Αποστολή στην Αυστρία: Οδηγούμε την πρωτότυπη BMW iX5 Hydrogen

BMW iX5

To BMW Group προωθεί ενεργά τα οχήματα υδρογόνου, ως ένα εναλλακτικό συμπλήρωμα των αδυναμιών της ηλεκτροκίνησης και εμείς, ταξιδέψαμε στη Βιέννη για να οδηγήσουμε την πρωτότυπη υδρογονοκίνητη BMW iX5 Hydrogen.

Σε μια εποχή όπου όλοι οι κατασκευαστές σχεδιάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με φόντο την καθολική επικράτησή τους στα επόμενα χρόνια, πολλοί θα αναρωτηθούν για ποιο λόγο η BMW επέλεξε αυτή τη στιγμή να φέρει ξανά στο προσκήνιο την τεχνολογία του υδρογόνου (σημειώστε πώς το πρώτο μοντέλο των Βαυαρών που χρησιμοποίησε υδρογόνο για να κινηθεί ήταν η BMW Hydrogen 7 που παρήχθη σε περιορισμένο αριθμό από το 2005 έως το 2007).

BMW iX5 Hydrogen
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τα στελέχη της φίρμας, οι δοκιμές σε πολλά μέρη του πλανήτη ενός στόλου 100 BMW X5 που κινούνται με υδρογόνο, είναι σε ελεύθερη μετάφραση μια σπουδή με αξιώσεις ως προς τους βιώσιμους τρόπους μετακινήσεις που καλούμαστε όλοι να εφαρμόσουμε. Φυσικά, στην περίπτωση του υδρογόνου, τα πράγματα μάλλον φαντάζουν ιδανικά καθώς τα οχήματα αυτού του είδους παράγουν -όπως είναι φυσικό- μηδενικούς ρύπους, χρησιμοποιούν μικρότερες μπαταρίες συγκριτικά με ένα ηλεκτρικό, έχουν επαρκή αυτονομία ανεξαρτήτως θερμοκρασίας περιβάλλοντος και μπορούν να ανεφοδιαστούν μέσα σε τρία με τέσσερα λεπτά, δηλαδή όσο χρειάζεται και ένα συμβατικό μοντέλο με μοτέρ εσωτερικής καύσης.

Η προώθηση του υδρογόνου αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τη BMW, η οποία, τις προηγούμενες μέρες, πραγματοποίησε μια ειδική εκδήλωση στη Βιέννη με τη συμμετοχή επιλεγμένων Μέσων (το carandmotor.gr ήταν το μοναδικό ελληνικό ειδησεογραφικό Μέσο που κάλυψε το εν λόγω event) αλλά και φορέων, με θέμα την ευρύτερη χρήση του υδρογόνου.

BMW iX5 Hydrogen
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για το BMW Group, το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην ενεργειακή επανάσταση και, κατ’ επέκταση, στην προστασία του κλίματος. Είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους αποθήκευσης και μεταφοράς ανανεώσιμης ενέργειας. Αυτή η δυνατότητα θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιηθεί για την επιτάχυνση του μετασχηματισμού του τομέα της κινητικότητας. Το BMW Group θεωρεί ότι το υδρογόνο είναι το κομμάτι που λείπει από το παζλ για την κινητικότητα χωρίς εκπομπές ρύπων. Σύμφωνα με την εταιρεία, μια μόνο τεχνολογία δεν θα είναι αρκετή προκειμένου η κινητικότητα να καταστεί κλιματικά ουδέτερη σε παγκόσμιο επίπεδο.

BMW iX5 Hydrogen

Παράλληλα, η γερμανική φίρμα επικρίνει την ευρωπαϊκή προσέγγιση, τονίζοντας την ανάγκη δημιουργίας νέων υποδομών, στα πρότυπα της προσέγγισης που εφαρμόζεται ήδη για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

BMW iX5 Hydrogen
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το 2022, η εταιρεία ξεκίνησε την παραγωγή της πρώτης πιλοτικής σειράς οχημάτων υδρογόνου της BMW iX5 Hydrogen. Στα τέλη Φεβρουαρίου του 2023, ο δοκιμαστικός στόλος βγήκε στους δρόμους σε όλο τον κόσμο - λιγότερα από 100 οχήματα χρησιμοποιούνται κυρίως στην Ευρώπη, την Ιαπωνία, την Κορέα, την Κίνα, τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή. Τέσσερα από αυτά τα οχήματα χρησιμοποιούνται επί του παρόντος στην Αυστρία για δοκιμές, τα οποία είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά και να οδηγήσουμε.

Η πρωτότυπη iX5 Hydrogen βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στη δομή – πλαίσιο που χρησιμοποιεί και η plug in υβριδική έκδοση του μεγάλου πολυτελούς SUV, ούσα αποκλειστικά πισωκίνητη για χωροταξικούς λόγους. Το καύσιμο του υδρογόνου αποθηκεύεται σε δύο δεξαμενές 700 bar (συνολικής χωρητικότητας 6 κιλών κατασκευασμένες από πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακονήματα CFRP). Κατά την κίνηση, όταν φτάσει στην κυψέλη καυσίμου, το υδρογόνο αντιδρά με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας και δημιουργεί ηλεκτρική ενέργεια, η οποία διοχετεύεται σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου περίπου 2 kWh. Εκεί με τη σειρά της δίνει ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα και οι υδρατμοί από την «καύση» απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα.  Σημειώστε, σε αυτό το σημείο, πως λόγω της συνεργασίας BMW – Toyota, οι κυψέλες καυσίμου προέρχονται από την ιαπωνική φίρμα, με όλα τα υπόλοιπα μέρη να είναι κατασκευασμένα και εξελιγμένα από τους Γερμανούς.

BMW iX5 Hydrogen
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά που έχει δώσει στη δημοσιότητα η BMW, η συνολική ισχύς του συστήματος ανέρχεται στους 401 ίππους, χαρίζοντας στο αμάξωμα των 2,5 τόνων επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε κάτω από 6 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα άνω των 180 χλμ./ώρα. Παράλληλα, οι Γερμανοί αναφέρουν πως η μέση κατανάλωση υδρογόνου είναι 1,19 κιλά/100 χλμ., εξασφαλίζοντας μια αυτονομία 504 χιλιομέτρων. Η τιμή του υδρογόνου στη Γερμανία αυτή τη στιγμή τοποθετείται στα 14 ευρώ ανά κιλό, και έτσι το κόστος για κάθε 100 χιλιόμετρα ανέρχεται στα 16,7 ευρώ περίπου.  

Ανεφοδιάσαμε την BMW iX5 Hydrogen μέσα σε 4 λεπτά περίπου, σε ειδικά εξοπλισμένο πρατήριο ελάχιστα χιλιόμετρα έξω από το κέντρο της Βιέννης και ξεκινήσαμε μια ολιγόλεπτη διαδρομή, παρουσία του Γερμανού Επικεφαλής της BMW στο project του υδρογόνου. Στη μικρή σχετικά απόσταση που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το πρωτότυπο γερμανικό μοντέλο, διαπιστώσαμε ότι η συμβίωση με ένα αυτοκίνητο υδρογόνου, όπως το εν λόγω SUV των Γερμανών, δε διαφέρει σε τίποτα σχεδόν από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η iX5 Hydrogen κινείται αθόρυβα, επιταχύνει ακαριαία και διατηρεί στο ακέραιο τα premium χαρακτηριστικά που γνωρίζουμε από τις υπόλοιπες εκδόσεις της BMW X5, τόσο σε επίπεδο απτής ποιότητας, όσο και στον τομέα της ποιότητας κύλισης.

BMW iX5
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κομβικό σημείο σε όλα αυτά, παραμένει φυσικά ο άκρως «οικολογικός» χαρακτήρας του γερμανικού μοντέλου, σε συνδυασμό με την πλήρωση υδρογόνου που δεν απαιτεί πολύ χρόνο. Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε πως τα πλάνα της BMW περιλαμβάνουν -προς το παρόν- την παραγωγή ενός περιορισμένου αριθμού υδρογονοκίνητων αυτοκινήτων προς τα τέλη της χρονιάς, αναδεικνύοντας παράλληλα το πρόβλημα έλλειψης υποδομών, το κόστος των οποίων παραμένει αρκετά υψηλό.

Τεχνικά χαρακτηριστικά BMW iX5 Hydrogen

Μέγιστη συνολική ισχύς συστήματος: 401 ίππους
Χωρητικότητα δεξαμενής υδρογόνου: 6 κιλά υδρογόνου (σε αέρια μορφή)
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: Κάτω από 6 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: Πάνω από 180 χλμ./ώρα
Αυτονομία: 504 χιλιομέτρων κατά το πρότυπο WLTP
Κατανάλωση: 1,19 κιλά / 100 χλμ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ