
Η Fiat επιστρέφει δυναμικά στην κατηγορία B με ένα μοντέλο που μαρτυρά από χιλιόμετρα την μεγάλη ιστορία και εξειδίκευση της ιταλικής εταιρείας στα μικρά αυτοκίνητα.
Η Fiat έχει ιστορία που ξεπερνά τα 125 χρόνια και για το αυτοκινητικό στερέωμα αποτελεί «μαγαζί γωνία». Το βιογραφικό της είναι ιδιαίτερα πλούσιο και με την πάροδο του χρόνου έχει εμπλουτιστεί με ορισμένα μοντέλα που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στον κόσμο του αυτοκινήτου. Ένα από αυτά είναι σίγουρα το πρώτο Panda.

Το νέο μοντέλο όμως δεν αντικαθιστά το κλασικό Panda που ξέρουμε όλοι, αλλά έρχεται ως Grande να ενισχύσει την γκάμα προς τα πάνω. Αποτελεί το πρώτο μέλος μιας οικογένειας ολοκαίνουργιων μοντέλων που θα διατεθεί σε παγκόσμια κλίμακα. Σταδιακά έως και το 2027 θα παρουσιαστούν ένα fastback, ένα SUV, ένα pick-up και ένα camper μοντέλο, τα οποία θα καλύπτουν κάθε πιθανή απαίτηση και ανάγκη του αγοραστικού κοινού, και φυσικά θα «μεγαλώσουν» τη Fiat.
BUY NOW
Φαινόμενο
Οι καθιερωμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων διαθέτουν μεγάλη ιστορία που γράφτηκε μετά από εκατομμύρια ώρες εξέλιξης και έρευνας, και φυσικά ανταμείφθηκαν με την αναγνωρισιμότητα και την έλευση ρευστού στα ταμεία τους.

Με το νέο Grande Panda, η Fiat απευθύνεται σε ένα πολύ ευρύ παγκόσμιο κοινό και για να μπορέσει να το προσελκύσει, έκανε αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα από όλους. Να δημιουργήσει ένα μοντέλο που μεταξύ άλλων ξεχωρίζει και τραβάει τα βλέμματα σαν μαγνήτης.
Οι διαστάσεις του νέου μοντέλου το τοποθετούν στην καρδιά της κατηγορίας B με μήκος 3,99 μέτρα, πλάτος 1,76 μέτρα, ύψος 1,59 μέτρα και μεταξόνιο που ακουμπά τα 2,54 μέτρα. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι με απόσταση μεγαλύτερη των 18 εκ. από το έδαφος, μπορεί να θεωρηθεί και αστικό crossover/SUV, κλέβοντας με αυτό τον τρόπο πωλήσεις και από τα ελαφρώς μεγαλύτερα B-SUV.

Το παρουσιαστικό του νέου Grande Panda έχει επιμεληθεί το Centro Stile στο Τορίνο και το δυνατό του χαρτί είναι η πληθώρα λεπτομερειών που υπογραμμίζουν το ιταλικό DNA του και παραπέμπουν στο θρυλικό Panda πρώτης γενιάς. Αποτελεί μια πολύ πετυχημένη αναβίωση, από τις καλύτερες του είδους μαζί με τα 500, Mini και το νεότερο 5, και αναμένεται να πουλήσει σαν ζεστό ψωμί.
Στο εμπρός μέρος κυριαρχούν τα ρετρό ορθογώνια μοτίβα, με τα LED φώτα των εκδόσεων Icon και La Prima να παραπέμπουν στα παράθυρα του ιστορικού εργοστασίου Lingotto στο Τορίνο. Ακριβώς από κάτω βρίσκουμε την ενεργή εισαγωγή αέρα με τις έγχρωμες λεπτομέρειες.

Από το πλάι παρατηρούμε τις σωστές αναλογίες του boxy αμαξώματος και φυσικά την πληθώρα ανάγλυφων λεπτομερειών όπως η ονομασία του μοντέλου στα πάνελ των θυρών, τα προστατευτικά των θόλων και την πίσω κολόνα. Την εικόνα συμπληρώνουν οι ράγες οροφής της έκδοσης που αναδεικνύουν τον διττό του χαρακτήρα στην κατηγορία.
Πίσω, τα φώτα μοιάζουν σαν μια σύγχρονη εκδοχή αυτών που είχε το Panda του '80, με νεωτεριστική όμως εικόνα και υψηλή απόδοση από τα LED. Η μεγάλη πέμπτη πόρτα διαθέτει σταμπαρισμένο τον λογότυπο της μάρκας και στην κορυφή της αεροτομή, όχι μόνο για βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης, αλλά και για λόγους αισθητικής.

Ο ευχάριστος διάκοσμος είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό της καμπίνας του νεόυ Grande Panda. Ευφάνταστες λεπτομέρειες βρίσκονται σχεδόν σε κάθε σημείο για να φτιάχνουν τη διάθεση, ενώ ο φωτισμός είναι προσεκτικά επιλεγμένος και τα πλαίσια των οθονών, της κονσόλας δαπέδου και των αεραγωγών είναι κίτρινου χρώματος.
Το κυρίαρχο χρώμα στις περισσότερες πλαστικές επιφάνειες είναι το “Blu Tasmania”, το οποίο δημιουργεί μιας ζεστή και φιλόξενη ατμόσφαιρα, διαθέτοντας παράλληλα πολύ ελαφρύ περιβαλλοντικό αποτύπωμα από το υλικό των πλαστικών. Καλύπτουν τα πάνελ των θυρών και το ταμπλό, έχουν ωραία υφή και δείχνουν ανθεκτικά. Γενικά, τα πλαστικά του νέου Grande Panda χαρίζουν στιβαρή αίσθηση και έχουν πολύ καλό μεταξύ τους μοντάρισμα.

Ανάμεσα στις αμέτρητες λεπτομέρειες, εξέχουσα θέση έχουν το πλαίσιο των οθονών που αγκαλιάζει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών (5 διαφορετικά μοτίβα) και του συστήματος πολυμέσων 10,25 ιντσών, και εκείνο της κονσόλας δαπέδου με το e-toggle για επιλογέα σχέσεων. Αμφότερα παραπέμπουν στη θρυλική οβάλ πίστα που βρίσκεται στην οροφή του εργοστασίου του Lingotto.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει επίσης το ύφασμα που ντύνει το ταμπλό στις εκδόσεις La Prima. Ονομάζεται “BAMBOX Bamboo Fiber Tex” και περιέχει κατά 33% πραγματικές ίνες μπαμπού. Το γράφει εξάλλου και πάνω στο δεύτερο ντουλαπάκι του συνοδηγού.

Η χωροταξική μελέτη έχει ευνοηθεί από το σουλούπι του νέου Grande Panda, με τέσσερις ενήλικους να βολεύονται εύκολα και έναν τρίτο στη μέση να μην δυσανασχετεί χάρη στο σχετικά ικανό πλάτος. Οι εμπρός κάθονται σε δύο πολύ εργονομικά καθίσματα που προσφέρουν υψηλή άνεση και πολύ καλή πλευρική στήριξη. Σε συνδυασμό και με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τους μεγάλους καθρέφτες, ο οδηγός απολαμβάνει εποπτική θέα. Μόνο διαγώνια πίσω στερείται καλής ορατότητας, λόγω της παχιάς κολόνας.
Η εργονομία κυμαίνεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, χάρη στα φυσικά πλήκτρα για πολλές από τις σημαντικές λειτουργίες. Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού ρυθμίζονται από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10 ιντσών, μέσω του δερμάτινου πολυλειτουργικού τιμονιού, με δύο από αυτά να έχουν δικό τους φυσικό πλήκτρο στην κεντρική κονσόλα για μερική ή πλήρη απενεργοποίησή τους.

Οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους αρκετές θήκες για τα μικροαντικείμενά τους, με το ταμπλό να έχει θήκες όγκου 13 λίτρων. Το πορτμπαγκάζ με την σειρά του είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας B με τα 350 λτ.χωρητικότητας, πραγμα που σημαίνει ότι θα βολέψετε πολλά μπαγκάζια με ευκολία.
Up to date
Το νέο Grande Panda βασίζεται στην Smart Car Platform του ομίλου Stellantis που χρησιμοποιούν και άλλα μοντέλα. Διατίθεται με πλήρως εξηλεκτρισμένη γκάμα κινητήρων, μία υβριδική έκδοση 110 ίππων και μία αμιγώς ηλεκτρική με 113 ίππους.
Το αυτοκίνητο δοκιμής διαθέτει το 48βολτο υβριδικό σύστημα κίνησης. Πρόκειται για μια πολύ ισχυρή εξηλεκτρισμένη εναλλακτική πρόταση που μπορεί, εν μέρει, να προσφέρει την ηρεμία και την ησυχία των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Παράλληλα, μειώνει την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων, όντας το πιο αποδοτικό 48βολτο υβριδικό σύστημα κίνησης της αγοράς.

Η έκδοση Hybrid φέρει τον αναβαθμισμένο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων που λειτουργεί στον θερμοδυναμικό κύκλο Miller, διαθέτει τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων (e-DSC6). Στα σωθικά του τελευταίου βρίσκουμε ένα ηλεκτρομοτέρ απόδοσης 29 ίππων και 55 Nm που παίρνει ενέργεια από μία μπαταρία 0,9 kWh (0,43 kWh ωφέλιμη), και κινεί ηλεκτρικά σε ήπιες συνθήκες κίνησης το μικρό ιταλικό μοντέλο, μειώνοντας κατ’ επέκταση την κατανάλωση καυσίμου.
Πιο αναλυτικά, η Fiat ονομάζει το υβριδικό σύστημα κίνησης T-Gen3 και φέρει την αναβαθμισμένη εκδοχή του πολυβραβευμένου 3κύλινδρου των 1,2 λίτρων του ομίλου. Διαθέτει νέα μέρη σε ποσοστό 40% και έχει εξελιχθεί ειδικά για εξηλεκτρισμένα συστήματα κίνησης. Ταυτόχρονα, τοποθετήθηκε τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και καδένα χρονισμού για βελτιωμένη απόδοση σε μεγαλύτερο φάσμα στροφών και αυξημένη αξιοπιστία.

Το νέο Grande Panda Hybrid που δοκιμάζουμε αποδίδει 110 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 205 Nm στις 1.750 σ.α.λ., με το «ενσωματωμένο» ηλεκτρομοτέρ να εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση σε αστικές και όχι μόνο συνθήκες. Ταυτόχρονα, διαθέτει ένα έντονο σύστημα ανάκτησης της ενέργειας που γεμίζει γρήγορα την μπαταρία και χάρη στην ισχύ της (ανάβουν και τα φώτα των φρένων με ταχύτητα έως 85 χλμ./ώρα), μειώνει την φθορά στο σύστημα πέδησης.
Το στάνταρ αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων δεν διαθέτει δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών, αλλά μία επιπλέον λειτουργία που εφοδιάζει τα υβριδικά μοντέλα του ομίλου που βασίζονται στην Smart Car Platform. Το πλήκτρο L (Low) αντικατέστησε το M (Manual) και με την ενεργοποίησή του τίθεται σε λειτουργία το θερμικό μοτέρ, αναλαμβάνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στην κίνηση του νέου Grande Panda. Ταυτόχρονα, σε περίπτωση εντονότερης πίεσης του γκαζιού πραγματοποιεί πιο άμεσα το kickdown και το ηλεκτρομοτέρ σιγοντάρει τον θερμικό με boost 12 ίππων. Από την άλλη, κατά την διαδικασία επιβράδυνσης ο οδηγός έχει καλύτερο έλεγχο χάρη στο φρένο του κινητήρα, επιπρόσθετα της ανάκτησης ενέργειας που πραγματοποιεί.

Από πλευράς επιδόσεων, η Fiat ανακοινώνει ότι το νέο Grande Panda Hybrid χρειάζεται ακριβώς 11,2 δλ. για να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα.
Οδηγώντας το, δεν θα χρειαστείς και πολλά χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του για να αντιληφθείς ότι έχει να κάνεις με ένα ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης που λειτουργεί προβλεπόμενα και είναι το καλύτερο του είδους. Σε συνδυασμό με το ροπάτο μοτέρ, το Grande Panda κινείται με ιδιαίτερη ζωντάνια παντού.

Πέρα από το γεγονός ότι με λίγη προσοχή στην πίεση που ασκείς στο πεντάλ του γκαζιού μπορείς να κινηθείς αμιγώς ηλεκτρικά για κάμποσα χιλιόμετρα, το σύστημα δεν αδρανοποιείται στις μεγάλες ταχύτητες και λειτουργεί σε όλο το φάσμα ταχύτητας κίνησης. Σε αστικό περιβάλλον και με στρωτό και ήρεμο στιλ οδήγησης, είναι βέβαιο ότι θα κινηθεί ηλεκτρικά σε μεγάλο ποσοστό των διαδρομών.
Η ανάρτηση του αποτελείται από γόνατα Μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, και η ρύθμισή της προσφέρει καλό έλεγχο. Επιπλέον, διαχειρίζεται σωστά τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων και μόνο στις έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες θα ακουστεί ελαφρώς η λειτουργία της.

Το τιμόνι με τις δύο ακτίνες είναι σχετικά άμεσο και έχει καλό βάρος όσο ανεβαίνουν στα χιλιόμετρα στο ψηφιακό κοντέρ, ενώ στέλνει και κάμποση πληροφορία στα χέρια του οδηγού. Η κλίση που θα πάρει στη στροφή είναι λογική και δεν θα επηρεάσει την πορεία που έχει χαράξει ο οδηγός.
Στον ανοιχτό δρόμο, η ανάρτηση λειτουργεί ακόμα καλύτερα και δεν επιτρέπει πλεύσεις στις μεγάλες ταχύτητες, το υβριδικό σύστημα κίνησης έχει τσαγανό, αλλά ο αεροδυναμικός θόρυβος σε αυτό το πεδίο πλήττει ελαφρώς την ποιότητα κύλισης.

Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου, το νέο Fiat Grande Panda Hybrid 110 PS κατάφερε να κινηθεί κατά την διάρκεια της δοκιμής με μόλις 6,1 λτ./100 χλμ. σε μικτές συνθήκες κυκλοφορίας. Υπό πίεσης δεν θα ξεπεράσει τα 7 λτ./100 χλμ., ενώ με χαλαρό ρυθμό κίνησης και χωρίς κόπο θα πέσει εύκολα στα χαμηλά 5άρια.
Pandoκράτορας
Το νέο Fiat Grande Panda Hybrid 110 PS μπορεί να συνδυαστεί και με τα τρία διαθέσιμα επίπεδα εξοπλισμού, Pop, Icon και La Prima, με την τιμή εκκίνησης να έχει οριστεί στα 20.800 ευρώ. Η κορυφαία έκδοση La Prima που δοκιμάζουμε κοστίζει 23.800 ευρώ από 24.400 ευρώ, καθώς μαζί με την Icon προσφέρονται με προωθητική ενέργεια 600 ευρώ.

Από πλευράς εξοπλισμού, και οι τρεις εκδόσεις διαθέτουν πλήρη χαρακτηριστικά ασφάλειας και όπως είναι λογικό, όσο ανεβαίνουμε σε έκδοση πληθαίνουν τα χαρακτηριστικά άνεσης.
Στον τομέα της χρήσης, ο χαμηλός κυβισμός και οι συγκρατημένες εκπομπές ρύπων του αναβαθμισμένου μοτέρ προσφέρουν χαμηλά ετήσια πάγια έξοδα, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και καθημερινή είσοδο στον Δακτύλιο.

Η Fiat επιστρέφει εμφατικά στην B κατηγορία με το νέο Grande Panda και το κάνει όπως το έκανε με το μικρότερο 500 πριν περίπου δύο δεκαετίες. Αυτή τη φορά δημιούργησε ένα νεορετρό αστικό crossover με καντάρια χαρακτήρα που αρέσει, ξεχωρίζει και παράλληλα υπηρετεί σωστά τις χωροταξικές ανάγκες των αγοραστών της κατηγορίας. Εάν σε αυτά συνυπολογίσουμε τον επίκαιρο εξοπλισμό ασφάλειας, το αποδοτικό υβριδικό σύστημα που εξασφαλίζει χαμηλό κόστος χρήσης, το συγκροτημένο πρόσωπο στο δρόμο και για τους μεγαλύτερους ηλικιακά το συναίσθημα, έχει μπει με γκολ από τα αποδυτήρια και δίκαια θα πρωταγωνιστήσει στην κατηγορία.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.199 κ.εκ. βενζίνη, 110 ίπποι/5.500 σ.α.λ., 205 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 160 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,0 λτ./100 χλμ., 115 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.999/1.763/1.586 χλστ., 2.540 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.320 κιλά
Χώρος αποσκευών: 350 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 20.800 ευρώ/0 ευρώ