αυτομάτως θα καταστεί καταστροφικό για την ελληνική οικονομία καθώς θα μειωθούν κάθετα οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων, θα αυξηθεί ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων της χώρας και θα επιβαρυνθεί περαιτέρω η ατμοσφαιρική ρύπανση.
Την ίδια στιγμή τραγικές θα είναι και οι συνέπειες αρχικά για τις Διευθύνσεις Μεταφορών Αττικής και Θεσσαλονίκης καθώς το «πάγωμα» των πωλήσεων θα προκαλέσει επίσης και το «πάγωμα» έκδοσης νέων πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας αλλά και των μεταβιβάσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που σημαίνει μεγάλη μείωση της ρευστότητας για τις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών.
Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι η έλλειψη εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα προκαλέσει έκρηξη εισαγωγών από άλλα κράτη μέλη και βέβαια την αύξηση των τιμών διάθεσης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Όσον αφορά στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλούν οι μεγάλες εταιρείες leasing και ενοικιάσεων κάθε μήνα ξεπερνούν τις 3.000 μονάδες οπότε μόνο οι πέντε μεγάλες εταιρείες του κλάδου διακινούν περισσότερα από 15.000 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα τα οποία δημιουργούν έσοδα στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Να υπενθυμίσουμε ότι σχεδόν 6 στα 10 καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται είναι εταιρικά και αποκτώνται από εταιρείες leasing και ενοικιάσεων. Το «πάγωμα» των παραγγελιών καινούριων αυτοκινήτων από εταιρείες leasing και ενοικιάσεων θα προκαλέσει μεγάλη πτώση των πωλήσεων και στις εισαγωγικές εταιρείες και κατ΄επέκταση και έλλειψη ρευστότητας με ότι και αν σημαίνει αυτό για την βιωσιμότητά τους...
Τι ορίζει ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος
Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος (Νόμος 4936) και στο άρθρο 12 στα μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών περιλαμβάνονται τα εταιρικά ΙΧ αλλά εκείνα που ενοικιάζονται.
Πιο συγκεκριμένα η νομοθεσία ορίζει ότι: «Από την 1η Ιανουαρίου 2026, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Έως την 31/12/2023, το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επαναξιολογεί την προβλεπόμενη ημερομηνία εφαρμογής των ως άνω μέτρων και τη σκοπιμότητα επέκτασής τους και σε άλλες περιφέρειες ή περιφερειακές ενότητες της Επικράτειας και εισηγείται την έκδοση της κοινής απόφασης της παρ. 4 του άρθρου 33, κατόπιν εκτίμησης των σχετικών επιπτώσεων.
Από την 01/01/2024 το 1/4 τουλάχιστον των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, που ταξινομούνται ανά εταιρεία σωρευτικά, είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων, έως 50 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα, ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Για τον υπολογισμό του ποσοστού του πρώτου εδαφίου προσμετρώνται τα νέα αυτοκίνητα που αποκτώνται με πώληση και χρηματοδοτική μίσθωση. Το ποσοστό υπολογίζεται σε ετήσια βάση. Η υποχρέωση υφίσταται για κάθε εταιρεία που έχει αποκτήσει τουλάχιστον 4 εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους. Αν η εταιρεία δεν έχει αποκτήσει τουλάχιστον 4 εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους, στον υπολογισμό του πρώτου εδαφίου προσμετρώνται τα αυτοκίνητα που αποκτήθηκαν σωρευτικά από την 1η Ιανουαρίου 2024 και για όλα τα επόμενα έτη. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της εταιρείας με την υποχρέωση της παρούσας, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ. Το πρόστιμο δεν επιβάλλεται αν η εταιρεία έχει προβεί σε παραγγελία του οχήματος πριν την 1η Ιανουαρίου 2024 και αυτό δεν έχει παραληφθεί για λόγους που δεν οφείλονται στον αγοραστή και σε κάθε περίπτωση για λόγους ανωτέρας βίας.
Από την 01/01/2030 ή, εφόσον προβλέπεται διαφορετική ημερομηνία, από την ημερομηνία αναφοράς που προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο, νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ταξινομούνται είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών.»
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ