
Η Renault πραγματοποιεί αυτό που οι περισσότεροι θα περιέγραφαν ως "step up" τοποθετώντας, μετά και τη φαντασμαγορική αναβίωση του R5, σε νέα βάση τον ρόλο της στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Η κρίση γεννά ευκαιρίες υποστηρίζουν όσοι εξακολουθούν βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο, κι αν τα γκρίζα σύννεφα που πυκνώνουν πάνω από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προμηνύουν την τέλεια καταιγίδα, τότε το timing για την προϊοντική αντεπίθεση της Renault φαντάζει ιδανικό.
Την ίδια στιγμή που οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αναζητούν αγωνιωδώς στα άδεια συρτάρια τους τον τρόπο με τον οποίο θα βγουν από ένα μάλλον αναπόφευκτο αδιέξοδο, οι Γάλλοι υψώνουν για μία ακόμα φορά το λάβαρο της επανάστασης, καταφεύγοντας στο ασφαλές λιμάνι της ένδοξης ιστορίας τους.
BUY NOW
Μιας ιστορίας που το Renault 5 E-Tech επιχειρεί να γράψει από την αρχή, απαντώντας με τον πιο εμφατικό τρόπο σε όσους σπεύδουν να αφορίσουν καθετί νέο, καθετί «ηλεκτρικό».

Μολονότι, λοιπόν, το πλήθος των σχεδιαστικών αναφορών στο θρυλικό R5 των early 70s καθιστά τις όποιες συστάσεις περιττές, η τόλμη, η σχολαστικότητα και η ευρηματικότητα των Γάλλων, αναμεμιγμένες μαεστρικά σε ισόποσες δόσεις, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα νέο σύμβολο και όχι ένα κακοφορμισμένο κακέκτυπο ή ένα φλύαρο, εξ ανατολών, «πυροτέχνημα».
Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται να είσαι ή να δηλώνεις ειδικός ώστε να επιχειρηματολογήσεις υπέρ της επιτυχίας του εγχειρήματος. Αρκεί να παρατηρήσει κανείς τις αντιδράσεις των περαστικών ώστε να διαπιστώσεις ιδίοις όμμασι τον αντίκτυπο του νέου R5.
Τι κι αν το λευκό χρώμα του αμαξώματος το αδικεί, τι κι αν στο άκουσμα ότι πρόκειται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, πολλοί παγώνουν το χαμόγελο που πριν από λίγα δευτερόλεπτα πρόβαραν στο γεμάτο περιέργεια πρόσωπό τους, το Renault 5 E-Tech έχει αποκτήσει το δικό του φανατικό κοινό πολύ πριν βρεθεί στη γραμμή παραγωγής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και η «ενδιάμεση» εξοπλιστική έκδοση του σύγχρονου R5 εξαντλεί κάθε περιθώριο εντυπωσιασμού. Οι ζάντες των 18 ιντσών αποτελούν ένα πραγματικό κόσμημα, το χρώμα αντίθεσης της μαύρης, εν προκειμένω, οροφής σε συνδυασμό με το κόκκινο σιρίτι προσθέτει περισσότερη ένταση στο γαλλικό σύνολο, ενώ στοιχεία όπως ο φωτιζόμενος αριθμός 5 στο μπροστινό καπό, ο οποίος «γεμίζει» ανάλογα με την κατάσταση-ποσοστό φόρτιση της μπαταρίας μαρτυρούν τη φυσική ροπή των Γάλλων προς την καινοτομία.
Μπορεί, λοιπόν, οι διαστάσεις του αποκλειστικά πεντάθυρου αμαξώματος να σε «αναγκάζουν» να μιλήσεις για ένα αυτοκίνητο πόλης –το μήκος μόλις που ξεπερνά τα 3,9 μέτρα- ωστόσο η παρουσία του R5 στην άσφαλτο είναι σαφώς πιο επιδραστική από εκείνη που αναλογεί στο φυσικό του μέγεθος

Πολύ κοντά στην υπέρβαση έχει φτάσει και το εσωτερικό, αξιοποιώντας τόσο την απόφαση των Γάλλων να προσφέρουν το κάτι παραπάνω στο κομμάτι του εξοπλισμού όσο και το γεγονός ότι οι διαθέσιμοι χώροι για τους επιβάτες δεν οδηγούν σε οδυνηρούς χωροταξικούς συμβιβασμούς.
Δύο ενήλικες θα φιλοξενηθούν με σχετική άνεση στην πίσω σειρά καθισμάτων, την ίδια στιγμή που τα 277 λίτρα του χώρου αποσκευών καλύπτουν τις απολύτως βασικές μεταφορικές ανάγκες τις καθημερινότητας ή ακόμα και τις σύντομες αποδράσεις από τον κλεινόν άστυ.

Επιστρέφοντας στα του εξοπλισμού και το πιλοτήριο του νέου Renault 5, οι Γάλλοι έχουν επιλέξει δύο ψηφιακές οθόνες υψηλής ανάλυσης 10 και 10,1 ιντσών ώστε να φιλοξενήσουν αντιστοίχως τις ενδείξεις του πίνακα οργάνων και του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με τη δεύτερη φυσικά να είναι αφής.
Οι φυσικοί διακόπτες στην κεντρική κονσόλα αφορούν κατά κύριο λόγο στη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού, ενώ ακόμα πιο χαμηλά μπορεί να βρει κανείς υποδοχές για μικροαντικείμενα, όπως άλλωστε και το κάπως… κρυμμένο ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Μιας και ο επιλογέας των ταχυτήτων βρίσκεται τοποθετημένος στην κολόνα του τιμονιού χωρίς να προσφέρει μάλιστα τη δυνατότητα της επιλογής της θέσης «Parking», ο διακόπτης του ηλεκτρικού χειρόφρενου όφειλε να βρίσκεται σε ένα πιο εύκολα προσβάσιμο σημείο.
Αυτή βέβαια είναι η μοναδική εργονομική αστοχία του Renault 5, το εσωτερικό του οποίου δεν χάνει την ευκαιρία να ενισχύσει τον νοσταλγικό χαρακτήρα του, καταφεύγοντας στη λελογισμένη χρήση νεορετρό στοιχείων.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των καθισμάτων, όπως άλλωστε και της υφασμάτινης επένδυσης του ταμπλό, ακριβώς μπροστά από τον συνοδηγό με τις χαρακτηριστικές κάθετες ραφές.
Κάπου εκεί τελειώνουν οι αναφορές του θαλάμου επιβατών στο παρελθόν του Renault 5, γεγονός που δημιουργεί την αίσθηση ότι ίσως αυτό το «ταξίδι» να μην είχε την απαιτούνη διάρκεια ή ένταση.

Από την άλλη, οι Γάλλοι κατάφεραν να προσδώσουν στο εσωτερικό του Renault 5 την απαιτούμενη, για μια πρόταση που θέλει να βάλει με τους βασικούς παίκτες της κατηγορίας, ποιότητα, χωρίς μάλιστα να ρισκάρουν με τη χρήση εξεζητημένων υλικών.
Κρίσιμο είναι το γεγονός ότι η αψεγάδιαστη συναρμογή δεν επιτρέπει στους τριγμούς να κάνουν την εμφάνισή τους, ακόμα και σε εκείνες τις περιπτώσεις που η ανάρτηση αποτύχει να φιλτράρει πλήρως τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Τέλος, οι όποιες ατέλειες φινιρίσματος που είχαμε εντοπίσει κατά την πρώτη επαφή μας με το Renault 5 στους δρόμους της Γαλλίας, αντιμετωπίστηκαν, δείγμα της προσοχής που έχει δοθεί στη λεπτομέρεια.

Αυτός που παρέμεινε αναλλοίωτος όλο αυτό το διάστημα είναι ο ξεχωριστός χαρακτήρας του αυτοκινήτου στην άσφαλτο.Σημείο αναφοράς αυτή τη φορά αποτελεί η ενδιάμεση έκδοση του Renault 5 E-Tech, η οποία εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 120 ίππων και 225 Nm ροπής, αντλώντας την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια από μια συστοιχία μπαταριών χωρητικότητας 40 kWh.
To βιογραφικό του R5 συμπληρώνουν οι ανεξάρτητες και στους δύο άξονες αναρτήσεις, το σύστημα μετάδοσης μονής σχέσης και φυσικά η δυνατότητα φόρτισης με τη μέγιστη ισχύ των 100 kW.
Αν το μεγαλύτερο στοίχημα για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραμένει η αυτονομία, τότε η ικανότητα του Renault 5 να καλύπτει σε πραγματικές συνθήκες κάτι παραπάνω από 300 χιλιόμετρα πριν επιστρέψει σε κάποιο σημείο φόρτισης μπορεί να θεωρηθεί ένα σημαντικό προσόν.

Όχι κάτω από τις ευνοϊκότερες συνθήκες και με την εξωτερική θερμοκρασία να επιβάλλει τη χρήση του κλιματισμού, η μέση τιμή της κατανάλωσης ενέργειας σταθεροποιήθηκε λίγο πάνω από τις 13 kWh/100 χλμ., επίδοση αν μη τι άλλο ικανοποιητική.
Μάλιστα δεν ήταν λίγες εκείνες οι φορές που σε επιμέρους διαδρομές ο δείκτης της κατανάλωσης φλέρταρε ακόμα και με μονοψήφιους αριθμούς, αφήνοντας να εννοηθεί ότι σε ένα ευνοϊκότερο περιβάλλον από εκείνο των ή σε ηπιότερες κλιματολογικές συνθήκες, η αυτονομία του Renault 5 μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω.
Για να συμβεί αυτό, βέβαια, οφείλεις να εκμεταλλευτείς όλα εκείνα τα «εργαλεία» που σου προσφέρει το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του αυτοκινήτου. Ήτοι τα προγράμματα οδήγησης και φυσικά τη λειτουργία «Brake» του κιβωτίου, η οποία αυξάνει την ένταση της ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση και μεγιστοποιεί τα ενεργειακά οφέλη από μια διαδικασία η οποία επαναλαμβάνεται χιλιάδες φορές κάθε ημέρα.

Σίγουρα τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι ακόμα καλύτερα αν το Renault 5 διέθετε στο οπλοστάσιό του το περίφημο one pedal brake, κάτι που πρόκειται να συμβεί εντός του 2026, ακολουθώντας το απολύτως επιτυχημένο παράδειγμα του επερχόμενου Renault 4.
Ακόμα και έτσι, πάντως, τα σχεδόν 312 χιλιόμετρα αυτονομίας σού επιτρέπουν να εστιάσεις και να αναδείξεις σημαντικότερες αρετές ενός αυτοκινήτου που ναι μεν οφείλεις να κατατάξεις ανάμεσα στα υπό εξαφάνιση city cars, από την άλλη δε θα το αδικήσεις αφόρητα αν το εντάξεις σε ένα περιβάλλον στο οποίο δεν μπορεί θα μπορεί να ξεδιπλώσει τις πραγματικές ικανότητες του πλαισίου του.
Η πρώτη καταγραφή, από τη στιγμή που πάρεις θέση πίσω από το οβάλ τιμόνι του Renault 5, σχετίζεται με την ικανότητα της ανάρτησης να αντιπαρέρχεται το χορταστικό μέγεθος των τροχών και την ακανόνιστη μορφολογία της ελληνικής ασφάλτου, συντηρώντας σε απολύτως ικανοποιητικά επίπεδα την ποιότητα κύλισης.

Μπορεί, λοιπόν, η αίσθηση του «σφικτού» πλαισίου να σε συνοδεύει σε όλες τις ταχύτητες και τις μετακινήσεις σου, χωρίς ωστόσο αυτή η διαρκής συνδιαλλαγή να κινδυνεύει να γίνει κουραστική.
Ένα ακόμα στοιχείο που σκιαγραφεί τις προθέσεις του Renault 5 είναι η αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης με τις 2,6 στροφές από άκρη σε άκρη και την κακή συνήθεια να σε εκθέτει αν υπερβάλεις στην είσοδο της στροφής.
Σε περιβάλλον και ταχύτητες πόλης χαρίζει ευελιξία, αν ωστόσο αυξήσεις τον ρυθμό απαιτεί ακρίβεια στις κινήσεις σου ώστε να μην μπεις σε έναν φαύλο κύκλο μικροδιορθώσεων.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το πλαίσιο ανταποκρίνεται στην πίεση, χωρίς μάλιστα να καταφεύγει στην εύκολη λύση των ηλεκτρονικών. Οι τροχοί των 18 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά δεν δυσκολεύονται στη διαχείριση των 120 ίππων και των 225 Nm της μέγιστης ροπής, ενώ στην απίθανη περίπτωση που κληθείς να αντιμετωπίσεις το φαινόμενο της υποστροφής, ο συμμετοχικός πίσω άξονας θα σε βοηθήσει με απόλυτη φυσικότητα να αποκαταστήσεις τις ισορροπίες.

Στο ταμείο
Θα συμφωνήσουμε όλοι ότι τα 29.400 ευρώ -τόσο κοστίζει άνευ των κρατικών επιδοτήσεων η πληρέστατη έκδοση των 120 ίππων- είναι μάλλον πολλά για ένα αυτοκίνητο που δεν υπερβαίνει σε μήκος τα τέσσερα μέτρα, ωστόσο είναι εξίσου κατανοητό ότι μια πρόταση όπως το Renault 5 δεν οφείλει να απολογηθεί για το ισχνό value for money.
H πραγματική του αξία βρίσκεται στις καρδίες όλων αυτών που θα το επιλέξουν για να ζήσουν, να ταξιδέψουν και να γεράσουν μαζί του, αδιαφορώντας επιδεικτικά για τις οικονομοτεχνικές αναλύσεις και τις ρηχές συγκρίσεις με τον ανταγωνισμό.
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, 120 PS, 225 Nm.
Μετάδοση: Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης, στους μπροστινούς τροχούς
Xωρητικότητα μπαταρίας: 40 kWh
Επιδόσεις: 9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 150 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 14,5 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία: Έως 312 χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.922/1.774/1.598 χλστ., 2.540 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.350 κιλά
Χώρος αποσκευών: 277 λίτρα
Τιμή: 29.400 ευρώ (από 26.900 ευρώ η έκδοση Evolution)