Με βλάβη κινδυνεύει το μοντέλο leasing πίσω από την κίνηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Οι χαμηλές τιμές μεταπώλησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ωθήσει τις εταιρείες leasing που οδηγούν την αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης να διπλασιάσουν τις τιμές τους τα τελευταία τρία χρόνια και ορισμένες απειλούν να εγκαταλείψουν εντελώς τον κλάδο εάν οι ρυθμιστικές αρχές τις αναγκάσουν να στραφούν πολύ γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση, λένε στελέχη του κλάδου.
Η αύξηση των τιμών για leasing ηλεκτρικών αυτοκινήτων έρχεται καθώς οι περικοπές στις επιδοτήσεις για νέα ηλεκτρικά οχήματα σε βασικές αγορές όπως η Γερμανία πλήττουν τις πωλήσεις και κινδυνεύουν να καθυστερήσουν τη μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση, ακριβώς τη στιγμή που οι Βρυξέλλες θέλουν να πατήσουν το γκάζι.
BUY NOW
Οι εταιρείες leasing διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην Ευρώπη, καθώς το 60% των καινούργιων αυτοκινήτων όλων των τύπων καυσίμων είναι leasing, σύμφωνα με υπολογισμούς της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment, βασισμένους σε δεδομένα από την εταιρεία έρευνας αγοράς Dataforce. Όταν θα έχει ολοκληρωθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση τότε το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται ότι φτάνει το 80%.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρείχε στο Reuters η Dataforce, στις 16 ευρωπαϊκές αγορές όπου μπορεί να εντοπίσει ταξινομήσεις στόλων - συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας - το 60% των νέων ηλεκτρικών οχημάτων προορίζονται για εταιρικούς στόλους και εμπορικούς αγοραστές. Οι ειδικοί λένε ότι αυτοί οι αγοραστές χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά μισθώσεις και περίπου οι μισές από τις υπόλοιπες πωλήσεις σε ιδιώτες αγοραστές είναι επίσης μισθώσεις.
Σε αγορές χωρίς επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων για ιδιώτες καταναλωτές, η κυριαρχία των εταιρειών είναι ακόμη πιο έντονη. Στη Βρετανία και το Βέλγιο, για παράδειγμα, οι ιδιώτες καταναλωτές αντιπροσώπευαν μόνο το 23% και το 8% των νέων αγορών ηλεκτρικών οχημάτων αντίστοιχα το 2023, ανέφερε η Dataforce.
Η τιμή μιας μίσθωσης έχει σχεδιαστεί για να λαμβάνει υπόψη την απόσβεση ενός οχήματος κατά τη διάρκεια της τυπικής τριετούς περιόδου μίσθωσης, με βάση τις εκτιμώμενες τιμές μεταπώλησης ή τις υπολειμματικές αξίες.
Αλλά αν οι τιμές των μεταχειρισμένων καταλήξουν να είναι χαμηλότερες από τις αναμενόμενες όταν λήξει η μίσθωση, οι εταιρείες leasing υφίστανται οικονομικό πλήγμα όταν παραλάβουν πίσω το όχημα.
Για διάφορους λόγους - από τις μειώσεις τιμών της Tesla, μέχρι ανησυχίες σχετικά με την υποδομή φόρτισης και τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και την εισροή πιο προσιτών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων - οι τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνονται στην Ευρώπη από τότε που έφτασαν στο αποκορύφωμά τους τον Οκτώβριο του 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρείχε στο Reuters η εταιρεία δεδομένων Autovista, οι τιμές μεταπώλησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία στις αρχές Ιουλίου ήταν 24% χαμηλότερες από τα επίπεδα πριν από την πανδημία και 30% χαμηλότερες στη Βρετανία.
Αυτό έρχεται σε έντονη αντίθεση με τα μεταχειρισμένα βενζινοκίνητα μοντέλα, τα οποία παρέμειναν περίπου 15% πιο ακριβά και στις δύο αγορές.
«Οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο δεκτικοί στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά πρέπει να είναι φθηνά. Αν είναι ακριβά, οι άνθρωποι δεν τα θέλουν», επισημαίνουν έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.