Ο κανόνας του ενός λεπτού - Πώς ένας κινητήρας θα διατηρηθεί καινούργιος για μια ζωή

Diesel Engine

Με αυτό το απλό κόλπο θα μπορέσετε να αποφύγετε σοβαρές βλάβες στον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα σας.

Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, είτε πρόκειται για πετρελαιοκίνητα είτε για βενζινοκίνητα, διαθέτουν υπερτροφοδοτούμενο (turbo) κινητήρα, με τα πλεονεκτήματά τους να είναι γνωστά εδώ και χρόνια: εξοικονομούν καύσιμο σε ήπιο ρυθμό κίνησης και φυσικά υψηλότερη απόδοση.

Όπως συμβαίνει με όλα τα μηχανικά μέρη, έτσι και το τούρμπο απαιτεί φροντίδα και προσοχή, ειδικά εάν θέλουμε να αποφύγουμε ακριβές και επώδυνες βλάβες. Για αυτό τον λόγο, θα σας εξηγήσουμε τον «κανόνα του ενός λεπτού».

Engine redline
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πριν εξηγήσουμε όμως αυτόν τον απλό κανόνα, θα πρέπει να αντιληφθούμε γιατί είναι απαραίτητο να οδηγούμε «ευγενικά» ένα τούρμπο αυτοκίνητο, ειδικά εάν είναι παλιό ή έχει διανύσει πολλά χιλιόμετρα. Ο στροβιλοσυμπιεστής γυρίζει σε υψηλές στροφές (200.000) και λιπαίνεται με το ίδιο λιπαντικό του κινητήρα. Με τα χρόνια, οι ακραίες αλλαγές στην θερμοκρασία επηρεάζουν το τούρμπο και καταλήγουν να το φθείρουν.

Garrett turbo

Η αναπόφευκτη τριβή που δημιουργείται στο τούρμπο σημαίνει ότι η ζωή του δεν είναι απεριόριστη, αλλά με την σωστή φροντίδα, ένα τούρμπο μπορεί να διαρκέσει όσο το ίδιο το αυτοκίνητο.

Τα προβλήματα όμως έρχονται όταν δεν μεταχειριζόμαστε σωστά τον τούρμπο κινητήρα μας. Εάν ξεκινήσουμε την διαδρομή μας αμέσως μετά την εκκίνηση του κινητήρα και επιταχύνουμε δυνατά, το τούρμπο μας θα υποστεί μεγαλύτερη τριβή καθώς το λάδι του κινητήρα δεν θα έχει λιπάνει επαρκώς τα εσωτερικά του μέρη, με αποτέλεσμα να το υποβάλουμε σε καταπόνηση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Turbo 2

Το ίδιο βέβαια θα συμβεί στο τούρμπο μας εάν σβήσουμε αμέσως τον κινητήρα μας μετά από μία διαδρομή με υψηλή ταχύτητα. Το λάδι που «λούζει» τον άξονα του τούρμπο θα σταματήσει να κυκλοφορεί και θα απανθρακωθεί λόγων των πολύ υψηλών θερμοκρασιών. Το φαινόμενο θα αφήσει βρωμιές που σιγά σιγά θα προκαλέσουν βλάβες στο τούρμπο και θα αυξήσουν τα διάκενα. Όλα αυτά μαζί, αποτελούν την τέλεια συνταγή για να συμβεί μια ακριβή βλάβη στο τούρμπο.

Το αυτοκίνητο θα αρχίσει να καταναλώνει λάδι, ένα από τα συμπτώματα ενός τούρμπο που αργοπεθαίνει, και οι κραδασμοί που προκαλούνται από τα διάκενα μπορεί να προκαλέσουν σπάσιμο των πτερυγίων του. Και εκεί αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα. Εάν χρειαστεί αλλαγή μόνο του τούρμπο, τότε να υπολογίζετε σε ζημιά με κόστος τεσσάρων ψηφίων. Σε μεγαλύτερες ζημιές, να έχει χτυπήσει και ο κινητήρας, το κόστος επισκευής θα ανέβει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Turbo 5

Τι είναι όμως ο κανόνας ενός λεπτού; Όταν εκκινούμε τον κινητήρα του αυτοκίνητου μας, τον αφήνουμε να λειτουργήσει στο ρελαντί για ένα λεπτό. Ο χρόνος αυτός είναι αρκετός για να κουμπώσουμε την ζώνη ασφαλείας, να βάλουμε τα μικροαντικείμενα μας στις θήκες, να ρυθμίσουμε το σύστημα πλοήγησης ή να ενημερώσουμε κάποιον για την διαδρομή μας.

Μόλις περάσει το λεπτό, ξεκινάμε την διαδρομή μας και οδηγούμε ήπια και στρωτά μέχρι το λιπαντικό του κινητήρα μας να φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Ο χρόνος που απαιτείται συνήθως για να ανεβάσει θερμοκρασία του λιπαντικό είναι περίπου 15 λεπτά από την εκκίνηση της διαδρομής.

Turbo engine
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πέρα όμως από την εκκίνηση, ο κανόνας του ενός λεπτού ισχύει και όταν τελειώνουμε την διαδρομή μας και σταθμεύουμε. Όταν έχει πιεστεί ο κινητήρας και κατά συνέπεια το τούρμπο του, καλό είναι να κόψουμε ρυθμό όταν πλησιάζουμε στον προορισμό μας και να διατηρήσουμε τον κινητήρα σε λειτουργία μέχρι να μαζέψουμε τα πράγματά μας. Σε αυτή την περίπτωση, το τούρμπο θα ρίξει την θερμοκρασία του σωστά και δεν θα υπάρξουν προβλήματα που θα το πληγώσουν.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ