Θα «κάψω» τον κινητήρα αν τον σβήνω αμέσως μετά από ένα ταξίδι; Τι λένε οι ειδικοί

Υπάρχουν δεκάδες θεωρίες για το πώς θα κρατήσετε τον κινητήρα σας σε φόρμα, όμως, η συγκεκριμένη μοιάζει με χρυσό κανόνα.
Αρκετοί οδηγοί, φτάνοντας στον προορισμό τους, σβήνουν αμέσως τον κινητήρα χωρίς δεύτερη σκέψη. Όμως αυτή η πρακτική δεν είναι τόσο αθώα για το μοτέρ. Ο θερμικός κινητήρας αποτελεί την "καρδιά" του οχήματος και, παρότι το σύνολο του αυτοκινήτου απαιτεί συντήρηση, ο κινητήρας χρειάζεται ιδιαίτερη φροντίδα, ειδικά όταν πρόκειται για σύστημα με turbo.

Κατά την εκκίνηση, συνιστάται να αφήνετε τον κινητήρα να δουλέψει στο ρελαντί για λίγα δευτερόλεπτα ώστε να ανέβει σταδιακά η θερμοκρασία και να κυκλοφορήσει σωστά το λιπαντικό. Όταν το λάδι είναι ακόμα κρύο, είναι πιο πηχτό και η κυκλοφορία του γίνεται με περισσότερη δυσκολία, κάτι που επηρεάζει ιδιαίτερα τα πιο ευαίσθητα μηχανικά μέρη.
BUY NOW
Το ίδιο σημαντικό είναι και το σβήσιμο, ιδίως μετά από έντονη χρήση ή μεγάλα ταξίδια. Αν έχετε αυτοκίνητο με τούρμπο, είτε είναι πετρελαιοκίνητο είτε βενζινοκίνητο, καλό είναι να αφήσετε τον κινητήρα να λειτουργήσει για 1-2 λεπτά στο ρελαντί πριν τον σβήσετε.
Ο λόγος είναι ότι η τουρμπίνα φτάνει σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες (συχνά πάνω από 1.000°C) και συνεχίζει να περιστρέφεται με υψηλή ταχύτητα ακόμα και όταν το αυτοκίνητο σταματήσει. Εάν σβήσετε αμέσως τον κινητήρα, διακόπτεται απότομα η κυκλοφορία του λιπαντικού, κάτι που μπορεί να προκαλέσει φθορά στα ρουλεμάν από την έλλειψη λίπανσης.

Παράλληλα, το λάδι ενδέχεται να υπερθερμανθεί και να σκληρύνει, δημιουργώντας κατάλοιπα που φράζουν τα κανάλια λίπανσης ή να περάσει μέσα από φθαρμένες τσιμούχες στο σύστημα εισαγωγής, επηρεάζοντας την απόδοση και την καύση. Πολλά σύγχρονα οχήματα διαθέτουν ηλεκτρικές αντλίες ή άλλα συστήματα μετά-ψύξης που συνεχίζουν να ψύχουν την τουρμπίνα ακόμα και αφού σβήσει ο κινητήρας. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κανόνας, ειδικά για παλαιότερα οχήματα.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η παραμονή στο ρελαντί για 1-2 λεπτά είναι μια απλή, αλλά σημαντική κίνηση. Το ίδιο ισχύει και μετά από υψηλό φορτίο στον κινητήρα, όπως σε περιπτώσεις ρυμούλκησης ή γρήγορης οδήγησης. Αν και τα σύγχρονα συνθετικά λάδια παρέχουν καλύτερη προστασία, δεν καταργούν την ανάγκη για προοδευτική ψύξη.

Σίγουρα ένα σβήσιμο χωρίς αναμονή δεν θα καταστρέψει άμεσα τον κινητήρα, όμως η συστηματική αδιαφορία αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρών και κοστοβόρων βλαβών στο turbo. Όσον αφορά τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες, η παραπάνω ενέργεια δεν είναι απαραίτητη, αλλά μπορεί να μειώσει τη θερμική καταπόνηση τους μετά έντονη χρήση.